|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
steaman: Till 100% |
|
|
Gammal tråd men iaf.. Jag har en 4-ekrad multifunktionsratt till min e46:a från 1998(Länk och har nu hittat en 3-ekrad M-sportratt med multifunktion, passar detta rakt av? har tyckt mig läsa någonstans att det kanske inte går med dom nyare rattarna på äldre e46:or ;( ?! Det borde ju funka eftersom jag redan har multifunktionsknappar o.s.v tycker jag.. |
|
|
Om det är den 3-ekrade M-ratten Länk som sitter på nyare E46:or du menar så passar inte denna på din bil. Står i länken att dom passar från 03/2001 men den vanliga 3-ekrader sportratten kom 06/2000 och passar den vanliga så passar även M-ratten då dom har samma airbag men all säkerhet är det också airbagsystemet som gör att den inte passar på din bil. Om du vill byta till en sportigare och snyggare ratt så är det väl denna Länk som kan vara aktuell. ___ //Ulf |
|
|
Okey, tack för svaret även om det inte var så skoj att höra ;P Tycker min ratt känns alldeles för "gubbig" och den andra sportratten du visade känns mer passande för e36.. Angående den nya M-sportratten så beror det väl på att den har ett tvåstegsairbagsystem så att den utlöser olika mycket beroende på hur hårt man krockar eller liknande.. |
|
| Men! Det finns något slags knverterings-kit Länk , vet inte hur det funkar men ändå. | |
|
Fredrik: som du säger så beror det på 2-stegs airbagen. Grandy: som det står i din länkg så gäller det från 06/2000, dvs då det nya systemet infördes. ___ //Ulf |
|
| Någon som vet vad BMW tar för att utföra detta byte? | |
|
Programmer: Sant! Såg inte det först. Noldorin: Med tanke på att jag själv gjorde bytet på mindre än en timme och då tog jag det väldigt lugnt och försiktigt, så borde inte BMW kunna debitera mer än en timme. |
|
|
När man som glad amatör klarar det på under en halvtimme så kan ju BMW knappast debitera för mer tid än så. Det är med andra ord väldigt enkelt att göra själv och det finns ett antal olika mektips på nätet som beskriver detta utförligt. I princip är det följander steg: - Koppla ut batteriet - Skriva ut två skruvat på baksidan av ratten så att airbagen går att dra ut - Koppla loss 2 kontakter på airbagen och lägg denna åt sidan - Koppla loss 2 kablar som går in i rattnavet - Skruva loss ratten med en 16mm hylsnyckel - På med den nya ratten och skruva fast den - Koppla in kablarna för airbag och multiknappar - Kopplar 2 kablar till airbagen - Skjut in airbagen tills den snäpps fast (inga skruvar. Klart Kan väl variera något mellan de olika rattmodellerna men grundprincipen är som beskrivet ovan. ___ //Ulf |
|
|
"Det stämmer inte vad du har hört. Det är E 39/ 5-serien som fick uppdatering år 2000. E46 har denna uppdatering från början och därför passar ratten till alla E46/3-serie modeller. Mina kompisar har samma ratt på dessa årsmodeller." Jag vet inte om detta stämmer eller om säljaren bara väldigt gärna vill ha sålt ratten?! :A |
|
|
Fredrik H. Jag kan givetvis inte säga att ratten med säkerhet inte passar din bil men av följande anledningar tror jag att det finns en chans att jag har rätt: 1. I BMW's eget system som länkas till ovan så står datumet 06/2000. 2. En som säljer dessa rattar på både tyska eBay och på PowerBörsen skriver följande i sin annons: Das exklusiv Sport Lenkrad passend für folgende BMW Modelle mit oder ohne Multifunktion: BMW 3-er E46: 316i, 316Ci, 316ti, 318i, 318Ci, 318ti, 318d, 320i, 320Ci, 320d, 320td, 320Cd, 323i, 323Ci, 325i, 325ti, 325xi, 328i, 328Ci, 330i, 330d, 330xd, 330xi, M3, usw. Alle Limousine, Touring, Coupe, Cab und Compact produzieren ab 01/06/2000. BMW 5-er E39: 520i, 520d, 523i, 525i, 525d, 525td, 525tds, 528i, 530i, 530d, 535i, 540i, M5, usw. Alle Limousine und Touring produzieren ab 01/03/1999. Alle BMW X5 (E53): 3.0i, 3.0d, 4.4i, 4.6i, 4.6is. Alle BMW 7-er E38: produzieren ab 01/03/1999. Alle BMW Z3: produzieren ab 01/04/1999 3. Jag har kollat på åtskilliga annonser på E46 och har aldrig stött på denna ratt monterad i någon E46 från 90-talet. ___ //Ulf |
|
| Japp, sket i att köpa ratten.. känns onödigt att köpa nått som bara kanske passar. ;) | |
| hmm nu hittade jag denna annonsen: Länk , en e46:a från 1998 med en tre-ekradsportratt (Länk av den "nya" typen vilket tyder på att M-sportratten o.s.v borde funka även i äldre e46:or. | |
|
Fysiskt så passar ju ratten, frågan är ju om airbagen är inkopplad? Kan ju också vara att annan elektronik är utbytt. Fronten verkar också vara utbytt på denna. Krockad, och ratten utbytt i samband med detta? Bäst för dig hade ju varit om du kände någon med den nya ratten så hade du ju kunnat testa. Tar ju bara några minuter att demontera rattarna. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.