AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.942

Modellbeteckning 325iK

Sida 1 av 2
Kr
14
Krillenkillen
BMW325i -87
vad står K:et för i 325iK?
Kr
14
Krillenkillen
BMW325i -87
Har nog listat ut det själv att det står för katalysator, men måste man ha det på en 87:a, blev det inte lag på kat. 88?
Stämmer,1988 blev det lag på det. sen hörde jag av en mekaniker att om man har en 88:a så räcker det att katten sitter där,men den behöver inte fungera eftersom det är övergångs året,har du en 89:a eller nyare så måste den funka.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Hmmm. Jag har en 87´a med kat... Jag är på G att bygga om avgassystemet på den.. har funderat på att rensa ur orginalkaten eller köpa en racekat... men om jag inte behöver ha den så betyder det att jag kan ta bort den helt! och ändå komma genom besiktningen???

Eller?

__
Nisse Ljung
nazze
japp det stämmer på en 87a kan du ta bort den helt och hållet
Kr
14
Krillenkillen
BMW325i -87
Fan va gött, då behöver jag inte oroa mig för det, det sitter ingen kat. på min men då behöver jag inte sätta dit någon heller inför besiktningen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lagkravet att tillverkaren måste ha katalytisk avgasrening på bilarna kom från och med årsmodell 1989.
Alla bilar som lämnat fabriken med katalysator ska ha katalysator, även tidigare än årsmodell 1989.
Kravet på katalysatorns funktion är densamma på alla bilar, oavsett årsmodell. Har katalysatorn "rensats" eller demonterats föranleder detta alltså en anmärkning vid en kontrollbesiktning eller flygande inspektion, oavsett årsmodell.

Vid en kontrollbesiktning är avgaskraven vid utsläppskontrollen skärpta från och med årsmodell 1989, tidigare årsmodeller har alltså betydligt lägre krav även om bilen är utrustad med katalysator...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

nxv
sitter katten original får du inte ta bort den! den behöver inte fungera, men den måste sitta där.
helt sjuka regler, men så är det.
jag tog en kat från en cheva van och satte på min volvo och dro´g ett rakt 2"rör rakt igenom och svetsade igen på "sidorna" , fungerar bra. en tom katt kan ge lite rundgångsljud vilket försvinner om man bara har ett rakt rör.

Bilen på G:
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
nxv: Ja, det hade varit helt sjuka regler, om det nu varit så...

Jeppe

nxv
Jesperado, du jobbar/jobbade som besiktningsman va?
Jag tog bort min tomma gamla katt på min volvo och besiktigade.
jag fick nedslag på att katten saknades, så besikningsgubben sa till mig att jag bara behöde sätta dit en tom "burk", den behöer inte ens fungera sade han.

så det gjorde jag, en tom katt från en van med ett rör rakt igenom och samme besiktningsman godkände det vid ombesiktingen.
Han sa ordagrant att man MÅSTE ha en katt om den suttit där från fabrik.

Men regler tolkas lite olika beroende på vart man besiktigar tyvärr.

Bilen på G:
Länk
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Är det verkligen länt att ta bort katten, tjänar man så mkt på det så att det är värt?

Min bil
Länk

GetawayHlm
Länk

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Sitter kat där måste den fungera. "Problemet" är bara att det oftast inte upptäcks på bilar innan 89 då avgaskraven är lägre.

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
nxv: Jag vet att det finns kollegor i branschen som fortfarande uttrycker sig på det klumpiga viset. Kravet på funktionen är som sagt densamma på alla bilar, men kan man inte konstatera att katalysatorn varit öppnad blir bilen godkänd med en tom katalysator. På bilar av årsmodell 1989 eller senare faller det oftast på att man inte klarar utsläppskontrollen, men tidigare årsmodeller med lägre krav klarar utsläppskontrollen även utan fungerande katalysator.
I princip måste man alltså kunna se att katalysatorn varit öppnad för att underkänna den, detta kan något inkorrekt uttryckas som att "den måste sitta där, men behöver inte fungera"...

Jeppe

nxv
jesperado, ta inte illa upp, men besiktningsmän tycker jag inte om, inte här nere i urskogarna iaf. de som inte är galna är sadister och vise versa.

men så länge katten ser "fin" ut så är den godkänd då. altså är min svetsning helt ok :)
jag ska skicka en bild nångång.

Bilen på G:
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
nxv: Jag tar inte illa upp, men jag tycker lite synd om dig. Kan man dra alla besiktningstekniker över en kam efter att ha träffat ett fåtal är man ganska begränsad som människa.

Att man svetsar dit katalysatorn är inget konstigt, men syns det att den varit öppnad, t.ex. en skarv rakt över burken ska den underkännas...

Jeppe

nxv
:) jag är lite trångsynt.

Bilen på G:
Länk
nxv
men samntidigt är det nog en folksjukdom här nere i skogarna, det kvittar vem du frågar, ingen är positiv till bilprovningen i lag. alla har sina rövarhistorier.

och visst, endel saker tycker jag inte om, andra saker är toppen med bilprovningen.

Bilen på G:
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
nxv: Jag håller med om att alla besiktningstekniker inte alltid gör ett perfekt jobb eller står för ett perfekt kundbemötande, men att för den sakens skull dra slutsatser gällande hela yrkeskåren är nog förhastat. Sen ska man nog inte tro på riktigt alla "rövarhistorier" heller...?

Ofta är det nog så att förväntningarna på vad som ska hända och den egna inställningen till Bilprovningen och besiktningsteknikern styr hur du upplever besöket. Har du redan innan bestämt att hela idén med obligatorisk kontrollbesiktning är skit, att alla besiktningstekniker är otrevliga nitiska jävlar som gör allt som står i deras makt för att jävlas med folk så kommer du antagligen att uppleva besöket som negativt. Kör man istället dit med inställningen att det finns en tanke bakom det hela och att man kan få hjälp, råd och tips som påtagligt kan öka din egen och andras säkerhet och dessutom drastiskt förbättra din fordonsekonomi är nog chansen större att det blir en positiv upplevelse. Och med tanke på att man måste besikta bilen kan man ju lika bra försöka göra det bästa av situationen?

Jeppe

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
nxv, måste säga att jag beundrar dig eftersom du talat med "alla" i Nybrotrakten om dessa känslor. :o))

Personligen har jag besiktigat flera bilar (både mina egna och mina föräldrars) hos Bilprovningen i just Nybro och delar i alla fall inte din åsikt!

Nåja, du kanske också växer upp och bli lite mer nyanserad i dina åsikter...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
fa
28
fartdouren
325ik cab -87
okej jag trodde k:et stod för kompressor eller liknande....
jag har nämligen också en 325ik... någon som vet vad det är för motor i den? eller alltså om det är någon turbo eller så i?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
fartdouren: Har du inte tittat på din motor? Den är inte överladdad, inte i orginalutförandet i alla fall. Titta i modellguiden för mer information...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.