AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
809

Stålkulor i oljetråg

Am
569
Ambush
540i/6-94
När jag plockade ned oljetråget idag så hoppa det ut fyra stålkulor - ca 3-4mm i diameter, ser precis ut som kulorna i ett kullager eller små kulventiler. Varifrån kommer dom???
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Dum fråga kanske,men man är ändå nyfiken,varför plockade du ner oljetråget?Något fel på bilen?

HBK
Han plockade antagligen ner tråget på sin 540 (v8) för att kontrollera oljepumpsbultarna som har stora tendenser att vibrera loss ( gäller endast v8 motorerna)

Tyvärr så vet jag inte var "kulorna" kan komma ifrån
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Lånar tråden till en kanske lite dum fråga... Va händer om oljepumpsbultarna lossnar helt?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Punpen ramlar ner i tråget och oljan cirkulernar inte alls = All olja ligger i tråget och fyller ingen funktion = Skuren motor

//BMW-Kimmo
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Illa!

Antar att detta är bäst att kolla vid ett oljebyte eftersom oljan lär rinna ut om man plockar tråget? :-)

Är denna kontroll förenad med någon annan kostnad än ny olja och filter?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Vet inte hur det är på E39 men på E23 brukar man oftast efterdra skruvarna när man gör servise. Någon speciell kostnad kan man väll inte seja att det är, antingen är man snål och köper den råda packningen på tub som är framställd som oljebastant eller så köper man en ny trågpackning vilket jag tycker är ett klart bättre aternativ. Dock skadar det ju inte att använda båda altrenativen.

//BMW-Kimmo
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det en svår operation på E39? Tar tid? Kräver specialverktyg?

Packningen kan inte kosta så mycke?
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Vet inte vad det kostar på en E39 men jag kollade bultarna hos Motorteknik i Huddinge i går och då kostade packningen 130 kr + moms, själva tråget satt med 24 st skruvar.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Svår, vet ej vad det gäller E39, men det kan va knöligt att få ner tråget. Tid beror ju på hur mycket man mekat innan och så. Specialverktyg tror jag inte att man behöver.

//BMW-Kimmo
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Sitter pumpen direkt i anslutning under kåpan eller?
Vet ej hur den ser ut...
Visa användare
847
Subidius
750 -91

När du har tråget ner ser du direkt vilken som är pumpen, den sitter på det djupste stället i tråget. Så när tråget är borta sticker den ner en bra bit under blocket.

//BMW-Kimmo
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tack för alla tips...
Am
569
Ambush
540i/6-94
stämmer, tog ned tråget för att kolla bultarna men ingen som har någon aning om trådens ämne? dom mystiska stålkulorna som trillade ned med tråget?
Dom måste ju komma någonstans ifrån...
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
ravve kolla in detta:

Länk

Svekke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.