AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.081

Finns någon "stämpel" om vevlager eller oljepump bytts på M3 E46?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Eller är det dokumentation från BMW Sverige som "gäller" vid förfrågan om detta gjorts?
Importbilar byttes det även på dessa bilar ,eller är det från "fall till fall"?

Varför byttes vevlager 2 ggr med något års mellanrum?

Är trycket på dessa lager "för stort" eller har fel sorts olja rekommenderats/"hällts i"...eller vad?

Blir konfunderad om denna bil är något att handla för de med lite "smalare budget",jag menar att byta vevlager "i parti o minut" låter som en "plånbokstömmare"/tillförlitlighetsmiss av "grövre sort" isf..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg>>>Det där med att vevlager bytts ut 2 ggr vet jag inte om detta beror på att vissa inte "hann med" bytet 1:a gången eller om det också efter det första bytet ändå var fel på "spel/olja/"tryck" eller nå't...

Därav funderingen..

Jaja...Någon som vet får gärna svara.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske finns någon här som fått någon bra förklaring om varför detta byttes på sin egen M3 E46.a...
Kan ju inte vara "ägarrelaterat" iom att återkallelse gått ut s.a.s..

Man kan ju förstå att man bytte oljepump samtidigt med den "första återkallelsen" ang. vevlagerbytena,men en andra gång verkar betyda att den "första gången" ej "räckte till"....

Mvh Janne.

Janne:

De berörda ägarna fick ett brev hem med en förklaring varför detta bytte skulle göras, vid rep fick man även service ordern och en stämpel i boken.
Janne,

Sök på "vevstakslager" och "E46 M3" och läs alla mina inlägg om detta så har du att göra ett tag. :-)

Det är två separata service åtgärder (med ett indirekt samband) som omfattar olika produktions månader av E46 M3 men alla som omfattades av den första (oljepump + vevstakslager 10/2001 t o m 02/2002) omfattas även av den andra (vevstakslager med ny design och legering t o m 05/2003).

Enda sättet att kontrollera om en viss E46 M3 har fått dessa service åtgärder utförda är att kontakta BMW Sverige om inte tidigare ägare har kopior på arbets ordern ifrån verkstaden. Bilar med de nya vevstakslagren har generellt inga problem förutsatt att allt annat är OK med motorn och att Castrol TWS Motorsport 10W-60 alltid används.

Eftersom det åligger den generalagent som sålt bilen första gången (BMW Tyskland eller BMW Sverige) att återkalla bilarna så finns det många importerade som inte har fått dessa service åtgärder gjorda. Jag vet tyvärr inte hur BMW Sverige har hanterat dessa fall då det verkar vara olika ifrån fall till fall.

Vid den andra service åtgärden så uppdaterades även motorstyrningen och det finns idag flera olika säkerhets funtioner i programvaran när motorn är kall. Största problemet har varit att många inte förstår att det inte är bra för motorn och lager att varva motorn fullt innan man uppnått arbetstemperatur.

/RS2

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok Tackar!...Misstänkte att det fanns lite mer om info om detta än de jag lyckades hitta(jag sökte , kanske inte "rätt" då) :)

Så det är m.a.o. superviktigt att motorn har denna Castrol olja?

Visst att trimningsgraden är extremthög för en sugmotor(med allt vad det innebär i lagertryck osv) ,men den borde?!? ju klara av en "lite tunnare"olja(naturligtvis av god kvalitet) med då lägre kallviskositet än denna TWS kan man tycka..
Extrem vinterkörning skulle ju kunna ställa till det isf..eller?
Jaja...Lite spekulation bara från min sida helt utan någon som helst fakta bakom :)

Hoppas iaf att alla som nu äger en M3 E46 läser detta(eller använder sök funktionen) så att det blir mindre ras i framtiden pga ev. "oljemissar" hur som helst..

Mvh Janne.

Det verkar inte vara något omfattande Vanosproblem på S54 motorerna väl?
Känns som vissa maskiner är gjorda av porslin medan andra håller bra.

Flåklypa
Flykåpa,

Det finns inget generellt problem med Vanos enheten på E46 M3 men visst har det hänt att ett fåtal har gått sönder (ingen förvarning med missljud utan den har gått sönder med stora skador som följd).

/RS2
Janne,

Det sitter en stor dekal i motorrummet om att Castrol TWS Motorsport 10W-60 är den enda godkännda motoroljan som får användas så det är svårt att missa.

Det finns andra rekommendationer i instruktionsboken på motoroljor vid extrem vinterkörning men jag skulle nog dubbelkolla detta först med BMW M i Tyskland.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.