AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.094

Värsta dokumenterade fartsyndaren?

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Vad sägs om nedan från Sydsvenskan i lördags? Det värsta dokumenterade som iaf. jag sett. 94 km för fort på en 50-sträcka är ju 188% för fort...

" Kontrollerna pågick i Skånes tätorter, bland annat i Malmö, Lund, Trelleborg, Ystad, Kristianstad och Hässleholm.
– Det mest anmärkningsvärda inträffade i Lund där en person körde 144 kilometer i timmen på en 50-sträcka, berättade polisens länsvakthavande befäl Lars-Olof Anderberg till Sydsvenskan på natten."

Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Äh det var väl inget =P

Mvh Jojje
det var fort. Själv har jag lyckas med 190 på 110 väg och 150 på 90 väg på samma mätning :)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag har kört ganska olagligt, ganska skamligt olagligt. Körde motorcykel med skjuts utan hjälm (båda) I ca 200Km igenom en 30 stäcka och hade inget körkort då. Skulle aldirg på långa vägar göra om det, jag va 15-16 år då. Tur för mej att polisen inte hade kontoll då kan man ju säja.

//BMW-Kimmo
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Märk väl att det är dokumenterat. Inte vad någon egenhändigt avläst på en glädjemätare.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nej det är sant, men kom att tänka på det nu. Hade kanske inte varit så kul för mej om det vart dokumenterat, eller om man kört på någon oskydig stackare.

//BMW-Kimmo
Skall tilläggas att jag åkte dit :(
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
271 km/h på 70 km/h väg.......

Inte jag som körde men jag såg personen med egna ögon. Det var en motorcykel och polisen klockade honom från helikoptern.

Killen sade, "jag kände inte till vägen, motorcyckeln var ny, och jag hade dessutom skjuts där bak så jag kunde inte köra riktigt fort"............
Jag misstänker att mätningen gjordes någonstans längs Norra Ringen i Lund. Sträckan är en bred väg med dubbla filer som tidigare var 90-skyltad för att sedan gå ned till 50 vid varje korsning/rondell. Direkt efter korsningen blev det 90 igen. Numera är det 70-50 istället.

På grund av den relativt höga vägstandarden och de mycket korta 50-sträckorna är det vanligt att många bilister, särkilt vid lågtrafik, ligger i 100-110km/h och i bästa fall bara släpper lite på gasen vid korsningarna.
Finns en annan dokumenterad rekordfortkörare, också denna i Skåne. Om jag minns rätt så körde han 270km/h på en 110km/h-väg. Bilen var en Audi S8. När föraren upptäckte att det var en kontroll längre fram på vägen så vände han mitt på motorvägen och började köra åt andra hållet istället, dock noterade han senare att han hade en helikopter surrandes ovanför bilen och gav då upp. Detta stod i kvällstidningarna för något år sedan och denna förare hade då det s.k. "hastighetsrekordet" bland fortkörare. Vet inte om rekordet fortfarande står sig, men gissar på att ingen slagit det än faktiskt...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Kristoffer: Ja Norra ringen och/eller dalbyvägen är troligast.
Jag är helt för denna typen av bevakning på 50/70 sträckor. Bra att de fick dit en massa påverkade mäniskor med.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Rolex

Den grabben var väl från Linköping?
Jag har stora, stora misstankar om att den bilen stod i samma parkeringshus som min far parkerade i då. Enda parkeringen med "bur" runtom, och dagen efter grabben hade kört dessa 270 km/h så kom S8:an aldrig tillbaks till sin bur.
Tids nog så kom dock en Lancia Delta i full rallykostym att fylla tomrummet i "buren", så misstankarna stärkes därmed ännu mer (att en fartglad tok köpte en rallybil istället, då han kan se sig länge om efter körkort).

Fast det är ju bara egna teorier...

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.