|
|
|
|---|---|
|
Ja känns som allt på biljäveln vill jävlas nu! men nu lyser lampan konstant ABS dvs. Tror beläögen är slut. Kan de ha att göra med varann? Brake Linings lyser med. Fan snart blire säljes i delar annas efter knappt en månads ägande ;) Nybliven E32 ägare med P.I.M.P ambitioner... | |
|
på en så gammal bil kan det mesta konstra,det brukar samlas mycket skit och metallspån på givarna till abs.kanske har kuggkransarna spruckit vid den hastigheten/inbromsningen!eller nån kabel till giv! |
|
|
Ett första steg kan ju vara att kolla hur det ser ut på bromsavdelningen, tunga snabba bilar käkar bromsbelägg och skivor. ABS-lampan ska inte ha något att göra med slitna belägg så du har två olika fel. //Magnus |
|
|
Känslan som att allt vill bara krångla hela tiden och att felen bara radar upp sig har nog de flesta ägare till gammla e32or haft. Men oftast finns det en enkel lösning då hållbarheten är fenomenalt bra på bilarna. Förmodligen så är inte felet så himmla stort. Kolla upp bromsrör + slangarna ordentligt. Ett fel kan bidra till ett annat. Kolla givarna till ABS. Samt att kolla alla belägg för som 944_Driver säger så käkar e32 belägg. Min ABS lampa började lysa vid första gupp jag körde på förut. Mina första tankar var att nu har hela skiten pajjat och jag får sälja bilen i delar. Men efter lite pill med givare samt en nollställning av bilen så fixade det sig. Håll ut och ge inte upp. Men om du skulle nu ge upp så är jag nog intresserad av att köpa lite delar ;) |
|
Paap Reeder |
... först tänds ABS vid maxfart ... sedan successivt nedåt i hastighetsregistret tills man är nere på ca 30 knyck innan den tänds! Hela processen brukar ta ca 1 år. Så var det på min E28. Diagnos: ABS-kransarna upprostade på bakhjulen. Finns bara en sak att göra ... byta kransarna. Inget roligt mek men gör man GDS sparar man många härliga tusingar. Byt också bakhjulslagren när man ändå har grejorna nere. .... OBS så var det på min. Inte säkert att det är dito på din bil men prognoserna för ABS-kransarna ligger väldigt nära till hands. Kuggarnas kanter rostar upp och givarsignalen blir inte fullständig.... men undersök först riktigt noga. Tänds den nu först vid > 200 kmh har du ju litet tid kvar att fundera. MVH /// Paap R |
|
Paap antingen är det du eller jag som mistolkar robbers problem. Jag tolkar det mer som att problemet är konstant nu, efter att han gjorde en inbromsning från 210 (måste ha varit på autobahn). Vilket fall som helst så kan ju problemet vara som Paap säger dvs taskiga kransar. 210km/h resan kanske tog sista sucken ur dom? |
|
|
Paap> precis! nu är det så nu händer det mer frekvent! perfa grabbar blir kolla på bilen nästa helg igen. Bilen gick fö igenom besiktingen igår utananmärkning! Fan vilken skön känsla det var! Nybliven E32 ägare med P.I.M.P ambitioner... |
|
Paap Reeder |
... man kan göra två saker: (... om det nu är kransarna????). Palla upp bakänden. Figurslipa ett bågfilsblad med vinkelkapen så att den liknar en svärdfisk"nos" och "putsa upp gapen mellan tänderna". På E28 finns plats i a f och jag gissar att det även finns på en E32:a för att komma åt gaddarna. (Är det 32 kuggar ... och gånger 2 ...puh!) Om det går att lossa givarna .... man får inte bruka något som helst våld egentligen .... så kan man försöka att blästra kransarna genom hålet så att sanden träffar kransen vinkelrätt. Använd en blästerpistol med ett rör som kan träs in genom hålet. (Att blästra från sidan är ej tillrådligt ty sandkorn kan med den vinkeln få sådan kraft in mot packboxen att dom kan ta sig genom packboxen in till lagret .... och då kommer du att få riva alltihopa snart igen). Personligen skulle jag gå på bågfilsalternativet. OBS att du inte kommer åt att putsa ända in i vinkeln på varje kugg ty kuggkransen sitter i ett svarvat spår på drivflänsen varför svarvkanten kommer att ta emot på bågfilsbladet. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.