AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
453

518i -92, Vänster bakdörr tar inte stopp

Jag köpte en BMW 518i för någon månad sen som inte vänster bakdörr tog stopp på nu. Jag har nu börjat ta tag i det och hittat felet.

Länk

Som ni ser har den delen som jag inte vet vad den heter gått av och om man ser på hur delen ser ut tyder det på att den varit av ett tag.

Så nu har jag ett par frågor. Hur får jag väck den och vad heter den? Delen borde sen finnas på mekonomen?
Jag har försökt banka lite underifrån utan framgång. Så lyckas inte klura ut hur den ska loss.

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Hej och välkommen till forumet!

Benämningen på hela dörrstoppet, dvs klumpen + den arm som gått av för dig är REAR DOOR BRAKE (nr 2) enligt etk: Länk
Armen som gått av för dig löper normalt genom dörrstoppklumpen som består av några rullar + en fjäder som spänner åt.

Du hittar nog inte klumpen på mekonomen, det är nog BMW eller skroten förslagsvis som gäller. Hela klumpen sitter med de 2 torx muttrar som syns på din bild. Du får dock plocka av dörrsidan och krångla dig in i dörren med armen för att komma åt klumpen. Det är vanligt att plåten runt stoppet ger vika efter årens lopp, då skruvarna lossar efter ett tag och ger ett glapp mellan dörrstoppet och dörrens plåt = påfrestningar på plåten som ger vika och går sönder till slut. Så det kan ju vara värt att kolla upp att stoppen sitter ordentligt på övriga dörrar.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Tack så mycket.

Jag har redan fått loss klumpen det var inget vidare svårt och den verkar hel. Tror det räcker med att byta armen.

Men om om jag tar mig till en skrot och köper ett dörrstopp så får jag både armen och klumpen om jag förstår dig rätt?

Och jag undrar fortfarande hur man får loss själva armen, någon som vet?
Armen sitter med en kil med typ segersäkring, bara att peta loss. Jag skulle inte tro att du kan köpa armen separat någonstans...

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jag försökte banka idag men det gick åt pipan. Såg i Gör-det-själv avdelningen att dom bankade där. Ska ge mig på det imorron igen innan det mörknar.

Ska ta mig till en skrot nästa vecka och snappa upp ett dörrstopp.
Nu har jag ordnat det och dörren fungerar precis som den ska. Fick tag på ett dörrstopp hos en skrot i Falkenberg när jag var på genomresa igår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.