|
|
|
|---|---|
| När jag plockade ned oljetråget idag så hoppa det ut fyra stålkulor - ca 3-4mm i diameter, ser precis ut som kulorna i ett kullager eller små kulventiler. Varifrån kommer dom??? | |
|
Dum fråga kanske,men man är ändå nyfiken,varför plockade du ner oljetråget?Något fel på bilen? HBK |
|
|
Han plockade antagligen ner tråget på sin 540 (v8) för att kontrollera oljepumpsbultarna som har stora tendenser att vibrera loss ( gäller endast v8 motorerna) Tyvärr så vet jag inte var "kulorna" kan komma ifrån |
|
| Lånar tråden till en kanske lite dum fråga... Va händer om oljepumpsbultarna lossnar helt? | |
|
Punpen ramlar ner i tråget och oljan cirkulernar inte alls = All olja ligger i tråget och fyller ingen funktion = Skuren motor //BMW-Kimmo |
|
|
Illa! Antar att detta är bäst att kolla vid ett oljebyte eftersom oljan lär rinna ut om man plockar tråget? :-) Är denna kontroll förenad med någon annan kostnad än ny olja och filter? |
|
|
Vet inte hur det är på E39 men på E23 brukar man oftast efterdra skruvarna när man gör servise. Någon speciell kostnad kan man väll inte seja att det är, antingen är man snål och köper den råda packningen på tub som är framställd som oljebastant eller så köper man en ny trågpackning vilket jag tycker är ett klart bättre aternativ. Dock skadar det ju inte att använda båda altrenativen. //BMW-Kimmo |
|
|
Är det en svår operation på E39? Tar tid? Kräver specialverktyg? Packningen kan inte kosta så mycke? |
|
| Vet inte vad det kostar på en E39 men jag kollade bultarna hos Motorteknik i Huddinge i går och då kostade packningen 130 kr + moms, själva tråget satt med 24 st skruvar. | |
|
Svår, vet ej vad det gäller E39, men det kan va knöligt att få ner tråget. Tid beror ju på hur mycket man mekat innan och så. Specialverktyg tror jag inte att man behöver. //BMW-Kimmo |
|
|
Sitter pumpen direkt i anslutning under kåpan eller? Vet ej hur den ser ut... |
|
|
När du har tråget ner ser du direkt vilken som är pumpen, den sitter på det djupste stället i tråget. Så när tråget är borta sticker den ner en bra bit under blocket. //BMW-Kimmo |
|
| Tack för alla tips... | |
|
stämmer, tog ned tråget för att kolla bultarna men ingen som har någon aning om trådens ämne? dom mystiska stålkulorna som trillade ned med tråget? Dom måste ju komma någonstans ifrån... |
|
|
ravve kolla in detta: Länk Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.