|
|
|
|---|---|
|
Behöver lite tips på hur man byter kamrem på min 320 -89. Ska byta vattenpump och när jag ändå är där och river så tänkte jag byta remmen också. Behöver man en ny spännrulle? I vilken ordning ska jag göra bytet? Tacksam för hjälp! //henrik | |
|
du behöver inte en ny spännrulle. Du måste heller inte ställa kamremmen vid byte av vattenpump. men om du vill så visst. Jag skulle nog ha slitit bort kamremmen, sedan tagit bort vattenpumpen, satt dit en ny vattenpump och på med ny kamremm. Förutsatt att jag verkligen ville byta kamrem. |
|
| men passa på å byt sträckare när du ändå är där å pillar. kostar inte många hundringar.... | |
|
Bara dumt att inte byta spännrulle och vattenpump när man ändå är igång, småpengar i sammanhanget. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
motornord tar 425 kr för en kamremssats, jag hade inte chansat på spännaren...känns lite som att byta olja utan att byta filter... MVH Johan K |
|
|
ja bytte på min för nån vecka sen...de är ganska trångt så kylare å allt måste bort först så att man kommer åt. kolla om spännrullen glappar då ska man byta men ja skulle ha gjort det iaf för att va på den säkra sidan när du ändåå e där å skruvar.. men de va nån av skurvarna eller nått som va vänstergängad så akta så att du inte drar sönder den kommer inte ihåg vilken de va Damasken =) |
|
|
Muttern till fläktkopplingen är vänstergängad. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| mmm så kanske det var ja =) | |
|
Det bökigaste med kamremsbyte för mig var att tömma kylaren. Det finns en vinklad plastskruv i botten på kylaren som skulle användas. Hur skulle man komma åt den, inklämd ovanför plastskyddsplåten under kylaren. Jag såg den med hjälp av spegel. Någon som vet hur man skall göra, utan att duscha ner hela garagegolvet som jag gjorde, genom att lätta på en kylarslang? Nisse |
|
svintoleffe |
ta aldrig bort den plast skruven det är = med trubbel. ta bort kylar slangen det är enklast. Länk Bimmern MVH Leffe |
Hälge |
Precis som svintoleffe skriver rör "ALDRIG" någon skör avtappningplastskruv på kylaren, de går av bara man tittar på dem. Sedan är kylaren kassation =(Skrot) lossa istället den nedre kylareslangen när systemet behöver tömmas. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.