AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.160

Köra med trasig bussning 325 -92?

Os
22
OskarL
316i touring -12
Hej! Jag har en bmw 325 årsmodell -92 och nu tror jag att en bussning i vänster bak har gått sönder. Den har börjat "klonka" när jag kör, speciellt när marken inte är helt plan. Jag har försökt kolla o höra efter var felet sitter men inte lyckats... Min fråga är nu om jag kan använda bilen för kortare sträckor (>1mil) ändå då jag inte har tid att lämna in den förrän på onsdag... Eller är det någon som har nått bra tips på hur man gör en felsökning vad som kan vara fel?

Mvh Oskar
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
nästan säker på att det är silentblocken, tvärarmsbussningar.
Har precis samma symtom på min fast högersidan bak.
Jag har kört med den så i 2 v, (ca 100-150 mil), och om några dagar ska den äntligen fixas.
Så du kan säkert köra ett par mil om dan me den utan problem i väntan på verkstadstiden :P.
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Har du fina dyra däck på den se till att byt så snabbt som möjligt.. första gången jag fick byta dessa. slet ena däckt ned sig ganska så snabbt. Bussningatrna kostar inte mer än ca 110:- st och är ganska lätta att byta själv om man har lite vertyg. dock åker man på en hjulinställning sen.
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Man behöver inte göra en hjulinställning efter ett byte av dessa bussningar. Beror hur noga man är. Är svårt att göra de själv bara om man inte har rätt verktyg.
En bekant till mig bytte på min o jag behöver inte ställa hjulvinklarna. Han har bytt på x antal o aldrig gjort en hjulinställning.

///Micke
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Är det de främre bärarmsbussningarna som sitter upp under tröskeln så ska en hjulinställning utföras alla gånger. därimot kan man märka upp plattan som sitter med 3 bultar lite om det nu är denna vi prata om, så att man kan sätta dit den som den satt innan. Men kanske missförstått mig vilka bussningar vi prata om här.. nämligen utfört ett X antal sådana med åt både mig själv o andra. visst har värdena vart nära inom toleransen efter om man är noga. men det blir aldrig hundra.
har också bytt främre LÄNKARMSbussningarna (är övertydlig så vi inte blandar ihop dom med SILENTBLOCKEN) och det är inget svårt jobb alls, jag tänkte dock inte på att den "korgen" som det hela sitter i påverkar toe-vinkeln så jag åkte på en inställning för att vara helt säker.

Märker man upp läget noga så kan man ju komma rätt nära, men helt hundra blir det ju inte utan en inställning..men så länge väghållningen inte blir sämre och det inte sliter snett på däcken så är det ok anser jag...

MVH
Johan K
b_
12
b_m_w_power
325ia coupé -92
jag anser att man alltid gör en hjulinställning efter man hållr på med bussningar länkarmar o.s.v för skulle man få fel inställning är det ganska onödigt att slita ner däcken. och när man väl ser att t.ex ena däcket är snedslitet är det nästan redan försent.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.