|
|
|
|---|---|
|
Jag har en multimeter men har ingen aning om hur den funkar, komplett icke-eletriker som jag är! :-) Säg att jag vill mäta Ohmen på abs-sensorn, hur går jag till väga dels på multimetern (förmodar att jag måste sätta den på någon form av Ohm-inställning), dels på abs-sensorn (ena mätdonet på sensorkontakt 1 och andra mätdonet på chassi, eller bägge mätdonen på varsin sensorkontakt)?? Jag förmodar att "alla" multimeter funkar på samma sätt eftersom dom ser hyfsat lika ut (gula, 2 trådar och en ratt). ;-) | |
| mät rakt över sensorn, visar multi inga siffror, eller bara 1 så är de avbrott....de ja vet...trots att man gick ut elprog för snart 2 år sen....jobbar med elektronik men int fan kommer ja ihåg nått värt att veta för de, så inget fel på din som inte kan | |
|
Nä, alla är ju inte gula! Du får sätta multimetern i rätt läge. Antingen står det "Ohm", man har den grekiska bokstaven "Omega" eller så står det "Impedans" eller liknande. Ofta finns det olika intervall att mäta på, välj då ett lämpligt, ett som innehåller det motstånd det du mäter bör eller ska ha. Mäter du på chassit eller jord lär du få ett oändligt motstånd, så en på varje tråd blir bäst. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| dig ska de vara | |
|
Värdet du får vid ohmmätning på ABS-sensorn säger inte så mycket, bortsett från ren kortis eller avbrott. Man får mäta flera, helst alla fyra och se vilken som avviker. Bäst är nog att låta någon som vet hur man mäter hjälpa till, har man otur så kan man sabotera det hela. FP |
|
|
På varsin. Kommer inte ihåg värdet just, men tror dom ligger på 8-900 ohm, men mätaren går inte sönder för att du provar på fel läge, bara vrida runt och prova lite. Mät alla 4 givarna, både stilla stående och snurra hjulet lite för hand. Om nån ger ett kraftigt avikande värde eller inte ger nått alls är den trasig. Om den ger likvärdigt värde stillastående men det inte händer nått om du snurrar på hjulet kan det vara att kransen eller givaren behöver rengöras. Om du däremot skulle mäta nått där det finns ström, kan mätaren gå sönder om den är på fel läge. |
|
|
Jag menar inte att mätinstrumentet skulle gå sönder, utan möjligen det man mäter på om man har otur. Alla mätinstrument ger en viss spänning, från runt 2 eller 3V upp till 9V ut med en svag ström vid ohmmätning. I E39 m.fl bilar är inte ABS-givarna vanliga induktiva givare utan elektroniska (hallgivare). Man mäter alltså på utgången av hallgivarens förstärkare, man får i regel värden i kOhm-MOhm området och olika beroende på hur mätkablarna vänds. Det finns ett mektips där Hasso och jag mätt och analyserat lite på givare till E39, och åter igen, mätvärdet varierar beroende på instrument, mätområde, mätspänning osv. Kolla efter avvikande givare så hittar du den som är defekt. FP |
|
| tänke på att temperaturen kan ge olika mätvärden, skillnad mellan utomhus och inomhus med olika luftfuktigheter gäller det snäva toleransgränser så kan det bli icke tillförlitligt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.