AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.341

Motorn går varm!

wr
9
wri
735ia
Hej!

Har en BMW 735ia som går varm. systemet är slutet så den trycker ut vattnet i returslangen, och det blir då när man kör stadskörning, landsväg går bra. monterade bort termostaten men det hjälper inte heller. Tempmätarn ligger strax över mitten (gjorde den även när termostaten satt kvar). Värmen kommer ej, kopplade bort värmepaketet men problemet fanns kvar ändå. Värmen kan komma om man blåser upp bilen i 180. Har luftat systemet men det hjälper inte heller. ny vattenpump. nytt kyl.låste kylfläkten,inte det felet heller, ingen vatten i oljan. inget läckage någonstans. Har kört med kylarrensning flera gånger, går då att köra lite längre i stadskörning men kylarslangarna är glödheta. kör jag med rent vatten i så går det inte länge i stadskörning. provade med kylarcement. det sista jag nu har provat är motorsvets som jag hällt i, samma sak där går att köra längre i stadskörning.

Tacksam för tips/svar mvh Håkan
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Har Du kollat fläktkopplingen ? Den brukar tröttna efter några år.
Finns det en extra termostatstyrd elektrisk fläkt framför kylaren så kolla även dess funktion.

Ulf W.
wr
9
wri
735ia
Kylfläkten/Fläktkopplingen låste jag så den båste på max hela tiden, men det hjälpte inte. Men jag har en elfäkt som sitter framför 'ac-kylet' den har jag ej kollat. Men har den något med detta problem som jag har tro?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kolla så du har rätt kylarlock på den dvs att den öppnar vid rätt tryck och inte för tidigt.. Har själv en 735'a och den går också med rätt varma slangar/högt tryck... Försvinner det någe vatten från den? Om inte du får ordning på det med ovanstående är det nog en plugg nånstans... Prova koppla lös alla slangar och spola väl.. Inte för högt tryck på värmecellen bara då den bara tål ca 1,4bar....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Den andra elfläkten är till för att kyla kondensorn (när det är varmt och bilen står still)

Erik 730/93
lizard
jag hade ett liknande problem fast jag hade värme när bilen stog på tomgång men ej när den kördes det visade sig att någon klåpare hade satt slangarna till och från värme paketet i omvänd ordning
ul
94
ulw
745iA Executive -85
3,0si -75
Min 745:a (E23) har även en termostatstyrd elfläkt framför kylaren. Den är ej till AC:n och det är mycket sällan den startar.

Ulf W.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Byt slirkopplingen den som fläckten sitter på

Be
36
Benker
E46 M3 Coupe -02
Hej Håkan. Lika problem hade jag i min M535i -87. När jag varvade den över ca 3000varv/m kom det lite värme. Efter en månads felsökning, mestadels upprepade försök av luftning och urspolning av systemet, bytte även termostat, vattenpump, slirkoppling, hittade jag felet. Värmepaketet var igensatt, det tog 3 urspolningar innan det vart rensat. Tidigare ägare struntade i att köpa ny kylare då denna var dålig, utan istället hällde han i kylartätning, (tror jag). Det var detta som satt sig i värmepaketet. Det verkade som om när man hade varv på motorn orkade vattnet dra runt ordentligt och då kom värmen.
Jag tror inte det är slirkopplingen som är busen här utan ditt problem är ju att du inte får någon värme även fast motorn är jättevarm, byte av slirkopplingen hjälper självklart mot varm motor men det du berättar stämmer in på mitt fel jag hade:
jätte varm motor (min kokade 2 gånger) men ändå ingen värme, detta pga. ingen cirkulation (varm motor) stopp i värmepaketet (ingen värme).

Prova att ta bort slangarna på ingående och utgående på värmepaketet och spola igenom, gör samma med kylaren, sätt ihop och gör en gång till fast hela systemet....och glöm inte bort att lufta, viktigt.

(B)ort (M)ed (W)ägbulorna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.