AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.713

Vad har en säljare som har sålt en bil för skyldigheter egentligen?

Tänkte höra med er lite... Har en kompis som handlade en bmw hos en handlare som är MRF, Kontrollerad verkstad samt mekonomen ansluten... Denne handlare säljer även nyare bilar av ett annat märke... Nu till problematiken.
Min kompis köpte bilen för ungefär 5 månader sedan och har börjat märka konstiga fel (bilen har helt enkelt vart smälld, man ser lackskarvar, någon som har kladdat med silikon och målat på med färg..., Det finns inga tvivel utan bilen har vart smälld...

Han åkte till handlare och påtalade detta... och handlaren sa "nej den har inte alls vart smälld" när kompisen kontrade med att att visa alla fel... då sa handlare att han hade fått bilen jävligt billigt och hur mycket hjälp han har fått med andra saker på garantin...

När handlaren till slut gick med på att den var smälld så sa han " det finns ju inga fel på bilen, så vad vill du att jag ska göra?"

Kompisen sa ungefär att du borde väl göra det som är rätt... och i detta läge så vände handlare och gick in igen och kompisen åkte hem...

Frågan är vad min kompis har för rätt på sin sida i detta läge...

Vad var det för "konstiga fel" på bilen då?
Konstiga fel.... att nån klant har lagat den och att det ser dåligt ut.. ojämna ytor och skarvar m.m.. bilen är en 02a
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Om din kompis inte märkte något förrän efter fem månader kan ju inte lagningen ha varit så dålig, då hade det väl synts direkt när han var och tittade på bilen från början. Om bilen inte har några fel annat än de skönhetsdefekter du nämner och din kompis fick den till ett lågt pris anser jag inte att han har så mycket att komma med gentemot handlaren.

Jag förstår att handlaren vänder på klacken när han får en sån kommentar som att "du borde väl göra det som är rätt" som svar på sin fråga... i en sådan situation hade det nog hjälpt att visa lite respekt och artighet mot handlaren, som man trots allt precis har försatt i en svår situation, inte behandla honom som en idiot. Bilförsäljare är också människor och kunden har Inte alltid rätt.

Wilhelm Svenselius
men köper din kompis en icke-smälld bil så ska han väl få den icke-smälld, och när det hela kommit fram borde handlaren göra sitt bästa för att få den återställd så gott som möjligt. däremot kanske ni borde visa lite mer artighet mot handlaren, han kanske inte visste om skadorna själv.
Men fortfarande... INGA SKYLDIGHETER ENLIGT LAG?
Står det inget i kontraktet att den inte ska vara krocklagad så tycker jag inte din kompis har något att kräva av handlaren.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om man misstänker att man har blivit lurad eller ej har blivit upplyst om alla fel som fanns på bilen bör man kontakta Allmänna Reklamations Nämnden så att de får utvärdera situationen.

Jag råder dig således att vända dig till ARN och det snart. Jag har för mig att man bara kan klaga inom 6 mån från första köpet.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
han bode ju ha sett lackskarvarna när han köpte bilen, är ju inte så att lackskarvaran bara "dimper" ner en dag utan de finns där om den varit lagad.
och då han köpte bilen ligger det ju på hans ansvar att kolla upp bilen, säljaren vill ju sälja bilen och han kanske inte vet allt om bilen själv.

och 5mån är ju lite väl länge, hade du gått tillbaka med bilen om den rasat efter 5månader?? och då hävdat att den var trasig vi köpet???
wmb50
Kontakta Motormännens och gör en besiktning har handlaren lurat på din vän en krockad bil så får han ta konsekvenserna, en sådan person behöver man varken visa respekt eller artighet utan låt M sköta det hela som kommer det säkert att ordna sig till det bästa
Paap Reeder
... sedan kommer man ju till frågan: vad menas med smälld?
Om jag missar litet på garageuppfarten och knycklar framskärmen som .. knackas, spacklas och lackas ... är bilen att betrakta som smälld då?

Hamnar den däremot i sträckbänken så är den klart att betraktas som smälld. Allt däremellan är väl en bedömningssak vad jag kan förstå.

MVH /// Paap R
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Säljaren är skyldig att åtgärda fel som förväntas funnits vid köpet men uppträder senare. Alltså dåliga lackjobb är han INTE skyldig att åtgärda. Det är köparens skyldighet att upptäcka och påtala INNAN köpet. Tänk på det att det gäller även ni som säljer bilar privat! Uppträder något fel på en såld bil, som KAN HA FUNNITS vid försäljning, är du som säljare skyldig att åtgärda! Jag brukar därför, om jag säljer en bil, skriva ner alla ev. fel på ett papper som jag KAN HA VETSKAP om och visa det för köparen så han får ta del av det och även skriva på att han har sett. Så har jag ryggen fri...
Kl
26
Klasssse
525 Touring 01
Även om bilen är smälld så verkar den ju har varit fixad vid köpet, även om det kanske inte var bra gjort.
Man har ju även som kund en undersökningsplikt på att kontrollera bilen ev skador dörruppslag,M-testa den mm, då tänker jag på sånt som inte står med på varudeklarationen alltså skicket på bilen invändigt/utvändigt,att komma 5 mån senare och vilja få bilen lackad eller vad det nu kan vara är ju bara att glömma, jag tror inte att handlaren ens gått med på det om det så bara hade gått 14 dagar.
Förstår att handlaren bara vände sig om och gick,värsta sortens kunder att komma ett halvår senare och gnälla.
wmb50
En säljare som lurar på en kund en smälld bil även om smällen ej vore fundamental för bilen, är att betrakta som en lurendrejare / skojare. Det är denna typ av personer som gett bilförsäljaryrket den mycket mycket låga status de har i samhället. Som sagt låt M ta hand om detta så kommer förmodligen bilsäljaren att få krypa till korset
mr.christian, privatsäljaren är bara skyldig att informera om (dolda) fel som han/hon varit medveten om. Problemet är givetvis att bevisa att säljaren varit medveten om ett dolt fel. När man säljer en bil privat så är det "i befintligt skick", vilket i praktiken betyder att alla fel som finns är upp till köparen att hitta INNAN bilen byter ägare.

Att en bil är omlackad är inte samma sak som att den är smälld, det kan vara rostlagningar eller skadegörelse. Som köpare är man skyldig att kontrollera skicket på bilen när man köper den, kommer man 5 månader efteråt och klagar på saker som uppenbarligen fanns vid köptillfället kan man inte förvänta sig att säljaren ska åtgärda felen. Det är en annan sak om bilen verkligen har varit smälld och är ramsned, då har man mer på fötterna, men även då borde köparen ha gått igenom bilen noggrannare för fem månader sedan.
wmb50
Märklig diskution här kanske har jag missförstått, och de flesta här är just bilförsäljare för de flesta av er inlägg lägger ansvaret hos köparen märkligt märkligt. Tur att det ej är så i verkliga livet utan det finns lagstiftning som regulera detta.

Som sagt, sök hjälp hos Motormännens de är till skillnad från oss här professionella och vet med exakthet vad som kan och inte kan göras.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Som köpare är du skyddad av konsumentköplagen. Avviker bilen från vad som kan förväntas vid inköp så har man som konsument all rätt i världen att reklamera en bil åtminstone upp till ett halvår efter inköp. Uppenbarligen har bilen varit smälld vilket handlaren undvikit att tala om. Så det är bara att anmäla kohandlaren... förlåt... bilhandlaren.. till ARN.
kilroy
wmb50*

"Märklig diskution här kanske har jag missförstått, och de flesta här är just bilförsäljare för de flesta av er inlägg lägger ansvaret hos köparen märkligt märkligt."

Vilket underlag har du för ett påstående om att de flesta här är bilförsäljare?

Vad har du för kunskaper angående kompetensen hos författarna i den här tråden eftersom du kollektivt anser dom som icke professionella?

Mvh kilroy

wmb50: Man måste skilja på bilhandlare och privatförsäljare. Köper du av en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen, köper du privat är du inte det.

Köp av bilhandlare:
Länk

Köp av privatperson:
Länk
Kl
26
Klasssse
525 Touring 01
vad jag vet så har inte en bilhandlare en skyldighet att meddela köparen om allting som gjorts tidigare med bilen, reparationer omlackeringar mm.
Det låter på vissa här som att man som köpare inte har några skyldigheter alls.
Visst har man en hel del att säga till om som köpare, men som sagt att komma 5 mån senare och kräva nåt som jag fortfarande inte förstått vad det är för nåt tror jag är bortkastad tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.