AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
773

Kabel som får eller förlorar 12v + el - efter start?

Amethyst
Behöver en kabel som får eller förlorar spänningen direkt efter start av motorn. Försökte med jorden direkt på batteri lampan, men spänningen låg på 8volt vid lampan, vet ngn vilken kabel i instrumentet som ger jord till lampan? el annan kabel som får eller förlorar 12volt precis efter motorn har startat? Behöver detta till min fjärrstart så att startmotorn ej får ström för länge.
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Bukar finnas vid sterion, blå med vit linje om du har någon, kan sitta en märktej på som det står "AntennaRomote" (Om jag inte minns fel)

//BMW-Kimmo
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Subidius... Borde inte den ge motsatt effekt???

Vet inte hur det ser ut på E34 men på E30:n hittade jag ett stift i det stora vita kontakstycket som bara jordade när när tändningen/radioläget var avstängt.

Detta fick dock mitt larm o spöka så jag köpte istället ett skiljerelä på biltema som gav mig ström på ett stift när ja slog av strömmen på ett annat och samtidigt hade konstant ström på det tredje..... Invecklat??? ja...

Nån om ha bättre reläkunskaper får gärna fylla i....

_______
/Chrille Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det brukar finnas en som det går spänning i när tänningen är på och en som avbyts när tänningen vrids på, men det är nog rätt som du sa med antennaromoten. Skulle vara tvärt om.

//BMW-Kimmo
Amethyst
Tack men själva tänningsläget är avklarat. Behöver en signal när startmotorn inte behöver snurra längre. I värsta fall får jag skaffa ett 8volts relä för att släppa igenom 12volt, Men hoppas fortfarande på eran hjälp. Måste finnas en kabel i instrummentet som ger jorden till batteri lampan och är på 12volt - vet att det förmodligen står här, så ngn som kan hjälpa mig med tyskan? Tacksam för svar! Mvh Kalle
Amethyst
Länk

Sorry

BOOM BOOM BASS
Du skall inte gå direkt på indikatorlampan (kombiinstrumentet) för laddningslampan, det är en del elektronik inblandat i dentta. Sök i stället upp blå kabel (D+/61) från generatorn, här får du +12V när generatorn börjar ladda. Tag gärna ett relä med lite lägre spoleffekt än ett vanligt ljusrelä, sen kan du använda kontakterna på detta för din startfunktion osv. En annan signalkälla som brukar användas för liknande funktioner är oljetrycksgivaren.

FP
Amethyst
åTackar!
Amethyst
Tackar Folke för hjälpen och detta underbara forum!
Det är nummer 5 på 26poliga beiga kontakten på instrummentet ger 12v+ när motorn har gått igång.

Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Annars är väl ett tid relä det bästa,
Amethyst
Nej för bilen startar olika snabbt beroende på batteri kapacitet om den är varm el kall osv, Har ett tidsrelä på 4sek som går igenom ett relä som nu stängs när motorn startat. Perfekt!
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Gammal tråd, men måste ställa en fråga som berör detta ämnet. Laddar inte generatorn så fort startmotorn går runt?

/Ljungblom
Inte alldeles i början, framför allt inte så länge stratmotorn drar 150-200A osv. På nyare bilar är laddningen dessutom fördröjd just av anledningen att inte generatorn skall förbruka kraft förrän motorn gått några sekunder efter start.
Blå kabel D+/61 på generatorn brukar ofta användas till ett relä för halvljusautomatik och det funkar perfekt, lyset startar just efter att motorn startat osv.

FP
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Jahaja, där ser man. Alltid kul att lära sig nya saker! Får tacka så mkt för upplysningen.

/Ljungblom
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.