|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Påbörjade idag en service av min 525:a... Upptäckte då att det stod olja över översta delen av tändstiften. Är inte så haj på det här med bilar, men får hjälp av min pojkvän. Han misstänker att det är en packning som inte är som den ska.. Kan det stämma? Vad kan hända med bilen om man kör med den och det läcker olja på tändstiften? MVH Marie | |
|
Kan ju varit när någon har hällt på olja och spilt, men mest sannolikt är nog att ventilkåpspackningen lävker om det va olja vid alla stift. //BMW-Kimmo |
|
|
Jo där var mängder med olja vid alla stiften... Får ge mej ut efter en ventilkåpspackning då.. Thanks.. :) |
|
|
Ja gör du så. Np ;) //BMW-Kimmo |
|
| Glömde säga att det är en 24 ventilare.. har det nån betydelse? | |
|
Det som har hänt är att din ventilkåpspackning har börjat läcka, inget som är speciellt ovanligt eller svårt att åtgärda. Men du bör byta packningen snart, för det gör att olja samlas vid stiften och förhindrar gnistbildningen vilket gör att motorn går ojämnt på tomgång pga alla tändmissar, samt att för varje missad tändning hamnar en del oförbränd bensin in i katalysatorn, vilket skadar den. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Hej! Jag måste bara få göra ett inlägg och fråga en grej! "Mugge": På vilket sätt stör oljan gnistbildningen? Gnistan är ju "inuti" så att säga, oljan utanför. Kanske fler som undrar.. Min ventilkåpspackning läcker och det har runnit lite olja nerför.. tar man ut ett stift kan man se att det finns olja på gängorna en liten bit från "metallpackningen" eller sätesringen och neråt, men torrt längre ner. Kan oljan tränga/läcka in på gängorna fast stiftet är fastskruvat? Kan ju ha kommit när jag skruvade ur stiftet, men då borde ju oljan ha blött ner alla gängor, eller hur? Tack för tråden "Marandy"! Som sagt, kanske fler som undrar! MVH Minken! Plattan i mattan! |
|
|
Hoppas att jag kan ge ett tillferdställande svar på det hela: Om man får olja på tädstifit och kablar så fräter olja på tex gummi som är en petroliumprodukt, därmed kan det bli gnisbildnig mellan tändkablarna. Mugge kanske kan komplitera med en annan förklaring. //BMW-Kimmo |
|
|
Byt packningen snarast. De reder ni själv och den kostar bara ett par hundra på BMW. Glöm inte köpa nya packningar till skruvarna. Tror det går åt ~14 men de vet dom på verkstan. Köp även packningssilikon. Jag har ett par bilder på när jag bytte packningen på min 325 vilket bör vara liknande motor :-) Hör av dig om du vill ha... kanske de kan ge dig nån liten vink om vad det är du ska ge dig in på. |
|
|
Ravve: är det något speciellt med skruvarna på just BMW M50? Man brukar ju bara byta packningen! Men som sagt ge er inte in på det om ni inte vet/kan hur man gör, för om jag inte minns fel är det sparata spolar på M50? //BMW-Kimmo |
|
|
Nej inget speciellt med skruvarna men jag blev rekommenderad att även byta dessa packningar när jag bytte den primära. Exakt varför vet jag inte förutom att dom gamla var ganska torra och tråkiga... kostade inte så många kronor så jag tvekade aldrig. Så länge man har koll på tändkablarna och de separata tändspolarna är de inget problem. Jag satte lite papperstejp på varje och nummrerade dom. |
|
|
Okej, jag har då aldrig sett annat än vanliga brickor vid ventilkåpan men jag har heller aldrigt bekantat mej med M50. Tejp på spolarna är inte fel :P Sjläv brukar jag skriva cyl numer på spolarna med en permanent spritpenna så ett nästa preson slipper. //BMW-Kimmo |
|
|
Det sitter en gummipackning mellan kåpan och skruvarna med brickor. Kanske är så att när dessa packningar är gamla och torra sviktar dom inte på rätt sätt så att spänningen över kåpans tryck fördelas rätt? *bara en tanke* |
|
|
Känns inte som om det vore ett problem, bara att byta ut mot brickor och dra alla lika hårt, som på mina gamla hederliga M20 Och M30 motorn //BMW-Kimmo |
|
|
Silverminken: Olja samlas i stiftbrunnarna och när oljenivån är tillräcklig, tränger olja in mellan stift och tändspole, vilket förhindrar ginstbildning. Detta är ett fenomen som (av naturliga skäl) främst drabbar V8 & V12 motorerna, men principen är den samma för alla motorer. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Att byta ventilkåpspackning är inte speciellt svårt, det ser mycket svårare ut än det är. Se här: Länk ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Tack för tipsen! Ska se om jag kan få tag i ngon idag, annars får det vänta till i morgon! Marie |
|
| Jag försökte på Mekonomen men dom hade bara själva den stora packningen. Du behöver även dom två som ligger runt stifthålen. De är ju där de läcker. Dessa får du hos BMW. | |
Amethyst |
Spelar det verkligen roll om man byter plats på tändspolarna? har haft ur dem ca 4-5ggr och de har hamnat på olika platser varje gång utan problem. BOOM BOOM BASS |
|
Det spelar absolut ingen roll om man byter plats på tändspolarna. Man kan möblera om dem så mycket man vill... så länge alla spolar är friska så spelar det ingen roll... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Tack "Mugge" och "Sibidius" och övriga för svaren. Ja då förstår man lite till. Men ibland kan det vara svårt att hänga med i vad som sägs, eftersom det är lite olika vad man har för grejer i motorn m.m beroende på modell. Jag har ju t.ex den gamla hederliga varianten med EN tändspole och strömfördelare till de olika stiften. Att då förstå att oljan kan störa tändspolen kan ju vara knepigt att förstå om man inte har en V8 med separata tändspolar för varje stift. Men det hajjar man ju nu :) Likadant är det ju i övriga inlägg. Man letar förgäves ibland efter de grejer som nämns :) Och om du "ravve" har lust får du gärna maila dina bilder på bytet. Bättre för mycket info än för lite! MVH Minken! Plattan i mattan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.