|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar litegranna på att bygga nåt kul av en E36 Coupé men frågorna hopar sig, har inte rotat så mycket i såpass nya bilar. :) Vad styr t ex att rutorna åker ner och upp när man öppnar och stänger dörren? Sitter den styrningen helt separat eller är den integrerad i nån huvudkontrollenhet? Vad händer om man gör abort på ABSen t ex? Byter backspeglar, sitter det tempsensorer i dom eller liknande? Vad får huvudistrumentet sina signaler ifrån? Hastighetsmätare och varvräknare och sånt? Är instrumenten av gammal hederlig typ med direkt kontroll från givare osv eller går allt visa nån huvudenhet? Om det är det senare, kan man anpassa det till nya givare eller liknande, t ex om man byter diff och vill anpassa hastighetsmätaren eller byter motor och vill ha temp och varvräknare osv Nån som har några erfarenheter om vad man absolut inte skall klippa loss ur härvan för att inte resten av elsystemet skall få infarkt? :) Vore jobbigt om inte motorn startar för att man råkar klippa bort nån tempgivare eller hamnar i limp-home för att man inte har ABS eller anti-spinn eller liknande. | |
|
Verkligen ingen som byggt på E36 Coupé? |
|
|
Har inte provat att klippa något utan har bara rensat ut den 15kg tunga kabelmattan och byggt eget elsystem. ABS'en går att plocka bort utan problem, instrumentets givare går både direkt och en del via databoxen. Hastighetsätarens givare sitter på utgåendeaxeln i diffen så det går att byta utväxling utan att den visar anorlunda. _______ //Niklas |
|
|
Det låter ju lovande. Ser att du har några intressanta projekt på G, kan man läsa om dom nånstans? |
|
|
Har bara börjat på M3:an så jag har inte någon presentation på den ännu, men 320:n finns här iallafall Länk _______ //Niklas |
|
|
Poletten ramlade ner när jag läste din nya tråd i morse, den om 320:in har jag läst några ggr redan. :) Skall bli intressant att följa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.