|
|
|
|---|---|
|
Hallå !! Skall snart parkera å ställa av cabben över vintern i garaget. Fast e lite orolig för att eventuella råttor skall ta sej in i bilen och gnaga sönder m.m ' Nån som har nåt bra tips för att stänga dom ute från bilen. Nån som sa att enris skulle fungera men ska man behöva plocka enris var tredje vecka då,verkar lite väl jobbigt. M.v.h Matte | |
|
Jag ställde min f d M3:a i en ladugård mitt ute på vischan. Köpte en sån däringa elektronisk musskrämma på Clas Ohlsson för nån hundring och den verkade fungera. Kan inte svara för hur många möss/råttor som fanns i ladugården men ingen av dem attackerade min bil i a f. Anslöt den till en förlängningssladd och placerade den mitt under bilen. Jens |
|
| Hej Har försökt med electroniska skrämmor ( 3 st ). Dom funkade ej,råttorna åt upp mina kylarslangar + spolarslangar tog mig flera timmar att byta,använder numer råttgift vilket måste tankas så det ej tar slut otrevligt men hellre det än få bilarna förstörda. Mvh Hans | |
| vadå jobbigt att plocka ris 3:e vecka, är det väl inte? elektroniska mus/rått skrämmare är värdelösa...lockar fram djuren efter ett tag då dom vant sig vid ljudet | |
|
Hoj ! Tror inte heller särskilt mycket på dessa musskrämmare så det får väl bli till å strö ut lite gift runtom bilen. Värst om dom sedan äter sej in i bilen och lägger sej och dör i nåt skrymsle :) |
|
|
Har också hört att de vänjer sig vid ljudet efter ett tag. Det verkade i a f funka för mig men det kanske beror på hur mycket möss/råttor som huserar i garaget. Jens |
|
|
Jag har en hel del råttor.... Hittade senast en som ätit sönder korken till en linoljeflaska och sedan skuttat i och drunkat.... Otroligt. Kände det började lukta lite illa och förstod inte med desamma vad det kunde vara men efter flera dagars mekande å rännande fram te bänken med verktyg så slog mej tanken att det måste vara i linoljeflaskan...och mycket riktigt däri låg den........ Så varför inte köpa ett par extra å ställa ut,tänkte inte på d :) |
|
|
De har i a f bra smak de små gnagarna, linolja luktar ju riktigt gott! :) Jens |
|
|
Fyll en hink med glykol och vatten, tillverka en landgång upp till hinken. Mössen drar sig till glykolen (smakar tidligen sött) när dom landar i hinken drunknar de eftersom glykolen tar bort ytspänningen så dig ej kan simma. Men rensa så fårt de dött så de inte ligger och ruttnar...luktar inte tårta direkt. =) Lycka till! Min sida Länk |
|
| har hört att de inte gillar att gå på alu folie! men de blir ju en del alu folie om du ska skydda bilen ;) | |
|
Det fungerar med enris. Svärfar gjorde det på sin MGB-roadster under tio års tid. Jag gör det på min cab också. Svärfar bytte inte något ris på hela vintern... Glöm inte lägga något under bara....tar lite tid att få bort... Lycka till! |
|
|
Min e24 hade ju "besök" förra vintern, vilket resulterade i att jag fick byta en bakstol... (det gör så j-la ont så ni anar inte) sedan har det smakats på diverse gummidetaljer i motorrummet också. På mina föräldrars 523:a bets det i locket till kylvätskebehållaren, + att skålarna vid stötdämpartornen användes toalett, + mitt handskfack! Någon hyfs kan dom väl ialla fall visa! Hur som helst när detta inträffade hade vi två Claes Ohlsson-skrämmor i garaget, vilka bevisligen inte funkade. Sedan köpte vi en vit rackare från Bygg och Interiör i katrineholm(minns inte produktnamnet), denna var dyrare och större. Denna placerade vi lågt framför- mellan bilarna samt att vi öppnade motorhuvarna för att ljudvågorna ska nå in i motorrummen på ett bra sätt. Enligt info på nätet så stoppar/dämpar karossplåten de högfrekventa ljudvågorna. Dessuom satte jag ut en gammal klockradio som gick med timer på full volym under de mörka timmarna. Detta verkar ha fungerat, Vi hittade spår och skit endast någon enstaka gång, men aldrig något ätet, och jag hade koll på vart enda litet bett, var så säkra... Dessutom tillbringade jag en dryg dag med att täta till allsköns tänkbara ingångshål till kupen med folie och eltejp. Viktigast tror jag intaget till kupeluften är, på min är(var) det i alla fall rena autostradan för möss. Med hjärtat i halsgropen håller jag tummarna inför denna vinter... Det finns kraftigare skrämmor för fabrikslokaler o.dyl att köpa, testa ev. sådana. Sök på "Musskrämma" på Google så dyker flera intressanta saker upp. Lycka till! /Fredrik |
|
|
"Spår och skit" som vi senare hittade var i garaget, aldrig på/i någon bil. mvh. Fredrik |
|
| Intressant tråd med många bra tips! Min morbror hade en mus som rumsterade i hans e28 under 80-talet. Den bodde liksom i bilen och sprang runt när han körde och gömde sig på något sätt alltid bakom baksätesryggen när han försökte få fatt på den. Den dog till slut i bilen med, och blev inte helt enkelt att få ut den då heller då den dog just bakom baksätesryggen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.