AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
996

Hjälp ang. montering av navet på M5:an

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Som alltid så går något åt helsike när man börjar meka med bilen. Inte något allvarligt, men det är inte kul att ha bilen på pallbock i garaget. Skulle byta navet och allt gick fint tills jag hade fått av bromsskivan och öppnat 46 mm bulten. Drog av navet, men den inre lagerbanan ville inte följa med. Hörde med en kille och han sa att man måste ha en krokdragare för att ta av den. Typiskt nog så hade jag ingen hemma, men lånade en av en kompis och den visade sig vara för "klumpig" eller för stor. Vill ju inte förstöra skyddsplåten som är precis bakom. Jag behöver en mindre modell av krokdragare. Nu undrar jag var jag kan hitta en sån som passar för att få bort den inre lagerbanan som verkar sitta en del?

Skulle uppskatta om jag kunde få snabbt svar! Kan man köpa detta i någon butik? Hur mycket kan en sån kosta, om det överhuvudtaget finns att köpa. Hur har ni andra gjort? Gäller årsmodell 1995 M5.

//Schnitzer

-M5 '95 Limousine register (LHD)
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Ett beprövat sätt är att kapa ett diagonalt snitt i lagerbanan med vinkelslip och sedan spräcka lagerbanan med hammare och huggmejsel. Var bara försiktig så att du inte kapar för djupt snitt i banan. När du väl har spräckt den så går det lätt att dra av för hand.

Mvh
Ulf
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
automania:

Ok, vet du något annat sätt som man kan fixa detta med verktyg?

//Schnitzer

au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på M5:an när lagerbanan sitter kvar. Finns det överhuvudtaget något som en avdragare kan greppa i på lagerbanan?

Mvh
Ulf
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, något kan greppa precis mellan den inre lagerbanan och den lilla skyddsplåten. Dock inte mycket plats!

//Schnitzer

au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Låter knepigt. Möjligt att någon välsorterad biltillbehörsaffär kan ha något som går att använda. Jag hade satsat på att spräcka lagerbanan.

Mvh
Ulf
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är ju ett alternativ, men det borde finnas något lättare sätt.

//Schnitzer

fjamsetramsa
Biltema har avdragare..annars kan du värma den...
Nu vet jag INTE hur det ser ut men kan man inte på något sätt "driva" ut lagerbanan åt endera hålet med en rörstump eller liknande i lagom dimension???(Kanske om du demonterar skyddsplåten???)
Rena gissningar dock då ja inte har en aning om hur det ser ut:-)

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min kompis gjorde ett specialverktyg så att det löste sig. Tack för hjälpen ändå!

//Schnitzer

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
jag hade också problem med den inre lagerbanan,jag hittade ingen lämplig avdragare som jag trodde man måste ha...till slut så tog jag en stor skruvmejsel och bände mellan skyddsplåten och inre kanten på lagerbanan på 4 ställen och vips så kom den ut...behövdes ytterst lite bändande och iom att man bänder mot skyddsplåten så är ju den i sig fjädrande och bänder man för mycket så viker man ju sönder den...

Mvh Andreas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bostedt:

Var det på din E32 eller E34?

Är det någon som vet om det ser likadant ut på E32:an som på E34:an?

//Schnitzer

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag kapad min innre lagerbana med vinkelslip. Jag använde inte huggmejsel utan körde igenom helt med vinkelslip. Men man får självklart vara mycket försiktig så man inte tar en massa på själva axeln under när man "går igenom". Lite svårt att komma åt pga skyddsplåten men det går fint med en lite mindre vinkelslipklinga typ 100mm. Tror det blir svårt att bända loss den med mejsel på m5 e34 som Bostedt beskriver, då lagerbanan ligger en bit djupare in än skyddsplåten. Jag skulle rekomendera alla som ska byta ljullager att ha en vinkelslip med liten klinga till hands. detta lär funka på de flesta modeler.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Schnitzer: det var på e34an,har inte varit på e32an något än men kan tänka mig att det är rätt så lika....

Frapp: tror inte det ser annorlunda ut mellan 525 och m5 och jag vet inte om jag hade tur eller om det ska gå bra på för andra också men så gjorde jag och det funkade fint och precis som du säger så sitter lagerbannan djupare men det var inte mycket kraft som behövdes det viktiga är väl att man trycker jämt runtom så man inte bara vickar åt ett håll utan får den att gå rakt ut....då jag bände så gjorde jag det först uppe sen nere sen sida och nästa sida sen flög banan i golvet......

Alla sätt är bra utom dom dåliga!

Mvh Andreas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tog kort när den inre lagerbanan satt på plats. Man kan se att det är trångt som fasen. Kolla mitt dagboksinlägg som jag har gjort idag.

Länk

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.