AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.405

Köp av ny M-ratt E46

Sida 1 av 2
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hej!
Har lite frågor till er som har bytt ratt på E46 06/2000 och nyare till M-ratten.
Vart köpte ni ratten? Och vad fick ni ge? Gjorde ni det själv? Och vad tycker ni om att byta själv, har sett lite gör-det-själv guider men skall man verkligen pilla med airbagen?

Har sett att det funnits en kille som säljer här på Powerbörsen ibland för ca 1600-1700 kr, M3-ratt med blå sömm utan M-kåpa och airbag, förövrigt samma kille som säljer på tyska eBay. Är han ok, någon som vet?

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Är det verkligen inte någon som bytt sin ratt här på forumet?

SN
104
SNakey_
328iA -00
Någon som vet något?
ol
62
olal
Audi A3 2011
Jag kan bara säga att jag inte hade några problem att byta från 4 ekrad ratt till 3 ekdrad ratt med knappar i min bil... Bara man kopplar loss batteriet och väntar en stund så ska det inte vara några problem.

Jag lämnar inga garantier på det uttalandet dock :)

/Ola
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Grandy:
Jag bytte ratten igår:) Köpte av honom jag tror du syftar på han heter Albert.
Jag vann budgivningen på ebay och med frakt kostade ratten då 1530kr. Fast jag köpte den med de svarta sömmarna, tyckte inte skillnaden var värd prisökningen med ca 50€.
Det funkade mycket bra att handla av honom, snabba svar på mina mail och ratten skickades som överenskommet, och väl förpackad.

Jag använde mig av instruktionerna på
www.my330i.com/mod23.php

Har du den "vanliga" 3(nästan4)-ekrade ratten, dvs den med två smala ekrar neråt, så är det bara att flytta resten av prylarna. Har du den klassiska 4-ekrade, så behöver du ju en ny airbag och multifunktions del med.

Enda problemet är att det är lite svårt att få dit skruven som håller täckpanelen på den nedre ekern på plats om man inte byter till en panel avsedd för m-tech ratten. Antingen får man bearbeta ner panelen något så den inte pressar så hårt mot den grövre rattkransen, eller så får man göra som jag gjorde och byta till lite längre skruv. Jag ville inte förstöra panelen i den händelse jag köper en m-tech panel senare. Det medför att jag får en liten glipa på sidorna av den nedre ekern, men det bjussar jag på just nu:)

Ang airbagen, så måste du koppla loss den, annars får du inte av den gamla ratten:P Kontakterna till airbagen är som vanligt bmw-luriga, de som utformar deras kabeldon måste vara ena kluriga rackare:P
De sitter på plats med en liten låsbygel som är inbyggd i kontakten, se till att ha lite naglar kvar, få tag i kanterna och dra bygeln rakt upp så kommer kontakten loss och bygeln blir sittande några mm över kontakten liksom. När man sätter dit de nya kontakterna så tror jag iaf att det är bäst om de är öppna på samma vis, även om det blir lite lurigt att få dit kontakten utan att stänga bygeln då man gärna vill trycka på den. Lite lurigt att förklara men när du väl har den nya ratten i din hand så ser du nog på kontakterna vad jag menar, eller titta på sidan jag nämnde så ser du hur kontakterna ser ut.

Jag kopplade fö ur batteriet och satte sen igång med en gång. Inga problem med airbag lampan efter det. Tog kanske 5 min innan jag hade kopplat ur airbagen. Jag bor i Göteborg och eftersom vi finns i samma län iaf, så hjälper jag dig gärna om du känner dig osäker.

Ratten är för övrigt tokskön och jag ska genast ut och provköra den lite till:)
mvh
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ett litet tips! Jag har för mig att man inte får koppla in batteriet och slå på tändningen då airbagen är bortkopplad! Om man gör det så felindikeras airbagen och det larmet måste återställas med hjälp av DIS som bara BMW-verkstan har.

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Heli:
Det var nog det bästa och mest utförliga svaret jag fått har, härligt! Jag kommer nog att köpa en ratt inom kort, kanske av honom. Skönt att veta att han var ok i varje fall. Jag bor i Gbg så om jag får problem med monteringen (har idag den 3-ekrade med multifunktion) så kanske jag kontaktar dig för en hjälpande hand. Du monterade alltså täck-kåpan från gamla ratten på M-ratten?

Tack för svaret!!
Mvh Grandy

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Fick min nya ratt igår. Köpte den av ovan nämnda säljare på eBay .Snabb leverans, kanon skick (helt ny) bra inpackad. Dessutom svarade han snabbt på min frågor.

Nu är det bara monteringen kvar...
He
478
Heli
Kul att det funkade bra även för dig med kontakten med honom.
Stämmer bra att jag flyttade täck-kåpan till nya ratten, det blir en liten lucka i mitten eftersom där är hål igenom den ekern på den vanliga ratten, men det stör inte ögat, iaf inte mitt:-) Sen är ju kilopriset på täck-kåpa till M-tech ratten, något högre än kilopriset på guld verkar det:-)
Se till att du har en rejäl nyckel, helst förlängd när du ska lossa rattbulten bara, den sitter _ganska_ hårt. annars som sagt, hör av dig om du behöver lite hjälp.

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Ja M-kåpan låg på 960 kr på BMW group i mölndal. Säljare var riktigt förvånad över priset själv, Men jag skall nog slå till med en styck sådan när man ändå har loss ratten.

Ingen som vet om täck-kåpan finns billigare någon annanstans?

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
M-kåpan.. talar vi om plastbiten som sitter på nedre delen av rattkransen?

960 spänn!
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Player:
Japp just den. Najs pris va!? ;)
He
478
Heli
Du kan ju alltid köpa en i kolfiber från www.schmiedmann.com , Price incl. tax: € 198,51 +frakt....
Skämt å sido, det är ett helt vansinnigt pris för den plastbiten anser jag, men men, smakar det så kostar det heter det ju:)

st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag bytte till M-ratt från den vanliga 3-ekrade multiratten och köpte också M-kåpan . Jag kan bara säga att investeringen är värd varenda krona. Det finns inga andra tillbehör som jag uppskattar varje dag, varje minut och varje mil oberoende om jag kör eller står stilla vid ett trafikljus eller i bilkö.

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
He
478
Heli
Oh, jag instämmer till fullo, ratten är ett riktigt lyft, fast ännu så länge nöjjer jag mig med den gamla kåpan tror jag, den delen är liksom inte i blickfånget så mycket att det stör mig, men det är såklart en smak/prisfråga.

Länk

Den kanske kan vara till nytta för er som saknar plastbiten? Fattar inte riktigt vad de menar med unpainted dock. är det inte den vanliga svarta?
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Har kikat på den, det är en helt obehandlad ABS-plastbit för att man skall kunna lacka i valfri färg. Bra för den som vill ha annan färg men jag är ute efter original looken. Har dessutom helsvart inredning. Så kolfiber-looken går också bort.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Finns ju dessa också:
Länk

Länk
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Japp då var allt på plats, inga problem med demontering och montering. Kontakterna på airbagen var lite kluriga men gick fint tillslut. Följde guiden från "my330i.com" Tror det tog en 45 minuter totalt. Och vilket lyft det blev, tycker hela bilen kändes bättre, nästan ny. Helt klart värt varenda krona!!

En före & efter bild: Länk

Jag lyckades precis kriga till mig en komplett ratt med "M-plastbit" och allt för 112€ på tyska e-bay. Visserligen begagnad men den ska vara i nyskick :)
st
3.466
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Grady:
Så du håller med mig?

Mvh, Steaman

BMW 316ti -02
MB C32 AMG -02
LR Discovery V8 -01
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.