AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
609

Borttagning av stereo Bluepunkt

Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Ska ta bort denna stereo (se bifogad bild) och sätta in lite bättre grejor. Problemet är bara hur jag ska få bort denna. Tidigare apparater har jag kunna ta bort genom att kila in ett långsmalt bleck. På denna verkar det vara någon annan teknik. Någon som har ett tips?

//Henrik
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du glömde bifoga bilden
Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Här finns bilden:
Länk
IR
40
IRONBERG
523i -99
Du trycker ut bakifrån enklast genom att gå från handskfacket. Det är några skruvar du får lossa på för att komma åt lättare. Pilligt som bara den kan det va att komma åt men det går. Sen behöver du en ISO kontakt/adapter för den nya stereon. Ska du sätta in nya högtalare rekommenderar jag att du drar nya högtalarkablar.
Humm, det är lite svårt att se på denna bilden, men det ser ut att vara fyra hål , ett i varje hörna, på din maskin.

Om det är så (det var det på den Blåpunkten som jag ryckte ut i somras), så skall du stoppa in ett specialverktyg som ser ut som en U-böjd metalltråd, diameter kanske 2mm, på varje sida. Detta kommer att pressa ut fyra stycken (ett bakom varje hål) fjädrande metallbleck och efter det kommer du att kunna ta ut maskinen utan motstånd (fast låt verktyget sitta kvar tills du har dragit ut den några centimeter).

Jag lyckades inte trycka ut min bakifrån, det skulle ha behövts MYCKET kraft för det (och sannolikt förstört instrumentbrädan).

Om du nu till äventyrs inte har specialverktygen, så har du två alternativ:
1. Åk in till en bilradiofirma. De fixar det på 2 minuter och borde inte ta särskilt mycket betalt.
2. Fixa specialverktyg. Det du behöver är fyra raka metalltrådar (tex pianotråd), ca fem-tio centimeter långa och en-två mm i diameter. Tryck in en i varje hål och tryck lite till när du känner motståndet, sedan skall den vara lös.

Lycka till.

/ Fredrik
Visa användare
63
Henke B2
5.23 iA Touring -07
Tack Fredrik.

Det är mycket riktigt att det finns 4 hål. Jag varit och fingrat på dessa utan framgång. Jag har förstås inte specialverktygen ... Ska testa och göra egna verktyg enligt dina instruktioner. Misslyckas jag med detta får expertisen ta över!

//Henrik
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej.

Ett förslag. Bit ihop o knalla in på Biltema, där har de byglar för att plocka ut din stereo. Kostar nån tia eller två. Bra att ha med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.