AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.697

Val av casterbussning till M5 3,8?

Sida 1 av 2
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Funderar på att byta casterstagen inkl. bussningar till M5:an, vilka bussningar till casterstgen skall jag välja?

Har hört någonstans att 750:ins bussningar skulle vara hårdare och mer stabila, stämmer det? Eller skall man köpa M5:ans?

Om 750:ins bussningar är att föredra är det då E32 eller E38 bussningar man skall ha, för att det skall passa rakt av?

Mvh. Bjarre
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Någon som kan förklara hur man köper saker via Ebay och hur det går till? Kan knappt ett ord på tyska.

Är det dessa jag skall beställa? Länk

Det verkar ju otroligt billigt, bara 134,99 Euro. Vad kostar frakten?

Är detta de bästa bussningarna jag kan få för rimliga pengar?

Mvh. Bjarre
Bjarre

Priset var i Engelska pund, blir då ca 200 Euro-
Inte farligt det heller.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Okej, det gick lite för fort där.

Finns Powerflexbussningar till M5 E34 att köpa i Sverige och i så fall var?

Mvh. Bjarre
Motornord verkar ha till de flesta BMW:sar, förutom just e34: Länk

Men ring å kolla med dem, de brukar kunna fixa fram det mesta!
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Asken: Du kan väl meddela när du fått dina grejer, så man vet att sakerna kommer fram.

Finns det någon som provat Powerflex till M5 E34? Stor skillnad mot orginalbussningar? Blir det mer oljud mm.?

Mvh. Bjarre
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Har hört att det inte går att styva upp karossen med enbart powerflex till hela framvagnen,, Casterbussningarna går fint men byt då inte de främre bärarmsbussningarna för då blir allt "för" styvt,,
Dvs. rattstången måste spärras så man inte kan vrida mellan fulla rattutslag för antingen vrider infästningen i karossen sig eller så vrider armarna sig själva men endast om man utnyttjar fulla rattutslag.
Alternativt är ju att man ledar även den andra änden som ska fästas i karossen likadant som det ser ut ute vid fjäderbenet,, stummare än så
kan det inte bli...

Speed limits are for pussies
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Freakputte: Har du fått ordning på vibrationerna än? Var det hjälparmsbussningen? Har också beställt en och tänkte byta när jag får tid.

Det låter jobbigt det där med att spärra rattstången så fulla rattutslag inte kan göras. Eftersom jag ej kör på bana el. hårt med M5:an hoppar jag nog över denna "uppgradering". Eventuellt sätter jag väl dit Powerflex som casterbussningar då dessa ändå måste bytas.

Någon som provat att bara byta till casterbussningarna till Powerflex? Eller skall man helt enkelt köpa orginal till M5:an eller är 750:ins att föredra? Hur som helt borde det bli stor skillnad jämfört med de gamla. Vad har ni andra M5-ägare gjort, för alla kan väl inte åka med de casterbussningar som satt där från fabrik, de är ju ändå 10-15 år gamla och borde gjort sitt vid den här tiden.

Mina bromsar har börjat vibrera lite vid lätt inbromsning från hastigheter > 80 km/h samt uppstår det lite "klonkljud" vid ojämn väg. Har bytt pendelstag, krängningshämmarbussningar, dragit åt styrarmen (var lite glapp och mycket av vibrationerna försvann då) samt kontrollerat övriga bussningar och de ända jag och BMW kan se är lite dåliga är det just casterbussningarna, tänkte även byta stagen när man åndå håller på.

Mvh. Bjarre
Fr
118
FreakPutte
Alpina B10 Bi-Turbo #077
Nej ska försöka byta den nu i helgen,, ska även kolla styramen jag också även "spänna" spännskruven lite utan att återgången försvinner...

Speed limits are for pussies
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag bytte till m5 original när jag bytte mina casterstag. Tror inte man märker sådär jättestor skillnad om man inte har extremkoll förståss. 200 euro tycker jag verkar ganska styvt för ett par bussningar! Det är ju mer än armarna kostar. Mina m5 original kostade 400 styck på motor nord har jag för mig.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Frapp: För 200 Euro får du faktiskt en bunt polyuretanbussningar! Närmare bestämt 8 st. Titta på Bjarres länk ovan.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ja då var det ju tvärtom ett väldigt bra pris. Men går det att byta bussningar i den främre länkarmen? Denna bussning kommer ju alltid monterad tillsammans med själva armen.
Smiley©
Nån här som har nån kommentar om det FreakPutte har hört?

"Har hört att det inte går att styva upp karossen med enbart powerflex till hela framvagnen,, Casterbussningarna går fint men byt då inte de främre bärarmsbussningarna för då blir allt "för" styvt,,
Dvs. rattstången måste spärras så man inte kan vrida mellan fulla rattutslag för antingen vrider infästningen i karossen sig eller så vrider armarna sig själva men endast om man utnyttjar fulla rattutslag."

Jag tycker det låter lite långsökt. Då borde inte infästningarna hålla för acceleration eller kraftiga bromsningar för det borde påfresta infästningen mycket mer tycker jag (eller är jag ute och cyklar nu?). Dessutom är ju inte powerflex bussningarna stumma utan flexar en del. Jag har monterat powerflex bussningar runt om på en volvo 244 en gång, och det var nån powerflexbussning jag tyckte var mjukare än den gamla bussningen som redan satt på bilen :-/

Sen hade powerflex lite jobbiga lösningar på några av bussningarna till 244an, man var tvungen att behålla yttre stålhylsan från originalbussningen och stoppa in powerflexbussningen i, det innebar ett satans jobb att få ur allt fastvulkat gummi i originalbussningen, det var INTE roligt!
Hoppas det inte är så på E34an powerflexbussningar också.

/Thomas
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nu ska vi se
1,Power/superflex anser jag är skit och mer än skit, då dom ger upp. Jag har iaf fått nya powerflex och superflex bussningar att ge upp väldigt fort och där finns en heldel folk på rejsa som har liknande erfarenheter av dom. Iofs har jag dödat orginalbussningar lika fort oxå men dom bara spricker och inte separerar totalt som power/superflex

2,Det är e32 bussningarna man ska annvända till tryckstagen.

3, Länkarmen där kan du ha stålbussning om man vill...men till det bakre tryckstaget måste man ha en flexibel bussning då konstruktionen kräver att den flexar (lyft upp bilen och sväng på hjulen)
Om man kör helstumt då brister något, antingen smäller tryckstaget av eller så går fästet, men än så länge har jag bara hört talas brott på tryckstaget.
På min rejsbil med e28 upphängning fram så har jag egentillverkade bärarmar ala e28 grupp A lösning med uniball/ledlager.

/Pelle
Smiley©
Pelle kör du extremt hårt eftersom du verkar käka upp alla bussningar??
Har inte läst om nån annan som har nåt negativt att säga om powerflex, själv tror jag inte att dom är så bra som dom som hyllar powerflex till skyarna.
Men förhoppningsvis är dom en bit bättre än original iaf.
Jag har nya original casterstagsbussningar på min bil, jag stog och tittade på framhjulet när en polare körde min bil och bromsade tvärt framför mig så jag kunde kolla hur hjulet beter sig, det gick inte så fort i garaget, 15-20kmh kanske, men ändå vid en tvär broms så flexar fram hjulet bakåt säkert 15-20 mm (svårt att hinna se även vid så låga farter), ska det vara så?? Hur ser det då ut i 200kmh? :-/
Så jag funderar på att sätta powerflex i casterstagen, kanske på andra ställen också om det blir bättre av det.
Tycker du att E32 bussningarna är bättre än powerflex till casterstagen?

Jaha ja... så bärarmarna måste kunna röra sig lite för att inte få brytningar i materialet, det var ju en konstruktion det också. Bra att veta.

/Thomas
Jeg har noen massive casterstagforinger som jeg kjøpte hos bimmerworld.com og de fungerer helt utmerket.
Derimot så har jeg hørt om at powerflex foringer sprekker på casterstagene på hard kjøring (Nurburgering).
Når det gjelder det fremre staget så kan vel det byttes mot 8 serien sitt stag i aluminium da disse ikke har gummiforing men en stor Uniball i stedet:)

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nej jag kör inte extremt hårt, det var på helt ordinare banträffar med lite lättare bil en e34 dvs e28 (skiljer ca 350-400kg).
Sorry, jag glömde nämna att hjulet flexar vid inbromsning pga tryckstags bussningen flexar. (lång dag i verkstan)

Personligen tycker jag inte att det finns någon bra bussning till tryckstagen överhuvudtaget.
Dom polly bussningerna som bla säljs av bimmerworld funkar hyffsat men dom ger upp efter ett tag dom med men vid normal aggressiv körning håller dom ihop. Jag vet flertal som använder dom i olika bmw e28 race bilar och tycker dom funkar hyggligt.

Dom alu bärarmar jag har sett har haft gummibussning, vilken modell sitter det ledlager i?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
e32 750 bussningen den spricker den med men inte lika fort som std bussningen...så tja det är inte den bästa vägen att gå.
Men å andra sidan måste tryckstags bussningen vara så pass flexibel så att tryckstaget kan vrida sig i bussningen...så hur man än vänder sig så blir det fel.
Om man ska gasa hårt (dvs tävla med bilen) då får man bygga om framvagnen.
Smiley©
m50racer

Tackar för tipset, men jag hittar bara powerflex bussningar på bimmerworld.com, har dom slutat sälja dom bussningar du menar?

Har 8-serien uniball i främre bärarm?
Menar du denna: Länk
Någon som har testat att monterat sån på E34? Märker man nån skillnad?

/Thomas
Smiley©
Pelle persson

Okey, men på banträffar kör man nog hårdare än på vanliga vägar, iaf blir det längre tid i stäck man kör hårt då.
Så att mitt hjul flexar så mycket som jag nämnde förut är helt normalt? Man tycker ju att det borde ändra hjulvinklarna så att bilen kan bete sig konstigt då.

Så framvagnen är byggd för att vrida bärarmarna, båda 2 eller bara den bakre?
Då är det ju inte så bra att svarva egna nylonbussningar heller, då kan det ju inte flexa som det ska.

Har du testa e32 750 vs. powerflex bussning i tryckstaget? vilken är bäst?

Jag kör inte som en biltjuv, men det är klart man gasar på lite då och då, och då vill man bilen ska funka bra, inte spåra och fladdra omkring som den gör idag.

Har du nån erfarenhet att byta krängningshämmare på E34? Tänkte ev. byta den bakre till grövre, 19 eller 20 mm, bilen ska väl understyra mindre då?

/Thomas
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag kör som en biltjuv så då är det kanske lite mer förståligt att grejor går i sönder, men bussningar ska inte sepparera vid belastning då är det materialfel. Jag tycker att 750 är bättre pga dom faller inte i bitar som power/superflex kan göra om man har oturen med sig. Men å andra sidan så är dom styvare än e32 750 bussningen.
Här hittar du polly bussningar Länk

Väldigt enkelt förklarat så...
Framhjulets har en cirkulerande rörelse runt sitt eget centrum när man svänger på hjulet. Och kräver att tryckstagets bussning kan vrida sig.

Så nylon bussningar till bakre tryckstaget samt i bakre bärarmarna är inte att tänka på om man ska köra med std upphängning. Bak måste man demontera pitmanarmen (detalj 6 på Länk ) för att inte få kraftiga brytningar i bussningen

Ang hämmare, jag vet inte exakt vad e34 vill ha i dia men det är aldrig fel att annvända justerbart. Verrera Road Parts i Eslöv 0413-18122 tillverkar och säljer det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.