AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.922

Prickig bil efter lackförsegling

Hämtade ut min bil från lackförseglingen idag, och fick en liten smärre schock när jag såg hur den såg ut!

Verkar som att lacken släppt ner till grundfärgen i små små prickar så nu ser bilen ut som om nån skulle ha sprättat vitfärg på lacken.

Detta är mest på förarsidan av bilen på dörrarna, mest nertill. Förklaringen jag fick var att jag troligen hade haft stenskott m.m innan som hade skadat lacken. Och när han då gjorde en djuprengöring av lacken samt bearbetade in lackförseglingen att dessa så kallade stenskott m.m blivir synliga.

Frågan är om jag inte borde ha sett dessa stenskott innan i så fall? Jag har tvättat bilen förut med riktig avfettning och fått lacken ren o slät och inte märkt av några prickar då.. Borde de inte i så fall ha kommit fram redan då i så fall?

Jag tycker detta är konstigt! Skulle stenskotten ha varit osynliga och kanske fyllda med nån sorts smuts eller att lacken "spruckit" men inte ramlat av så att säga förrän killen djuprengjorde den??

Som det ser ut nu är det minst sagt för jävligt, och får jag inte till nån lösning så blir det omlackering. För så här kan ju inte en BMW se ut!

Har någon varit med om nåt liknande, eller tor ni att killen som fixade misslyckats med sitt jobb? Går det att fylla i med lackstift eller liknande för att fylla igen prickarna?

I ärlighetens namn skall sägas att detta är mest på förarsidan av bilen som enligt killen skall vara extra utsatt av mötande trafik m.m vilket man ju har hört, men kan det ändå bli på detta sätt!

Är det omlackering som gäller?

MVH Minken!

Plattan i mattan!
janli
Jag har varit med om något liknande. Den bilen som jag köpte var i bra skick när jag tittade på den, ägaren skulle lämna in bilen för en lackförsegling innan den överlämnades till mej. Snacka om att jag blev snopen när jag skulle hämta bilen, full med blåsor och vita prickar, precis som du beskriver. inte alls den bilen som jag hade sett 3 dagar tidigare. Säljaren var förtvivlad och viste inte vad som hade hänt och jag vägrade att köpa bilen. Vi tog kontakt med den firman som hade gjort arbetet, ett företag i södra Stockholm och krävde att dom skulle lacka om bilen vilket dom vägrade, dom påstod att det hade varit små stenskott och sprickor i lacken där det hade trängt ner medel som dom använde. Efter mycket bråk med företaget och intyg från en akturiserad bmw verkstad där ägaren servat bilen som påtalade att det inte fanns några lackskador på bilen så gick företaget med på att ersätta tidigare ägare med 2,500 kr och återbetalning av kostnaden för lackförseglingen. Hela processen tog 7veckor.
Jag köpte bilen ändå och fick ett bättre pris.

Jag fick lackera om hela bilen.

Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Sedär, det har jag också råkat ut för,när jag har vaxat eller polerat bilen så finns det kvar rester av polermedlet i de små "gropar" som blivit av stenskott el. dyl.Man kommer inte ner i botten på groparna för att få bort det när man polerar.Mitt försvinner efter ett tag.men lackförseglar man efter är det nog värre attfå bort det!

HBK
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är krita som ligger krav i mikroskopiskt stora stenskott i klarlacken. Krita används som bindemedel i många bilvårdsprodukter. Prova tvätta bilen med lätt avfettning högtryck och svampa spola sen av och torka. Det vita borde vara borta då.
Mvh
Asken

Jag har sett det på min nästan nya bil. det är små stenskott som blir vita prickar det brukar gå bort efter några tvättar. ser inte roligt ut men tvätta tvätta tvätta så blir det nog bättre . svara så får vi höra hur det gick.
janli
jag bara säga att jag tvättade bilen och använde olika medel som lack cleaner, men det visade sig att det medlet som dom använde hade på något sätt frätit sig ner till grundfärgen. Jag ska kolla om jag inte har några foton.
Jag garanterar att jag provade allt.
Jag har lång erfarenhet av lackering och jag har aldrig sett något liknande.
Tack för alla svar!

Ja nu börjar man ju förstå lite hur det kanske hänger ihop. OK så det kan alltså vara krita som har lagt sig i de små groparna. Konstigt att killen hävdade att det skulle ha varit grundfärgen som nu lyste igenom.

Men det kan alltså vara medlet eller krita som har lagt sig i groparna som "koola" "Asken" och Stefan sa? Eller kan det vara som du "janli" säger att deras medel har frätit sig ner till grundlacken? Båda teorierna låter ju mycket troliga båda två. Men skulle ju kännas skönare om det bara var rester av medlet som satt sig i klarlacken.

Kanske det är klarlacken i alla fall, eftersom metallic lack som det är frågan om här, består ju av som ni ju vet ett färglager och sedan ett klarlack lager. Så då är det ju ett tjockare skikt totalt på bilen innan man kommer ner till grundfärgen. Så stenskott ända ner till grundfärgen kanske blir svårare att åstadkomma med metallic lack kanske...

Men som "koola" påpekade så kanske det är svårt att tvätta bort detta nu när förseglingen är lagd över alltihopa, även kritan.

Och killen sa att jag absolut inte fick använda någon typ av avfettning alls, så det kan ju bli svårt att få bort prickarna, ifall det nu är bara rester av hans medel som är problemet.

Så Stefan, jag kan ju försöka tvätta, men om jag kan få bort detta vet jag ju ej då om allt är skyddat under förseglingen.. du kanske får vänta förgäves med mitt svar.. :) Men jag skall i alla fall prova!

MVH Minken!

Plattan i mattan!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Silverminken:
Jag lyckades inte få bort kritan från stenskotten på B12:an under en hel sommar, så det sitter nåt grönjävligt.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
:) Ja då vet jag vad som väntar!

Nej som sagt, det måste ju vara svårt när den nu finns under förseglingen..

MVH Minken!

Plattan i mattan!
Silverminken, har bilen vart omlackad kanske?
Nej den är inte omlackad vad jag vet. Däremot har jag själv låtit lacka om frampartiet på bilen, och där blev det inga problem, eller nån prick bara. Så det lutar lite åt att det kan vara gamla stenskott eller fördjupningar i lacken som nu fyllts igen av medlet de använde och det är medlet som "lyser vitt" i just de groparna.

Så det är väl inte så mycket att göra åt då kanske. Får väl eventuellt lacka om resten av bilen senare..

Men som sagt det är inte så roligt att lämna in den för försegling, tro att den kommer att se kanon ut, sedan på Fredagseftermiddagen hämta ut den och få en smärre schock. Jag kan bara säga att humöret inte var på topp precis efter det :)

Men men..har man bil så är det alltid nåt att fixa, eller som jag brukar säga: FORD uppfann bilen, och problemen...

MVH Minken!

Plattan i mattan!
3
Sören Skoglund
523 Touring 2006
Har haft samma problem på en bil som var "blästrad" i fronten,
testa med Turtles färgade bilvax, vaxa rikligt flera ggr. och låt torka ordentlig varje gång, det funkar hyfsat.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag tycker firman borde ta på sig detta!
Dom får väl undersöka lacken innan de behandlar den!
De ska ju vara proffs och kunna se sådan här.
Hälsningar Lars
Ja jag var inne på lite samma spår faktiskt. De har ju gjort några bilar innan och borde vara beredda på att detta kan hända och kanske ge lite mer råd i alla fall vad man kan göra för att få bort/dölja prickarna. Om min lack är dålig innan och de ser detta när de håller på borde det ju finnas sätt att undvika detta eller fixa till det på nåt sätt. De är ju i branschen och borde kunna hitta nån sorts lösning. Lackstift fick jag veta men.......

De skulle ju kunna ha olika färg på kritan eller ämnet som de använder så skulle ju inte medlet de använder synas alls. Det är ju ändå de som stoppar på nåt på MIN bil, och då ska det ju inte bli "sämre" än innan...

Det är ju det man reagerar mot att bilen ser värre ut än innan man lämnade in den. Och det känns ju lite konstigt..

Det blir väl lackstiftet så länge!

Tack för alla tips o inlägg!

MVH Minken!

Plattan i mattan!
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
om man lämnar in bilen för behandling, så ska /bör firman alltid lägga i ev stenskott.. det ingår väl?dels för helheten på jobbet ska bli fint..sen kan jag inte förstå att man harstenskott på sidan, har jag sällan skådat..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Det är ett vanligt fenomen som brukar uppträda på bilar med sliten lack. Speciellt på motorhuv och på sidorna där hjulsprutet sliter på lacken. Sedan när man polerar så stannar det helt naturligt kvar vaxrester i porerna i lacken. Kan se för j..ligt ut, speciellt på en bil med mörk lack. Ibland är det nästan så man ångrar att man har polerat bilen! Jag vet inte hur det är när man lagt lackförsegling på , men annars brukar det försvinna efter några tvättar. Polerade min svarta V70 förra veckan, huven ser bedrövlig ut just nu. Ska tvätta den en gång och prova färgvax som Sören tipsade om, det borde kunna bättra på resultatet lite.

Mvh
Ulf
Jepp, precis den känslan fick man när jag hämtade ut bilen. Man ångrar att man lät den behandlas :)

Som du säger Ulf så kanske det är svårt att tvätta bort nu när förseglingen är gjord.

Jo stenskott på sidan är vanligt och speciellt på förarsidan där man möter mötande trafik m.m!

MVH Minken!

Plattan i mattan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.