AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.984

330 touring vs sedan vs coupé

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Är sugen på en 330 E 46, helst med facelift. Det är främst touring och 4 dörrars sedan som är aktuellt för mig. Hur skiljer sig köregenskaperna mellan dessa modeller? Hamnar touringen på efterkälken? Är det märkbart vid aggressiv körning på kurviga vägar? Vill gärna ha en bil som går att ta ut på banan någon gång om året.

Mr C
Jag kan inte tänka mig att touringen har märkbart sämre vägegenskaper annat än de som är en direkt följd av den något högre vikten. E46 touring är mer vridstyv än E46 limo med fällbart baksäte, som kuriosa :)

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Touringen blir efter rent acclerationsmässigt. Vridstyvast och således bäst ur banåkasynpunkt är sedanen utan fällbart baksäte.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag tycker att du ska välja den kaross som passar dina behov bäst. Om du ska ta ut bilen på bana nån gång då och då kanske du ändå vill uppgradera chassit. Då spelar det inte så stor roll om du utgår från en coupé, sedan eller touring. Den stora skillnaden blir istället beroende av vilket chassi, däck o s v du väljer. Även om du inte tänkt uppgradera bilen så tror jag inte skillnaden mellan karosserna blir så stor.

Jens
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Lite kuriosa, en 328 Coupé är snabbare runt Hockenheim än 330i, trots den nästan 40 hk svagare motorn.

BMW 328Ci 1.21,9
BMW 330i 1.22,5
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Det låter befängt. :-) En 330 är ju så mycket mer sportinriktad, med vassare bromsar och chassi. Vad säger Wendtan?

Mr C
Ja säger att eftersom M54B30 maskinen och M52TUB28 väger mer eller mindre lika mycket och 330ns chassi är uppdaterat så låter det inte riktigt sannolikt. Det stämmer att 330ns bromsar är bättre, 325mm skivor mot 328:ans 300 mm.

Är det en riktigt knixig bana så spelar dessa 40 hk inte jättestor roll.
Siffrorna ovan stämmer säkert men de är med högsta sannolikhet inte satta av samma förare med samma yttre omständigheter.

Jag har sett tider under 1:21 för 330n på Hockenheim

För att visa hur stor vikten spelar roll på Hockenheim så kan man tex kika på Z3 3.0 tid: Hockenheim, kleiner Kurs 1.18,4 min

Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag har ingen presonlig erfarenhet av bilarna ifråga, jag kan bara framställa de fakta jag läst. I och med att diskussionen gällde sedan, touring & coupé så tänkte jag att det kanske hade med att 328'an var coupé att göra. Men jag kan hålla med om att det vore konstigt att en nyare och starkare kärra skulle vara långsammare runt en bana. Men som sagt, 328'an var en coupé och bilarna blir tyngre och tyngre så jag vet ärligt talat inte. Men jag kan tänka mig att dom är ungefär lika snabba runt en knixig bana.
Det är ingen viktskillnad på E46 330Ci och E46 328Ci

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Givetvis spelar förarens prestation mycket större roll för tiderna runt en bana än vad som är fallet vid rattlåsracing. Men även om det är samma gubbe som kört behöver han inte vara lika snabb varje gång. Därtill kommer att banan även skiljer från dag till dag, eftersom det kan vara olika mängd gummi nerkört i asfalten. Att däcken spelar en mycket stor roll för resultatet är ju också välkänt. Eftersom E46 har levererats med flera olika däckdimensioner (och fabrikat) kan det vara en faktor som definitivt påverkar varvtiderna. Slutligen har vi yttre betingelser, som väder och vind. Förhoppningsvis har man inte mätt vid direkt dåliga betingelser, men det är svårt att undvika att temperaturvariationer påverkar däckens grepp, för jag tror inte att de använder däckvärmare vid dessa mätningar. Gatdäck blir på grund av temperaturhöjningen greppigare under första varvet, men redan mot slutet av andra varvet brukar de ha blivit för varma och sedan blir det bara värre. Egentligen borde varvtider runt bana tas med R-däck, för de är mer konsekventa vid denna typ av körning.
Sedan får man ju inte glömma att BMW ger köparen två chassisättningar att välja mellan (både för 328 och 330), vilka antagligen ger några tiondelars skillnad.
I och för sig tror jag inte att skillnaden mellan 328 och 330 är särskilt stor runt en knixig bana som exempelvis Knutstorp. Skillnaden mellan olika chaufförer är säkert betydligt större.

För att återgå till ursprungsfrågan, jag att skillnaden mellan touring och sedan är liten. Skaffa den som du tycker passar bäst i övrigt, är i bäst skick och har den utrustning du vill ha. Fundera om du vill ha ett ex med sportchassi, eller om du ändå har tänkt byta till ett eftermarknadskit. Skaffa helst en uppsättning R-däck på separata fälgar. Gatdäcken går ner sig väldigt snabbt vid bankörning. Gå med i BMW Sport Club om du inte redan gjort det, så kanske vi ses på någon banträff nästa år.
Tomas; Jag antar att du plockat tiderna från Track Challenge? De tiderna säger inte sådär jättemycket eftersom det inte står angivet vilket chassi bilarna hade och dessutom är körningarna gjorda vid olika tillfällen under olika förhållanden. Man får rota fram resp test i Sportauto och läsa sig till detaljerna kring testet för att få en någorlunda rättvisande bild.

Jens
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Wendtan>>
330'in var sedan. 328'an coupé!

MrMars>>
Ein, zwei, drei eller nått heter sidan, men jag tror det är samma siffror på track-challenge. 130i piskar runt på under 1.20 ;-)
Tomas: De är fortfarande ingen viktskillnad. Sedan och Coupe väger samma. Sedan:en utan bakfällbart säte är lite vridstyvare än coupen som har fällbart baksäte standard.

Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Wendtan>>
Då vet jag faktist inte hur det kommer sig att 328'an var kvickare. Men vi kan nog vara överens om att det inte spelar så stor roll om det står 328/330, i, c eller t på skuffluckan för oss vanliga dödliga runt en racerbana. Möjligtvis att R Göransson kan sätta lite vassare tider med en av bilarna, men personligen så hade det nog kvittat vilken av dom jag hade kört runt banan.
Behöver du inte kombi så skit i det blir både fulare och lever om mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.