|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har nyligen köpt en 518 E34 som stått ett bra tag. Missen var att jag sotade ur bilen på väg hem, efter det kom ventillyftar-knack som kommer och går men försvinner när motorn är varm. Tänkte byta olja och rensa ur systemet men är osäker på om jag vågar använda helsyntet...vad händer när alla avlagringar lossar? Ska jag använda delsyntet kanske och köra lite längre? Tacksam för kommentarer. | |
|
Grejen med avlagringar är att dom gärna vill täppa kanaler, så vilken olja du har spelar igetligen ingen roll, när jag köpte min ena 525a som var rasad visste jag mycket väl att mycket metallflis och andra mindre bra saker fanns i oljan. Så efter att jag bytt topp tappade oljan, rengjorde det gamla filtret med diesel, satte tillbaka det, slog i ca 2 liter diesel. Väntade en timme, tappade ur dieslen. Hällde på ny frisk halvsyntet, lät bilen gå på tomgång ca 10 min. Tappade oljan, bytte filtret och slog på ny fin helsyntet. Va helt knäpptyst sen dess. ( kan tillläggas att en väldigt nogran ventil översyn gjordes. //BMW-Kimmo |
|
|
Okej, tack för svaret! En ventiljustering helt "enkelt". |
|
| Ett alternativ kan väll att lämna in bilen på invändig motortvätt. Är inte så dyrt men har inte hört nån som är missnöjd än. | |
| En Bilstein Engine Flush hade kanske gjort sig bra... 1000:- exkl olja. | |
|
Tänkte lyfta den hör tråden, är verkligen diesel nått att hälla i ? Känns lite läskigt ! |
|
|
Nej Nej, häll inte i diesel, det skadar motorns alla lager.... har du otur så kan du åka på en totalrenovering. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Misstänker man att man har spån i motorn så kan man väl försöka skölja med diesel, nackdelen är väl att det alltid vill bli kvar lite i motorn. Visserligen blir det ju så utspätt med oljan så det knappast har någon större betydelse. Däremot lär väl sköljning med diesel inte ha ha någon större effekt på sotpartiklar och igensatta hydrauliska lyftare. I så fall är det nog bättre med några täta olje och filterbyten. Som kuriosa kan jag berätta att jag vet en pedant som vid varje oljebyte fyllde upp med diesel efter att ha tappat gamla oljan, sedan tog han ur tänddtiften och körde länge och väl på startmotorn sen tappade han ur dieseln, böt filter och fyllde olja. Det var en gammal sextiotalsmersa och motorn överlevde så länge jag vet om. Det är dock verkligen inget jag skulle vilja rekomendera. |
|
|
Det va mina lärare på fordonsprogrammet som sa att jag skulle göra på det sättet. Som sagt så körde jag på ny olja i 10 minuter och sedan bytte jag oljan igen och monterade ett nytt filter. Det funkade klockrent för mej. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.