|
|
|
|---|---|
|
Har en 325 E90 som togs ut i mars i år som en av de första bilarna från feb. produktionen. Sportchassi och 18" BMW orginal Bridgestone Potenza 225/40 fram och 255/35 bak. Problemet är att bilen går stötigt och ojämt, tex över vägbulor eller när jag byter fil. Den drar även onödigt mycket i ratten när vägen är ojämn. Först så tänkte jag att det är normalt eftersom däcken är breda i kombination med sportchassi. I höga farter är det nästan obehagligt, hoppar och är orolig, kräver ständig passning. MEN, då provade jag 2 st andra E90 med samma konfig som är tillverkade senare (likadana däck och sportchassi) Dessa bilar upplever jag inte alls likadant, de är smidiga, "lagom stötiga) och klarar ojämnheter mycket bättre samt lättare att styra. Jag har provat olika däcktryck och balasering av hjul utan förändring. Någon som har samma problem med tidig produktion eller som vet vad det kan vara? Kan däcken skilja på tidig produktion? Kan chassit skilja på tidig produktion? Nu har ja bytt till vinterdäck (205/55/16.) och bilen är underbar, bättre och roligare att köra än med sommardäck, så ska det ju inte vara? Va ska jag göra? | |
Helga |
"Nu har ja bytt till vinterdäck (205/55/16.) och bilen är underbar, bättre och roligare att köra än med sommardäck, så ska det ju inte vara?" Jodå. Så kan det vara. Byt "ner" dej till 17" på sommaren med fram 205x50x17 och bak 225x45x17 och du får den bil du vill ha. //Helga |
|
Tror inte du förstått problemet. Jag gillar andra bilar som har samma konfig som min men min bil är inte som andra bilar :( |
|
|
Tobbe Se min tråd Länk Man får tydligen leva med detta uppförande. Bilen är inte så mycket bättre med 225/45 x 17" Conti TS810 dubbfria vinterdäck ej Run Flat. De kanske inte har lyckats med sportchassit. Jag körde en 325 utan sportchassi och den uppförde sig lugnare på vägen. BMW slår ifrån sig och säger att med 18" tum och sportchassi blir det inte samma egenskaper. Ride your pony. |
|
| Glömde säga, min är också tidig produktion, tillverkad mars -05. | |
| Hej! Jag har idag bytt från mina 225-45-17 Continental run-flat till Nokian WR 205-55-16. Jag var inte missnöjd med mina continental men jag måste säga att det är verkligen mycket mer komfortabelt med vinterdäcken. Jag har även märkt att styrningen har blivit avsevärt lättare, har inte aktiv styrning. | |
|
Jag skulle gärna prova några andra stötdämpare ihop med sportchassit. Jag tror att hopp/studsproblemet kan lösas den vägen. Krängningar i sidled klarar den bra. Vem säljer sådana? Man vill ju ha den sportig utan att den blir extrem. madseja Länk |
|
Helga |
Jodå Tobbe, visst har jag förstått ditt problem!! Menade bara att skall du få en märkbar förbättring så måste du gå från nuvarande konfiguration. Att du upplevde andra bilar med samma konfig som lite bättre kan ju bero på, som du själv sa, olika serier av däck. Men det kan också bero på däcktryck, vägbana, temperatur, humör (placeboeffekt) antal passagerare plus din bil kontra andras. Två identiska bilar upplevs inte riktigt lika. Och är aldrig 100% lika. //Helga |
|
Min är tillverkad februari -05. Och jag har inga sådana problem. När du kör med 40 och 35 profil så får du räkna med stötighet. Att den är instabil i höga farter bör du ta med BMW för ingen E90 jag kört har varit instabil. Har även kört E90 med 18". Keep Your Distance! |
|
|
Skulle kunna vara nåt fel med däcken kanske... nu har jag ju vinterdäck på den, ska jag ta det med BMW till våren kanske när sommarsulorna är på? Siktar på sommarsulor den 14 mars som i år vid leveransen hehe... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.