|
|
|
|---|---|
capone |
nån som orkat byta på främre fjädring på sin e30 hemma? är det många svärord eller bara rimligt... |
Haettman |
Mycket rimligt att hålla på med hemma, har gjort det på min. 318. Det man spar på eget byte kan man ju lägga på bättre fjädrar en BMW orginal, som av förklarig anledning, är det ända BMW-verstaden stoppar dit. |
capone |
låt se om jag fått det rätt: man pallar upp bilen och låter chassit "hänga" så att fjäderbenet inte tar upp nån tyngd och sedan lossar man hela längarmen? |
|
Sänkte min E30 hemma i garaget och det var inget större problem. (en liten svordom nu och då) =) Minns att du måste skaffa ett verktyg som klämmer i hop fjädrorna. En fjäderklämmare helt enkelt, kostar inte mycket. Dessutom är det bra med en fan så stor tång att skruva ut själva dämparen ur fjäderbenet med. Dämparen brukar nämligen vara en smula fastrostad... Boooze BMW Club Finland #2046 |
|
|
Kolla in min hemsida: www.bmwdriver.cjb.net knappa in dig på BMW och sen Mektips Lycka till!! MVH bmwdriver 318iS 1988 BMWCS[Syd]#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
|
Glöm inte att göra en framvagnsinställning när du är klar. hjorten |
|
jens j |
hissa inte upp en sida i taget utan ta och hissa framände o bakände var för sej annars blir det nog svordommar jens |
|
Ni som har gjort det hemma: fick ni inte problem med rost runt bultar osv.? E30 Rulezzzz |
|
Haettman |
Charlie_don, det får man alltid. Det jävligaste är runda bultar, sen spelar det ingen roll hur bra verktyg man har. Lite borra, jänga om, svetsa och sånn´t strul får man räkna med om man har en bil äldre än 5, år. Men det är ju det som gör skruvandet roligt, eller hur? |
|
Ge fan att köra när det ligger salt ute på vägarna. Min bil är aldrig körd i salt, så när jag bytte dämpare var det hur enkelt som helst... Inga fastrostade grejer här inte! Det skulle va förbjudet att sprida ut det där saltet. Det finns många länder där det är förbjudet att salta och de överlever. Att istället utbilda folk på att köra bil när det är halt istället hade nog inte varit fel. Detta handlar kanske inte direkt om att byta dämpare, men jag va tvungen! |
|
Haettman |
Men om man inte får köra bil nr det är saltat måste man nu färdas kollektivt. Hu, hemska tanke. Kan förstå att man bara använder sin BMW på sommaren då man har en cab. Men vinterbimmrarna måste också lagas ibland. |
| Man behöver väl inte åka kollektivt.. Man kan väl köpa sig en billig bil att köra med på vintern. Du sparar ju din "fin" bil på det sättet. Men, men.. var och en gör ju på sitt sätt! | |
Haettman |
Jo, men alla bmw:ar är inte fin bilar. Tillexempel min vinter BMW. Eftersom jag är MC-buren på sommaren. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.