|
|
|
|---|---|
///M ax |
Är det nån som har chippat en 540?? Gav det nån märkbar effekt, märkbar förbrukning? Vad kostade det? |
|
Jag har chippat min 540 hos Aros, Superchip och K&Nfilter. Kostade ca 4000kr och jag tyckte inte det gav något. Tilläggas ska dock att Aros verkligen är superproffsiga och verkligen serviceminded men något chip mer blir det inte för min del. 6000 tekniker i Munchen kan nog bättre än vilken chipdoktor som helst i Europa. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Tänk vad olika det kan vara här i livet: Jag gjorde nämligen samma sak som Asken men hos en annan installatör och jag upplevde både en minskad bensinförbrukning och bättre bottendrag. Jag och Asken har liknande bilar också. Sometimes you loose and sometimes you win.... |
|
netsix |
Jag har visserligen en 740 men jag gjorde min chipning hos JWR racing via Qvarnis och fick betala 1500:- inkl. montering. Och skillnad blev det, inte jättestor men dock märkte man en effektökning. Och så blir man ju av med fartspärren samtidigt. Bränsleförbrukningen kan jag inte uttala mig om för den har jag inte mätt upp vare sig innan eller efter. /netsix |
|
Vad man tycker om resultatet beror ju till stor del på vad man hade förväntat sig. Förväntar man sig en markant förbättring så kanske man tycker att en liten förbättring är för dåligt. Men om man inte förväntar sig så mycket kanske man blir positivt överraskad av samma lilla förbättring. Jag har ju inte någon aning om vad Asken och snabel a hade för förväntningar, men detta kanske kan vara en liten förklaring. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Jag mätte förbrukning dels före och efter chippning samt mätte acceleration likadant. De eventuella små skillnader( max 0.05l/10km på bensinförbrukningen samt mindre än 0,2sek vid fullgasacceleration upp till 100km/h) faller enligt mig inom felmarginalen. Förbrukningen är uppmätt Sträckan Barkarby- Örebro vilken jag åker ett flertal gånger i månaden. Accelerationen är uppmätt med en sk G-tech mätare och likadana förutsättningar före och efter( 1 person, fulltank och sommarhjul.). Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Då föll min tes. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Kan faktiskt hålla med om att snabel a:s bil har ett märkbart bottendrag. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
netsix |
Har inga erfarenheter själv men enligt hörsägen skall inte superchip vara något vidare. /netsix |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.