|
|
|
|---|---|
|
Hej M POWER´S Jeg ville fråga om hur jeres tomgang er på m3 3.0, altså når du starter din bil som er kalt. Hur fungere jeres rpm från start tills den bliver varm, och hur länge venter ni för i köre når i har kalltstartet bilen?? Min rpm går mycket lågt och når bilen skal ryste går den op och ned op och ned... Men når jeg körer det gjör jeg cirka efter 1 minut minimum, går det bra... vh | |
|
Tomgången är lite ojämt precis i början när den e kall, inget onormalt. Och du behöver inte vänta med att köra nånting, snarare bättre att köra direkt för att få upp temperaturen snabbare, var noga med att ej varva mycket innan den blir varm. Brukar inte vara över 2500rpm när det är riktigt kallt ute . Bilen:Länk /Henrik |
|
|
Hej Henrik Tack för dina svar, jeg ville fråga om når du starter och körer utan at vänta, föler du någan "motstand" tills den bliver varm? Jeg har mere motstand når den er kallt, men ochså imellan når den är varm och det sker typisk mellan 2-3000rpm, har du nogen aning om hvad det kunne vära?? |
|
|
Hej igen, Där sa du nått som tycks vara lika på de flesta M3 3.0 med problem och det är att ojämn motorgång eller tröghet uppkommer mellan 2-3000 rpm. Det gör det på min med. Dock inte alltid, ibland går bilen som en dröm och ibland så känns det som att köra med handbromsen åtdragen. Någon skrev att det kan hjälpa att justera(synkronisera) gasspjällen, men då undrar jag om inte bilen alltid borde gå trögt om det skulle vara felet. Jag tror mest på vevaxelgivaren eller det hjul som den läser av alternativt läckage på någon vakuumslang eller att en bränsleslang suger in luft. Att det skulle vara Vanosen tror jag inte riktigt på eftersom jag redan bytt magnetventilerna och Vanosväxellådan och det har ej hjälpt mig. En fråga; vad mer i Vanosen skulle kunna bli slitet, borde det inte endast vara magnetventilerna som kan gå sönder i själva Vanos huvudenheten??? En förklaring som jag fick från BMW mekanikerna var att det hjul som vevaxelgivaren läser av kan bli slitet med tiden. Det har tydligen hänt på en del 325:or som han hade servat, att hjulet som tydligen består av en gummidel kunde ge med sig med tiden. Detta skulle tydligen då resultera i en lägre tändning. Det kan ju stämma ganska bra det för det känns ju faktiskt som att tändningen blir lägre just de gångerna när felet uppstår. Bilen blir slöare helt enkelt. Detta hjul kostar tydligen ca. 3500:- så det är ju inte gratis. Hör av dig direkt när du hittat en lösning på ditt problem, för jag har ju exakt samma problem och vill bli av med mitt så snabbt som möjligt för jag har haft problemet i 2 år nu och börjar bli mycket trött på det. mvh/Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.