|
|
|
|---|---|
|
Jag börjar få problem, som så många andra, med in gamla dieselbil... Den har börjat läcka diesel från pumpen. Den har rullt närmare 30000 mil så det kanske inte är så konstigt om pumpen är sliten. Men frågan är, läcker soppan ut då? Hade en föreställning om att den bara inte hade förmågan att leverera rätt mängd/tryck, kanske har jag fel? Jag har letat noga för att försöka lokalisera läckan men inte lyckats. Nån som har nån erfarenhet härav? Är det dags för en renovering måntro?? Kolla här för detaljer: Länk Tacksam för svar! | |
|
Inte för att låta otrevlig, men detta finns att söka om på Länk och åsikterna förgrenar sig väl alltid till samma resultat: renovering/utbyte. Sen ska du ha beröm för att du lägger upp en sån där sida med detaljer! - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Med största sannorlikhet så är det o-ringarna mellan 1). locket och förhöjningsramen. 2). mellan förhöjningsramen och pumpen. Jag hade detta problem på min 525tdsa-92. Det kom ca 1 droppe/sek. Efter byte av dessa packningar blev pumpen 100% tät. Kostade 180kr för en komplett packningsats på Branzells i Karlstad.(blev en jävla massa packningar över) De kommer säkert att säga att det inte är någon ide att byta dessa packningar-problemet flyttar sig längre ner i pumpen bara. Så sa de till mig. Den dagen, den sorgen resonerar jag. Allt funkar som det ska nu iallafall. Min slog just om till 40.000 mil nu. m30 i e30 |
|
|
som m30 i e30 säger så är det ingen större kostnad att byta dessa packningar är mycket väl värt det försöket innan utbyte/renovering kommer på fråga. ca 200 kr för packningar kan man offra, |
|
| Tack för tipsen! Nä, kan man slippa lägga ut över 10Kkr på en gammal bil om man slipper så vore ju det trevigt. Hmm... går det tom. att göra ingreppet utan att plocka loss pumpen tro? | |
|
Japp. Demontera insuget. Sen är det 4st torx skruv på pumpen. Kolla hur locket sitter-det är viktigt att det hamnar i samma läge efteråt. Man justerar bränslemängden genom att flytta det i längsled. Kan få problem med start samt gången på motorn om det blir annorlunda monterat. Tar en timme att göra ungefär. Lycka till! m30 i e30 |
|
|
Jag har samma problem, motorn går som en klocka, men det "pissar" diesel från pumpen, flera droppar i sekunden. Länk |
|
|
Byt packningarna. De två stora högst upp i pumpen räcker det säkert att byta. m30 i e30 |
|
|
Tack för tipset. Har du nåt lastgaller till övers? Länk |
|
|
Nä, inget galler till e34. Har ett till Volvo 245 om det är intressant. Kan kolla hur det stämmer i en e34 kaross. Annars knäcker du till ett själv-inte så svårt. m30 i e30 |
|
|
Nu har jag bytt dom två övre gummipackningarna, snustorrt blev det, kostade 50 spänn på Meca bildelar. Fick dock jävlas med inställningen av ställverket, fick lossa det 5 ggr och knacka det försiktigt åt ett håll tills motorn gick. Förmodligen blev det bättre än det var innan för bilen går bättre. Länk |
|
|
Ännu en som bytt packningar i pumpen. Branzells i Karlstad fick stå för packningarna. Håller med Matrixjanne om justeringen av ställverket. Antingen fullgas eller inget alls. (man blir ju lätt desperat efter ett tag) Börja med locket längst mot kylaren, då startar den inte alls. Fortsätt att knacka 0,5mm åt gången tills motorn hostar igång. Det går sen att med lösa skruvar knacka med motorn igång tills en hyffsat inställning erhålls. Dock ändrar den sig en aning när skruvarna dras åt. Tack M30 för tipset att försöka själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.