AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.669

Finns 540 ´93-´94 endast i Automat?

Sida 1 av 2
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
E bra sugen på o köpa mej ett monster till 540, finns dom bara i automat? Helt otroligt vad billiga dom bilarna har blitt. En 94a i GOTT skick kan man få för 70papp, va kostade inte den för 8år sen närmare halvmillen... Ja ska ut o racea M3:or! =>
ja e oxå grymt sugen på en men inte förän till hösten hade ja tänkt byta. Men ja ska då ha en manuell annars får de vara. MvH Mr-speed go for 540 manuell

Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
Det finns alltså i Manuell??? Har bara vart inne på 3serien innan så e rätt ny på monsterfronten... Vill ju oxå ha en manuell! I BMWPOWERs modellguide så finns nämligen bara prestande för AUTOMAT på 540 ´94 och ´94 så ja blev misstänksam... 0 till 100 på 6.4 sek e ju trots allt helt OK för en automat...
men ja vill ändå ha en belyst M-knopp i min bil å där ja kan bestmma själv när ja ska växla MvH Mr-speed

go for 540 manuell

Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Manuella 540 ska finnas fr.o.m. årsmodell -94 tror jag. Automater är dock betdligt vanligare.

Mats E
BMWCS 3050
mats....har du nån erfarenhet av automaten. ja tänkte att om man nu aldrig får tag i en fin manuell. Dom e väl 5-stegade eller ??? MvH Mr-speed

go for 540 manuell

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Dom finns manuella, bara det att BMW Sverige inte tog hem några....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Den manuella håller den bättre än den något klena automaten.
Jag tycker mig ha läst mig fram till att automatlådan i 540 inte är världens tillförlitligaste!!
Eller har jag fruktansvärt fel nu?

Mvh Janne.
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
Åfan... Får försöka få tag i en manuell då eftersom dom allafall verkas existera. Går ju lite bättre oxå :)
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
540is: Menar du att det inte finns några Svensksålda 540 med manuell låda?
måste sluta me de här nu.....blir så jävla sugen att döööör hehe

go for 540 manuell
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Har upptäckt att det är väldigt bekvämt med automat (givetvis 5-vxl) och den växlar väldigt fint. Vill man ha duktigt ös trycker man i sportläget och hamnar i baksätet vid acceleration ;-). Har bara kört ca 300 mil med bilen än så jag vet inte hur tillförlitlig lådan är, det lär ju finnas en liten plastkula som ger upp. Billig grej men dyrt fel på grund av jobbet med att riva och sätta ihop prylarna. Risken med 6-vxl är väl att den är ännu mer entusiastiskt körd än en automat så den kan ju iofs vara mer sliten pga detta. Kopplingar kostar ju pengar att fixa de oxå....

Mats E
BMWCS 3050
Klen automat?!?!?!

Den duger till V-12an om jag inte har fel för mig..
Automat passar bra i vassa bilar ( MB AMG med feta 5,5 V8an erbjuds t.ex. BARA med automat....)
Det är viss skillnad på moderna automater och gamla 3 stegs automater från ZF ( 70-80 talare)

Det blir gärna lite mycket lastbil över bilar med feta motor och manuell låda (Nej jag är ingen "kärring som inte kan växla själv", jag bara gillar det softa relaxade glidandet som man kommer in i med automat...)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Att E39/E38 med M62/M60 fanns med åtminstone tre olika automatlådor är värt att hålla i minnet när man pratar om karakterisitik och hållbarhet på a-lådorna. Den senaste och nuvarande lådan skall ha kommit från 01.97 på E38 även om jag har denna sena i min 11.96.

Med denna låda/motor-kombination tycker jag att manuell låda känns onödig. Jag väljer bara "sport"- läge numera när hornen växer ut. :-)

Skulle man ändå få återfall och prompt vilja "röra om i bensinen" själv kan man ju det tack vare Tiptronic.

Mvh Björn
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tjena! Gasar-Magnus.
Det jag menade med klen automat är att MÅNGA automatlådor verkar behöva renovering redan innan 20000mil,det tycker jag inte är bra iom att BMW:s manuella lådor håller i en "evighet".
Jag har iaf inte hört talas om problem med dessa i samma utsträckning som automatarna....

Mvh Janne.
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
540 med manuell sex växlad är helt outstanding. Sexan är en "överväxel" och sänker varvet ca 500, motorn varvar 3000 vid 160 blås...

Det räcker att köra på de udda växlarna bara......

en manuell 540 ger lite extra dimension åt bilkörning så att säga...

full fart spar tid
Va ja längtar till hösten...då blir de en 540i manuell måste bara ha tag i en då =)

go for 540 manuell
Så då sitter vi alla lungt ner och inväntar M5 SMG då....

Bilen som bör tillfredställa oss alla; såväl automatfrälsta som kopplings-slirare...
HAHAHA...den va bra: såväl automatfrälsta som kopplings-slirare...när kommer den bilen då. Har du nån bild man skulle kunna få kika på =) den låter ju som en ulv i ulva kläder typ

go for 540 manuell
Sh
45
Shi
320IC ´92 (17" M3)
HÖSTEN?? Så länhge?? Ja ska ha mej en inom en månad! =) HELST manuell alltså men dom verkar ju ruskigt svåra att få tag i och dom kanske är dyrare oxå?? Automat vet ja man kan få tag i riktigt billigt me stora fälgar o inte över 12-13000 mil för 70lök de e ju finfint =) Min gamla 325a gick på 100lök! för exakt ett år sen... O den lilla bilen PISKAR man ju me 540 NÄSTAN så man hänger på äldre M3or ju! mmmmMMM längtar!
SMG är "Formel 1" växling, kolla nyaste Auto motor och Sport där man testar M3 SMG, första bilen med den vxl lådan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.