AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.424

Hur fungerar vatteinsprutning?

Visa användare
139
Hemsö Danne
BMW 325 -87
Jag har läst på så jag vet typ hur det ska sitta och vad det gör för nytta i motorn! den sprutar altså in vatten i bränsle/luft blandingen! men när motorn går på låga varv å den sprutar in vatten borde den inte gå dåligt då? och man är väl inte ute efter att få ner tempen på tomgången direkt?? och behöver den kanske inte mer vatten vid högre varv(höjd arbets temp)för att bibehålla sin kylande effekt? hur löser man det som att det ökar med motorns varvtal och behov av kylning? progresivt heter det va?? kan man kanske koppla spridaren till en shiftlight som börjar lysa vid ett visst varvtal så den sprutar in just då..
svårt att tro att den sprutar in vatten i motorn,,, Kanske kan va så att det sprutar vatten på intercoolern lr kylare.. men va vet jag.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
den sprutar in vatten i motorn, klassikst trix att få lägre insugstemp på bilar utan intercooler.

mvh Erik jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Vad jag har hört så är det för att höja komprotionen i en sugmotor.

//BMW-Kimmo
Visa användare
139
Hemsö Danne
BMW 325 -87
jo men..jag vet hur det funkar! inte för att kyla intercooler utan för att sänka förbränningstemperaturen så man ska kunna ladda mer med en turbomatad motor utan att den ska spikar! ett bra komplement med intercooler är det,lr en förgasar turbo där man suiger genom förgasaren,där det ej finns någon möjlighet till intercooler! ingen som vet hur själva vattensprutet arbetar med tryck å när det sprutar osv??
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Bör ju va nån typ av pump som sprutar in vattnet, kanske går o använda en vanlig bränslespridare o så styr man d hela med en tryckgivare så d bara sprutar när man har laddtryck.
svintoleffe
Om jag inte minna helt fel, så använde polararna, pumpen ifrån spolarbehållaren med samma munstycken o sprutade in på sierren.

Länk Bimmern
MVH Leffe
le
234
leszek
BMW 535 -88
Som det står tidigare i inlägget möjliggör ett vattensprut högre laddtryck genom att förhindra spikningar...

Det finns färdiga satser som säljes för detta ända mål. Tyvärr duger inte en spolarpump då det måste vara exkat rätt mängd vatten. Detta bör styras av en tryckregulator som kan aktiveras vid ett visst laddtryck. tex 0.8 bar. Munstycket måste spreja en mycket fin dimma så att inte vattendropparna slås sönder mot insugsväggarna

Det finns många nackdelar med detta system. Det är ofta vattnet tränger ner i oljan och bildar korresion på cylinderväggarna vid felaktigt användande. Dessutom är det livsfarligt att mappa en bil med vattensprut för att därefter råka köra slut på det "hemmapulade" systemet.

Köp istället den största IC:n ni kan hitta. Om inte detta räcker - bygg Mitsubishi vattensprut för IC. Spruta vatten över IC:n. Där duger spolarpumpar mycket bra. + att man aktiverar det själv!
Annars har tex Speedpart fina vattensprut!

hoppas det går bra för er!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag höll på mycket med Saabturbo förr, där finns ju till och med vatteninsprutning som tillbehör från Saab.
Vad som behövs är ett munstycke som finfördelar vattnet (eller spritblandningen om man föredrar detta), jag har använt mig av kallstartsventilen från en Saabmotor. Sedan behövs någon signal för att öppna ventilen, jag använde mig av tryckvakten som normalt bryter tändningen när laddtrycket blir för högt. Det finns även justerbara trycksensorer att köpa.

Som kuriosa kan nämnas att detta system fanns på amerikanska bilar redan på 50 eller 60-talet, man kallade det då "Turbo rocket fluid"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Innan man designar systemet bör man nog ställa sig frågan vad systemet i första hand skall ha för uppgift.

Ska det vara där
1) bara endast för att undvika spikning till varje pris och man inte är ute efter någon effektökning (tex man laddar 1 bar och man ligger precis på gränsen till spikning, kanske händer nån gång då och då, men man vill behålla nuvarande laddtryck men vill skapa en liten marginal på enkelt sätt)
eller
2) för att man vill öka effekten (tex man laddar 1 bar nu men vill gå upp till 1.5 och inte tänkt montera en ic utan letar efter annat alternativ).

Är man ute efter första alternativet så kan en enklare vattenpump, munstycke som ger en finfördelad sprutbild samt en trycksensor klara av detta om man har tur. Men då får man räkna med trolig effektförlust samt risk för motorskador (vid tex vattentorsk om man inte har en varrningsindikator, ökad förslitning av cylinderväggar och kolvringar osv).

Är man ute efter det andra alternativet är ett styrsystem enda vägen. De mest basala system använder varvtal och laddtryck för dosering. Men man behöver egentligen system med speciella vattenmunstycken (en för varje cylinder), vattenpump av högtryckstyp (gärna runt 90 psi för att få en finfördelad sprutbild) samt en styrdator som använder motorns last och varvtal, motorns varvtal, laddtryck och insugsluftens temperatur.
Men har man inte 100% koll på systemet finns även här stor risk att bara förlora effekt och även här risk för motorskador.

Finns ingen ic, som i detta fallet, så är det fördelaktigt att montera ett enda vattenmunstycke nära turbons kompressorutlopp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.