AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.698

Byte av kylare E39?

An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Är det någon som vet hur man byter kylare till E39 528-97? Vad behövs lossas och hur gör man?

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Fråga 1... var läcker den någonstans? Inte alltid man behöver byta hela kylaren.

6a - för det är du värd
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Jag tror att den läcker mellan expantionskärlet och kylaren eller så läcker den i nedkant precis under expantionskärlet. Vi hittade inte läckan först utan fick prova med några droppar medel plus att använda uv ljus för att se läckaget.

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Då råder jag dig till att beställa ett expansionskärl med tillhörande 2 st packningar, kostar ca 450 kr på BMW och är busenkelt att byta, kärlet är bara monterat vertikalt ner mot urtappningen och kan lätt börja svälla med tiden (när bilen gått ca 20000 mil). Därför börjar kärlets nedre del att släppa ut vatten, då den istället drar ihop sig (deformeras) och tätar sämre.

Tänk bara på att det knepiga är att lufta systemet efter montage. Instruktion för detta finner du under Gör-det-själv - mektips. Länk

6a - för det är du värd
An
78
Anders Magnusson
BMW 528i - 97
Jag får beställa detta plus att jag tackar dig. Jag hör av mig när jag har provat detta men det blir säkert inte förrän på tisdag eller onsdag.

at
140
ataim
523i -98
Hej!
Vill bara skjuta in vad som hände min fru för att bekräfta att expansionskärlet säger upp (17000 mil). Hon kröp fram i rusningstrafiken (borde heta snigeltrafiken) på Essingeleden när plötsligt det small till under huven. Hon stannade bilen och sprang ut - trodde den börjat brinna - då vita molnet slog till.
Bilen blev bortbärgad på 5 röda minuter.

Det visade sig vara just detta att expansionskärlet och övriga kylaren gick isär. Plasten sprack ordentligt (en mindre explosion).

Gick ej att laga annat än med en ny kylare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.