AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
622

min nya diffklump åt upp min hastighetsmätarkontakt E30 -89

Ba
41
Barken
E36 Cab
E39 528im
Hejhej!

Som sagt, jag bytte diffklump på min 320 E30 -89...innan fungerade hastighetsmätaren klockrent.
Men nu har min nya klump (325 stora diffen) slukat upp dom två pinnarna (en kortare & en längre som mätare av pulserna), dom har alltså malts ner i min klump..Ingen idé att sätta dit en ny givarkontakt om det blir samma grej igen..

Min GÅTA är alltså, hur kan detta fenomen uppstå? Är den olika från 320 & 325, stora & lilla diffen, Ska jag köpa en ny givarkontakt från 325 eller?

Säkert någon här som vet :) hoppas

MVH
parolof
här kan du se om det skiljer Länk
Ba
41
Barken
E36 Cab
E39 528im
08 PULSE GENERATOR, SPEEDOMETER

Verkar ju vara samma/lika ?!

Hjulet i diffen har antagligen skrapat tag i kontakten, så frågan är väl om det finns olika, om jag ska ha en som är "djupare" så det inte tar i ...

Men å andra sidan, den funkade ju flera dagar, man tycker ju att isåfall hade det brakat på en gång i stort sett..
det enda jag vet i ämnet är att det finns ju 2 olika givare, iaf så skiljer kontakterna, dom äldre har flatstift medans dom nyare har runda stift i själv givaren...slog upp givaren i etk'n och enligt den så är det samma givare (med undantag för att det finns 2 olika utförande på stiften) i alla e30...

MVH
Johan K
Ba
41
Barken
E36 Cab
E39 528im
Ja precis, runda & flata stift känner jag till. Jag har runda.

Något är på tok iallafall..
Ba
41
Barken
E36 Cab
E39 528im
Köpte ny givare på BMW idag 230:-

Monterade dit den och nu funkar det klockrent.
Jag tror till 99% vad felet var att den förra gick åt helv**..
Plattan man skruvar dit den med..rund med en "halvmåne", halvmånen var sliten så det glappa. Tog min förra så nu sitter allt riktigt på plats!

Snart besiktning ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.