AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
588

Ringar till mätartavlorna

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Någon som säljer eller vet var man kan köpa dom silver färgade ringarna som sitter runt mätartavlorna på dom nyare BMW? Ska montera på en 523 IM-00 tänkte jag.. Är det någon som vet hur man går tillväga också?
/martin

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Du har mail.

hjorten
_m
274
_martin_
Tack för tipset.har mailat han nu!

/martin

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Här finns en bra modell som inte behöver limmas.
Bara att snäppa fast.

Länk

/Fredrik

/Fredrik
_m
274
_martin_
Hasso!?!? du hade monterat såna på din bil va?

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Behöver du monterings hjälp??

mvh
_m
274
_martin_
ja det vore snällt om man kunde få lite hjälp!

/martin

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Hade en länk som visar steg för steg men den verkar nerlagd.Börja med att ta bort batteripolerna plus och minus för att vara på den säkra sidan med den känsliga elektroniken framförallt airbagslampan som kan krångla till det.

*Sänk ner ratten

*Ta bort interiörpanelen under ljusknappen samt cd luckan, du kommer att se skruvar som du lossar kommer ej ihåg antalet.

*Lossa torxskruvarna som sitter i ovankant av instrumenthuset

*Har nu för mej att du kommer åt kontakterna för halvljus/instrumentbelysnings dimmern samt den andra sidans kontakter dimmljus/ljusinställningreglaget(de små knapparna hoppar nästan ut av sig själv)

*När du fått loss dem så tar man bort ytterhöljet, instrumenthuset kontakter måste plockas bort på baksidan det är av sådan modell med en hävarm som för in kontakterna i rätt spår vid återmontering.

*Nu hoppas jag du lirkat ut själva huset och sitter vid köksbordet eller dylikt med bra belysning så ser du 6st(minnet säger så iallafall) plast kryss som ska vridas ytterst lite för de ska hamna i sina spår så huset delar sig, du ser vilket håll de ska vridas tror det var moturs(inte hundra på den saken) tror även det var några hakar runtom huset som skulle hjälpas över en kant så huset delade sig andvände mej då av en tejpat spårskruvmejsel modell mindre för detta..OBS! Vrid mycket försiktigt eftersom det är plast som du vrider!

*Jag försökte med tång men det gick inte så jag tog en 10mm insexnyckel och kapade ett kryss med vinkelslipen så fick jag ett perfekt verktyg för att vrida de sega kryssena med.Ska säga att jag höll på lite och bearbeta samtidigt som jag bände/bröt försiktig med handen samt den lilla mejseln så huset skulle hoppa isär.

*Nu när huset är isär är det viktigt att du inte fingrar på insidan av glaset för då får du irreterande fetfläckar!

*Börja med de småringarna och och expandera den med en träpenna eller något dylikt, över till de stora ringara som du märker måste du pressa ihop dem för att få in dem och gör detta med känsla så du inte stukar ringen.

*Syna monteringen samt inspektera huset så du inte har något skräp eller något av pennan kvar jag fick dammsuga mitt hus samt fiska lite med dubbelhäftande tejp för att få upp skräp.

*Blev mycket trevligare att titta på mätaran efter detta ingrepp!

Hoppas detta är till lite hjälp samt att någon annan kanske kan fylla i om jag missat något viktigt i demonteringen.

*Återmonteringen klara du nog galant.

mvh Anders
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Ursäkta stavfelen mitt Herrskap!

mvh Anders
_m
274
_martin_
Tack för en väldigt bra beskrivning! Ska nog ge mig på det..har inte hittat på ringarna på Ebay bara!?Svårt att vet vilka som bara är att trycka dit också!

/Martin
Visa användare
89
525tok
525Tds -93
ja vill åxå ha mejl till e 34;)

Full gas Spar tid...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.