AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.373

M3 VANOS!

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Om vanosen är bytt för cirka 1000mil sen och bilen har gått 9000mil kan man misstänka att annat i motorn med har fårr mycket stryk?
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
men ska mresta den så då får man ju reda på om det är några fel.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
garanterade mil från bilhandlare
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
den bilfirman jag har hittat bilen på garanterar milen dom har mtestat den för cirka 1år sen sen har den full dokumentation.
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Vad är det för M3a vi prata om? E36 3.0 eller 3.2? Är det något som du misstänker inte är redigt på den eftersom att du frågar?
M test är alltid bra att göra när det gäller lite större pengar. Dock kan ett M test ej ser fiffel med mätarställning alla gånger som många tror. Men du skrev ju att det var full doc till också. Helheten som är viktigast anser jag själv i slutändan.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
det är en 3.2liters e36a..
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
M testcenter har ett test dem kallar motorkonditions test. Kostar ca 700 tror jag, men ett vanligt test säger inte hur motorn mår, bara på ett ungefär. Jag skulle nog köra ett sånt test om jag vore tveksam, men annars så är ju M motorerna väldigt stryktåliga, bara vanosen som tenderar att haverera.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
okej det visste jag inte att dom hade, för ett vanligt test m-test går ju på cirka 1600:-
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
ser cpet ut i början då dom tog bort några inlägg från några som svarat
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Är vanosen utbytt till en sach så kan du vara ganska så lugn angående Vanosen. Är den inte det så hade jag personligen inte köpt den då den är svindyr att köpa ny. Sitter det en från RR så kan du "nästan" räknar med att den kommer till att strula tillslut
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Om den aldrig vart utbytt innan vill säga.. men se till att får kvitto det såfall
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
den är utbytt för cirka 1000 mil sen, kvitto finns till den nya vanosen.
Är det en -96:a?

Själv har jag en -96:a och där höll vanosen 8600mil ungefär, då var det en bil med garanterade mil.

Annars har jag stött på fall där de hållit allt från 700-15.000mil gäller både Sahcs och RR men Sahcs håller bra mkt bättre.

/// mstrutsen
Vanoskrångel orsakar oftast INTE några andra skador i en S50B32(M3 3,2 motor). Orsaken till att Vanosarna byts, är oftast att dom bara låter illa. Rasslar lite, kan knacka lite också. Misstaget som ofta också görs, även av Bmw-mekar, är att om kamkedjan börjar rassla(Spännaren slut) så anses Vanosen krångla... Då byts den, och i samband med det också spännaren till kamkedjan. Då "anser" man att man löst problemet genom att byta Vanos. Missljud i själva Vanosen är ganska så ovanligt, men om den låter så är det Vanosens kuggdrev(Växellåda) som glappar lite och orsakar missljud... Egentligen ingen fara med det.

Magnetventilerna kan också ge sig i Vanosarna, vilket kännetecknas av tex orkeslös motor, eller kraftig bensinlukt(Bilen går för fett). Detta går isf att åtgärda genom byte av magnetventiler i Vanosen, vilket är bra mycket billigare än att byta hela enheten...

Mvh Kimmo.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
dom hade bytt vanos vid cirka 6000mil och bytt till en sachs
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.