|
|
|
|---|---|
|
Först vill jag bara säga att jag läst allt på forumet som behandlat ämnet, dock utan att känna mig övertygad om vad som är problemet. Mitt fall är lite speciellt: Bilen, en 525iAT-93, har endast gått 8500 mil och är, sånär som på de små vibrationerna som upplevs komma bakifrån, i perfekt skick. De nya vinterhjulen är balanserade, bromsarna helt perfekta, inga som helst vibrationer vid inbromsning. Ej heller tendenser till vibrationer framifrån, ej heller någon typ av klonk. Dessutom förefaller fjädrar/stötdämpare vara helt fräscha. De små vibrationerna (som nog bara jag känner) kommer oavsett om lådan ligger i "D" eller jag rullar i neutralläge. Misstänker bakvagsbussningarna trots att jag aldrig hört något klonk/smäll bakifrån. Alternativt hardyskiva/stödlager (Eller är det uteslutet när vibrationerna finns även med lådan i neutralläge?). Vad tror den samlade expertpanelen? Beakta i svaret att bilen bara gått så få mil. Kan bussningarna tappa spänsten p g a ålder, utan nödvändigtvis massor med mil? | |
|
Skulle misstänka orunda hjul och/eller däck. Ett orunt hjul/däck kan balanseras till perfektion, men ändå ge märkbara vibrationer eftersom det inte är runt... Annars är BMW i allmänhet känsliga för dålig balansering, felbalansering på mer än ett halvt gram kan märkas! Många gummigubbar slarvar lite och accepterar betydligt större avvikelser än så och säger att det är bra balanserat... Vad är det för däck/fälgar du har? Har du koll på fälgarnas "historik"? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jag trodde, liksom du, att det berodde på orunda hjul. Dessutom så var mina sommardäck från 97 så jag trodde också att det eventuellt kunde spela in. Så det var med stor förhoppning om förbättring som jag bytte till vinterhjulen (nya däck och fina fälgar). Dock kvarstod problemet! Så sannolikheten att det skulle vara hjulen håller jag för väldigt liten. |
|
|
Då är det med stor sannolikhet dåliga stötdämpare. Stötdämparna kan vara slut utan att det syns på dem. En del kombibilar (särskilt de med dragkrok) får slita ordentligt på dämparna... Jag skulle i alla fall vilja mäta upp runheten på däck och fälg innan jag gick vidare! Vad är det för fabrikat på däcken? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.