AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.643

M5 e34 motorgång ?

Pernilla-M3
Åkte med i en M5 93 idag och jag undrar varför den går så oroligt i motorn ? Den skakar och vibrerar, och dånar jättemycket . Bilen "ska" låta sa ägaren till mig, min m3 går mycket jämnare i motorn tycker jag iaf, skulle inte vilja ha en sån jobbig bil !!!!!
Nån som kan förklara för mig om det ska vara så och varför, den gick tystare när den var kall !!!!
Killen är mekaniker så han hävdar med bestämdhet att alla gamla m5or går oroligt och att m3or går lungnare !!!!
Bilen var oginal iaf, förklaring nån !!!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min M5 -95 gick praktiskt tager helt jämnt på tomgång. Faktiskt jämnare än min 3.0Si-motor som inte heller den går ojämnt så att man reagerar över det!

"Dånar" den måste han ha haft ett piratavgassystem! Och inte heller var det på min M5:a någon skillnad mellan kall och varm motor!

Skakar och vibrerar? Låter som om den inte gick på alla cylindrar!?

Det skall inte alls behöva vara som du beskriver!

Per L
be
55
bemari5
M5 3.8 Individual -93
Min M5 3.8 går jämnare på tomgång KALL än VARM, det har alla jag sett/hört gjort MEN den skall inte "skaka" "vibrera" eller "dåna" Det låter skumt.
Min 3,8 går också mycket lugnt och fint varm som kall.
S38 motorn går ju inte lika silkeslent som vissa andra motorer men det skall inte vara några klart kännbara vibrationer eller dylikt...Att den "dånade" kan bero på att sista burken är på väg att ge upp,är dubbelvikt plåt där o har den "brännt" igenom den innersta plåten kan man få sånt där "dånande" ljud, en nästan plågsam "bas" om man står bakom bilen:-)

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ja, min M5 har nyss genomgått en motorrenovering modell större, och allt är kollat och genomgånget så jag är ganska säker på att den går som den ska.
Den går aningens jämnare när den är kall(fetare blandning) och när den är varm så "hoppar" den lite, om man sitter i bilen så kan man även känna att det ger lite vibrationer/skakningar i karossen. Detta är dock ganska diskret och absolut ingenting man blir störd över.
Har kört ett par stycken olika M3:or (både 3.0 och 3.2) och båda dom går klart jämnare än M5:n.
Men att kalla bilen jobbig...hmm.... låter som att den går ojämnare än snittet. Dånar?: kan inte vara orig. eller hel avgas på den. Min är rel tyst. Inte mer oljud än i en M3

MVH:Sakke
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min gamla M5 E34 95 gick som en dröm. Tyst fint och lent. Däremot har jag åkt med 2 st M5or som har varit motorrenoverade och där dom måste ha misslyckats något kapitalt med renoveringen för det var som du beskriver, att sitta på en gräsklippare eller nått. Det kan vara ett motrfästte, ngt felaktigt i motorstyrning el liknande det måste ju undersökas.
ta
76
tax
M5 Touring -94
S38 är ju en gammal tävlingsmotor som blivit anpassad för gatbruk. Nyare M3 och M5-motorer är byggda för gatbruk. Tycker S38B38 går förvånansvärt civiliserat, bara tomgången som är lite rå. Hörs verkligen att den inte trivs på tomgång. Ljudnivån i kupén på tomgång är 65dB vilket är samma som i 90km/h, så visst ”dånar” dom en del på tomgång.
Mina tidigare E34 M5'or (3,6l och 3,8l) hade båda två det underbara fenomenet att vid rödljusen kände man hur bilen gungade till lite ibland från motorns kanske lite ojämna gång, men alla som någonsin åkt med mig upplevde det inte negativt utan tvärtom positivt, lite raceigt är det. M5 E39 kan man ju placera en tändare på plenum och den trillar inte av:( Alltför civiliserad?:)

Länk

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
S38B38 motorn i 3.8 E34 M5/M5touring går mycket jämn och fin i alla varvtal,
inte något ryck eller vibration här inte, den går som alla andra BMW's raka sexor när allt är som det skall, ETT MÄSTERVERK -
även tomgång är jämn och lugn när motorn är kall, något ojämt när den är
driftvarm eller efter hard körning > men det är ett karakter-drag av den motorn - finns det vibrationer vi gaspådrag, då är det något som inte stämmer antingen med 'andningen' eller bränsleblandningen -
det är en känslig motor, går den inte riktig ren men för övrigt är allt som det skall, DÅ behöver den en finjustering t.ex. en gasspjäll-synkronisering !
(ventil-justering lite oftare vid höga miltan och vid hard körning, man skall inte vänta till näste -Inspektion- då !)
-
Dr.Sakke, har motorn fått en ventil-justering efter -inkörningen- av den
renoverade motorn ?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Asken: Om du syftar på min bil så är motorfästena nya, spjällen synkroniserade och spjälläges sensorn är ny. Nya lager, ny oljepump, slipade ventiler och bytt kamkedja. Den gick på samma sätt innan renovering också. Det är ju som beskrivet bara vid tomgång med varm motor som man märker att det rister lite grand.

M5toureg:
Nej, har kört ca 500mil efter renoveringen, har bytt olja en gång dock. Skall nog ställa av bilen till vintern. så det blir till våren.

MVH:sakke
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Min M5:a -93 går jämt o fint både varm som kall men visst så går den lite ojämt när den är varm. Inte så att jag har retat mig på det. De är ju trots allt 340hk i en 6:a så nog kan den väl gå lite ojämt. Men den ska INTE skaka. Min 325:a däremot gör de men de beror nog på kammen. Den är ju trimmad till 2,7l o den liksom gungar på tomgång. Inte tror jag en org. M5:a ska göra de.

///Micke
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Min går jämt och fint både varm som kall.

Mvh. Bjarre
ta
76
tax
M5 Touring -94
man borde lägga upp lite inspelningar av E34M5-tomgångsljud så kan man jämföra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.