AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
536

520i -88 soppaförbrukning hög?

HAr nyligen blivit ägare till en fin E34 men dock misstände den när jag köpte den, trodde det var tändkablarna och stiften men icke, det var två vippor som gåt av så det vart av med toppen och totalrenovering med nya vippor ny kam mm,.
Nu går bilen som en klocka, dock väldigt slö enligt min åsikt har åkt piggare 520is, men problemet som jag tycker är att den drar ca 1,2-1,4l/mil vid lungn landsvägs körning, är det normalt? Bilen har gåt låga 21000mil med full service så allting borde juh vara fräscht, har ni några förslag på vad jag ska kolla eller är dena förbrukning normal för min bil?
Visa användare
111
EBS
520i -88
Min drar 1,01 vid blandad körning (40 mil motorväg i runt 140 och 30 mil stad och runt stad) med 205or runt om. Så din bil verkar dra lite väl mycket, vad har du för bredd på däcken runt om? Gjort komp-test?

//Emil
195*65*15, har ett jämnt och fint komp, renoverade juh toppen för ca 40 mil sedan, håller fortfarande på och kör in den, därtill så känns bilen svag, orkar inte dra riktigt, kommer man på motorvägen och det blir uppför så känns den riktigt trött, axar inte i 100 på 5an
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade en likadan fast 89 för en del år sen,dessa bilarna med denna motorn är SLÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖA bara att konstatera!men min drog alltid under litern.hur är den om du drar den ordentligt på växlarna?då skall den dockallt svara som en bmw!även om det är en liten motor så tycker den om att varvas.men den skall ju öka på motorvägen helt klart,förbrukningen tyder ju på att allt inte står rätt till.

Törs inte dra ur den på växlarna ännu då kammen är helt ny har hunnti gåt ca 40 mil bara sedan renoveringen förra tisdagen, Någon som har tips på vad jag ska felsöka? jag jobbar på verkstad och har tillgång till att köra en diagnos på motronic 55 boxen ska köra det nu på måndag så kan jag se om någonting är helt fel, annars går juh bilen så bra mjukt och fint, har även problem att starta ibland, man måste som på en gammal volvo trycka till på gasen men det kan vara jag som är för snabb att vrida på nyckeln så pumpen inte hinner bygga tryck, detta händer bara när den är varm inte kall
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade faktiskt problem med att få igång min med,ibland varm ibland kall,när den väl gick igång var den sur som fan,hände också nån gång att den när jag var ute och körde,bara dog nån sekund sen kom den igen,men en sak som brukar gå sönder är lmm,vet ej om du har massamät eller mängdmät på din,jag har en 91 nu och där är massamät på den.

Okej, men det ser jag juh imorgon om jag får bra värden från den eller inte, kan juh ev vara lambdan som är väck för då går juh bilen fet hela tiden, kan förklara att den känns överdrivet trött för att den dränker sig
Hittade felet. den drog tjuvluft en slang som vi missat sätta dit, den som går från topeden och är kopplad på slangen till bromsklockan
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Jag yicker med att min 520 är duktigt törstig.

Jag tankade i den 80 liter fulltank.

och kom då ca mellan 50-60 mil med den tanken med blandad körning.

Uchhhh
Kolla om den drar tjuvluft någonstanns och hur fräscha är dina stift och kablar/rotor/lock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.