AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.401

funderingar om etanol och turbo gäller en sur 4cylindrig motor=)

et
23
etx666
bmw 316-89 cab projekt
bmw 525-92
nu sitter jag och funderar lite kring mitt budgett bygge.
det är en vanlig e30 318-89 med hellt nygenomgången motor med första öd. kolvar. bygget är precis lika simpelt som alla andras turbo byggen med dom sura 4cylindriga motorerna.. tanken är att med låg budgett få en skapligt rolig bil. med lite mer drag..

det jag tänker använda mej av är en helt vanlig saab turbo, hemma byggt grenrör. saab 9000intercooler.
och lite små saker jag har liggandes som 3"race katalysator. och rör. nu har jag lite funderingar kring det här med etanol konvertering.. jag tänkte behålla mitt orginal komp i motorn, och konvertera till etanol. nu kan jag ladda 0,6bar.. bygger jag då om till etanol. kan man ladda mera då utan att ändra täningen?.. behöver jag byta spridare med?

någon som har lite förslag och funderingar ang detta? mvh/matte
E
1.156
E
320 ci cab -04
En etanolbil vill ha högre komp och tidigare tändning. Med turbo vill du sänka kompen och backa tändning. Konvertera till etanol och sätt på turbo så slår du två flugor i en smäll. MEN du måste tillsätta rejält mer bränsle etanol istället för bensin. Så nya större spridare är sannolikt ett måste. Enklaste varianten sen är att sätta på en bränsletrycksregulator för att reglera bränslemängden. Personligen tror jag det bästa sättet att lyckas är att köpa ett riktigt motorstyrsystem tex autronic och be någon som kan mappa. Då kan du med orörd bottendel / topp "bara" större spridare, turbo med etanoldrift ladda mer än 0,6 bar.

Efter konverteringen begår du en olaglig handling om du kör bilen på allmän väg, bara så du vet. Samtidigt kan du i princip aldrig besikta bilen med turbon på plats.

E
_J
37
_JP_
320i -84
Skaffa nå stadiga spridare sen kan du nog ladda på en del. Jag körde bensin i min 320 med orginalkomp, men då började de spika vid 0.5-0.6 bar. Nu kör jag e85 och har laddat 1 bar utan spikningar med orörd tändning.

/ Johan
et
23
etx666
bmw 316-89 cab projekt
bmw 525-92
sådär nu är en bräsnletrycksregulator beställd ifrån misab,, så i mitten av veckan, ska bilen startas med Etanol. jag håller er uppdaterade på hur det fungerar. 0,6bar laddtryck nu med bensin. ska vi kunna ladda närmare 1bar sen kanske??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.