|
|
|
|---|---|
|
Kom o tänka på en sak! Vad händer om man tankar lite diesel i en bensindriven bil? Skär motorn direkt eller vad händer? Min Bil - Länk | |
| pga dieselbränslets låga knackningsbeständighet, så kommer motorn att börja knacka, tidigare ju mer diesel du blandar i bensinen. Dessutom kommer nog avgaserna bli riktigt vidriga! Teknikens värld har testat på ett av sina vinterskott att blanda i diesel i en bensinbil, ända upp till 50% diesel och det gick att köra på, men var ren misshandel av motorn! Det var vinterskottet "snålmusen", en gammal R5:a som fick denna behandling. Mkt roande läsning, även i övrigt. | |
|
Finns säkert bättre saker att spara pengar på:) *ironi* Länk |
|
|
Hehe jaghade inte tänkt prova det på min egen bil alltså! Bara en tanke som kom upp i huvet igår :) Min Bil - Länk |
|
|
Min far berättade en historia som utspelades på sena 70 talet när han och min morbror skulle göra en resa från Gbg till Gällivare i hans Volvo 142 Grand Luxe. När det skulle tankas i norra delen av sverige tankade min morbror fullt med diesel i tanken, resulterade i många svordommar osv. de fick låna liften som fanns på tappen tömde tanken sen i med ny bensin kan tilläggas att Volvon startade med diesel i tanken så de kunde köra till liften men gick som en potta skit hur mer bilen stod och gick på tomgång. Farsan brukar ibland påminna min morbror på sammankomster när de är på lyset hur han kunde tanka så fel , men alla kan vi ju få hjärnsläpp :) mvh |
|
| Jag hade en VW LT31a för några år sen, där stod tydligt i instruktionsboken att "man under inga som helst omständigheter fick tanka diesel! Men om man råkade göra det fick det vara max 30%..." Hm...? | |
|
En historia från lumpartiden: en plutonskamrat skulle åka iväg och tanka upp bataljonsvolvon vid tankstationen inför regementets dag. Han fick nycklarna och åkte iväg, senare kom han tillbaka och då rykte bilen kraftigt och gick märkbart sämre. Lite senare kom det fram att han tankat diesel i bensinbilen med argumentet: det stod ju 245DL på bakluckan, så jag trodde det skulle vara diesel i tanken.... :o)) En katalysatorbil lär inte gilla diesel och troligen får man ganska snabbt en varning från motorstyrningen på en modern bil. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min farbror har ett par taxibilar och de flesta är dieselbilar men skaffade en opel zafira bensinare. Bilen var ny och då hämtade en taxi kille bilen och skulle tanka bilen med diesel trodde han. Eftersom alla de andra bilarna var dieselbilar så fick han för sig att tanka diesel men han tänkte sig inte för heller, för att munstycket för diesel går inte in i en bensinare så han tankade bilen full enbart och hålla munstycket längst upp i toppen ja ni förstår vad jag menar nog. 200 meter körde han iväg med bilen och så skar motorn. Ingen självrisk godtogs från försäkringsbolaget så det var bara och skaffa sig en ny motor för ca 50000 kr. |
|
|
Johan: Snarlik incident under min lumpartid, Mitt PB tankade Diesel i en 13 Bil och körde den från Revinge till Ystad. På slutet fick han ha hörselskydd på sig för att han tyckte den blev "lite bullrig" men den kom märkligt nog dock ända fram :) Motorn byttes ut av Mek avdelningen och han blev känd lumpen ut som Dieselkungen! Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hehehe okej...Roliga historier! Amet: Tankade han full tank då eller? Så hela tanken var diesel eller blandades det med bensin...? Min Bil - Länk |
|
| E34 brilljant, han tankade bilen fullt med diesel, killen hade ågren efter detta incident | |
|
I lumpen ute på en övning just innan hefärd kom vi på att vi i radiobilen (TGB11) nog inte hade bensin tillräckligt för att ta oss hem till Boden. Talade med en bonde i närheten och han kunde sälja oss lite "bensin". Tankade en 20 liter i bilen och begav oss hemåt tills bilen började gå väldigt konstigt, rök satan och den gick ju inte att slå av...dieseln som vi tankat självantände ju. Nå till slut fick vi stopp på motorn och det blev bogsering hem. Nästa dag fick vi tömma tanken och fylla på med bensin, inget haveri som tur var! / Micke |
|
|
Tvärt om då? bensin i en diesel?? jo har en kompis som sålde sin Audi A3 tdi efter en dag ringde nya ägaren å sa att bilen inte gick så bra.. dock gick bilen bara dåligt upp till ca3000 rpm sen gick den bra... kan säga att avgaserna inte luktade speciellt gott.... //fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
I lumpen slängde vi i slattarna från bensindunkarna i bandvagnarnas (BV208) tankar. Inga problem. Tvärtom är som synes lite värre :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Fick ett brev från Preem idag, där man påpekade att det kan ha funnits en liten del diesel i den 98 oktaniga bensin jag köpte i början av nov.Om man fått problem så skulle man kontakta dem. Jag har inte märkt nåt. Kan nåt allvarligt hända? Har kört upp en tank sedan dess. | |
|
Sigdarve> D85? :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround* Nu hänger jag inte med. |
|
| ...eller det gör jag kanske, du syftade på en variant av E85? he-he | |
|
vi hade ett befäl som fyllde en bandvagn 206 med diesel. den lät som en tändkulemotor. |
|
| Har hört att för varje prosentenhet disel, som blandas i bensin, sänker man oktantalet med 1 enhet. Dvs om man har en tank med 98 oktanig bensin, och häller i disel motsvarande 20%, så har man bränsle med 78 oktan. Så det är inte konstig att motorn går ruttet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.