|
|
|
|---|---|
|
Ska besiktiga bilen nästa fredag, och nu är det så att ena nummerplåtsbelysningslampan (långt ord det där) funkar inte, och har inte gjort det sen jag köpte bilen.. har testat att byta lampan, men det var inte felet tydligen.. alltså är det något elfel någonstans kan man gissa... frågan är om jag ska försöka göra en fuling, dyka upp med trasig lampa och köra klassikern "den gick sönder för 5 minuter sen, men jag lovar att fixa den idag" eller om jag ska försöka hitta någon verkstad som kan ta sig an problemet. Brukar dom vara snälla och ge med sig? | |
| Hade samma fel på min 325:a, felet var ett kabelbrott precis i "vecket" när man stänger bagageluckan. Kapade den aktuella kabeln vid härvan som kommer fram vid vä. bakljus band fast den nya kabeln vid den avklippta och drog ut den. Drog alltså från hålet vid skyltbelysningen, och anslöt sedan den nya. | |
|
Du behöver bara en som funkar. Jeppe |
|
| Ok, får ta och titta på det där... är ju inte så tekniskt lagd.. | |
|
Jesperado? Är du helt säker? Låter ju jättedumt, om man bara ser ena delen av nummerplåten. |
|
|
Har besiktat min bil med bara den ena lampan fungerandes två gånger. Inte fått några anmärkningar på det... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Hmm, kanske skiter i det då.. iofs, nä lika bra att jag tar tag i det, är jobbigt att behöva trycka "check" på BC´n varje gång man startat bilen. Ren lathet att jag inte gjort något åt det. |
|
|
Kravet säger bara att det ska finnas, inget om antalet. Det finns dessutom inga som helst krav på ljusstyrka, så den behöver inte på nåt vis lysa upp skylten. Jeppe |
|
| Vet inte riktigt om jag köper att "kravet bara säger att det ska finnas", om man skulle klara sig igenom utan att båda funkar är det nog slumpen det handlar om. Annars kan man ju diskutera om strålkastarna fram behöver funka båda två, eller vinterdäcken kan man ju lägga i en takbox på taket och säga att de är monterade PÅ bilen. Jag tror nog att den utrustningen som finns på bilen ska funka...;) | |
|
Kolla så att det är jord till lyset.Mycket vanligt fel på BMW....Hade själv detta problem på min 520i....bara att dra ny kabel. Bilprovningen kräver att båda fungerar om jag inte minns fel....... Mvh Ricke |
|
|
Räcker att den ena funkar! besiktigade en rostig gammal mazda 626:a höll på å pula me ena lampan i 1 timme men sen gav jag upp allt va ihoprostat =) Gick igenom hur lugnt som helst! Fast som sagt lika bra du fixar de de e ju ingen gammal rosthög vi pratar nu =) Me Be M3 Wannabe! =) |
|
|
Om du inte "köper det" så får du ju ringa vägverket och be dom ändra kraven. Om du nu alltså av någon anledning inte förstår varför dom tycker halvljuset eller däcken är viktigare än de livräddande skyltlyktorna. Jeppe |
|
| Snacka skit Jesperado! Det finns inget mer eller mindre viktigt, vissa saker ska funka på en besiktning. Om du har torkare på strålkastarna SKA de funka, du SKA ha varningstriangel i bagaget fast det inte är direkt livräddande etc etc etc. Sen kan man ju resonera: jag tycker att framljusen är viktigare än baklusen annars kanske jag kör av vägen, å andra sidan kanske jag blir påkörd bakifrån om inte bakljusen funkar osv. Saker ska funka och om nu vägverket har beslutat sig för att det inte gör nåt om inte skyltbelysningen funkar så ser jag ingen anledning till att ha denna på bilen överhuvudtaget, bort med skiten bara.;) | |
| Läste mitt inlägg i efterhand och insåg att det var ganska aggressivt, detta var inte min mening. Så skrapa bort ca 95% av den aggressiva tonen i det medans ni läser:-) | |
|
Skrapat och klart så är jag ändå inte riktigt nöjd. Jag gör inga som helst egna värderingar här, utan berättar bara hur landet ligger. Vägverket har efter krav från polisen satt ett krav på skyltbelysning. Dom har sedan gett bilprovningen i uppdrag att kontrollera skyltbelysningens befintlighet och funktion vid kontrollbesiktningen. Kravet är att det ska finnas minst en lykta och att denna ska fungera, finns flera lyktor krävs fortfarande bara att minst en av dem fungerar. Vidare har man följdaktligen även kommit fram till en bedömning om nu lyktan saknas, eller inte fungerar. Bilprovningen har tre olika bedömningsnivåer på anmärkningarna som bekant, En trea, en tvåa, och en villkorstvåa. Vilka fel som ska rendera i vilken anmärkning har naturligtvis anpassats med tanke på hur allvarligt felet är ur trafiksäkerhets och miljösynpunkt. Total avsaknad av skyltlykta renderar i en tvåa, och skyltlykta ur funktion en villkorstvåa. Oavsett vad du tycker om saken!!!! Jeppe |
|
|
Oj, missade, missade! Torkare på strålkastarna behövs inte!!!! Jeppe |
|
|
Lyktorna fungerade men glaset som täcker en av dem trillade bort kvällen före min besiktning. No problems, men lite lätt irriterande. |
|
|
Jesperado: En fråga bara.. Är det inte så att om strålkastartorkare finns så måste dom fungera ? Annars blir det väl ombesiktning ? Mvh Jimmy |
|
|
Jemej: Nej, det finns inga krav på varken funktion eller befintlighet. Även om grejerna sitter där behöver det alltså inte fungera! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, då vet jag ;-) Men finns det andra regler för ex dragkrok ? Har nämligen en kompis som fick ombesiktning pgr av att hans "löstagbara" dragkrok inte längre var "löstagbar" ;-) (Hade kärvat ihop) Mvh Jimmy |
|
|
Jemej: En vridbar eller demonterbar kopplingsdel måste kunna vridas/demonteras för att låsningen ska kunna kontrolleras. Fungerar inte detta anmärker man på att den kärvar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.