|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har en 525, 24 V som det skulle vaa roligt att ha lite mer effekt i. Jag vill inte göra några radikala förändringar, som att plana toppen osv. Kan man göra något annat än att byta avgassystem och luftfilter? Tacksam för svar.. :) MVH Marie | |
|
Extraktor grenrör + race kat = ca. 20 - 25 hästar....(då med nytt avgass också) Min Bil - Länk |
|
| Köp en 530 eller större;) Skoja bara. Det är bara dyrt att trimma en bil utan turbo och 20-25 hästar mer Hmmm.... Ytterst tveksamt eftersom man i regel räknar 1000:- per hk om du skall trimma en bil utan turbo. | |
|
Smerto: Jag har extraktor rör, sportsystem + racekat på min och det totalt har lämnat 31 hästar... Min Bil - Länk |
|
|
bromsade hk? Mvh Andreas |
|
|
Vad menas med bromasde hästar :) Min Bil - Länk |
|
| Du ser själv, ta en siffra ur luften övertygar inte. Om du tar siffror som tillverkarna av din grejor påstår och delar det med 5 så kommer du kanske rätt så nära verkligheten. Kanske, nu var jag snäll skall tilläggas. Det är inte så lätt att trimma en bil utan turbo att man sätter på ett öppet luftfilter så får man 10hk, kanske om man har tur 1hk. Det ända du får är ett roligare ljud. | |
| Tack för tipset.. JAg är inte ute efter nåt monster som därmed drar mängder med bensin, men ett mysigt ljud och lite mer fart hade inte varit fel. Men skulle luftfilter bara ge 1 häst till? Byter man luftfilter på en mc får man ju avsevärd skillnad... :S MEn det kanske är helt olika på bil och mc.. | |
|
Marandy gör ett test bara, räkna ut hk/kg på bil o mc. så ser du skillnaden, jag har en yammaha xjr 1300 på 106hk, den utveklar 0,4hk/kg, tar man en bmw m3 så utveklar den 0,16hk/kg, så ett luft filter på en mc ger mer effekt på mc än på en bil. lite kul räkning bara=) M.V.H Ronny |
|
|
Det var bara ett exempel. De flesta som sätter i ett öppet luftfilter byter bara ut det vanliga luftfiltret med ett öppet och tror det blir jättebra. Men det är ju faktiskt så att du måste skärma av det öppna filtret så att det inte suger varmluft från motorn för då blir det sämre än innan. Du skall alltid få luftfiltret att suga kall luft. Det jag menade var att tillverkarna skriver en fantasi summa av hk man får om man använder deras produkt för att sälja mer, tyvärr. Det som du skulle kunna göra är ju att turbokonvertera den, då får du ett betydligt manligare ljud och gott om extra hk till ett pris som är betydligt billigare per hk. |
|
|
Smerto: Mitt sportfilter är avskärmat och har insugskanaler till själva filtret från spoilern. Tillverkarna av mina delar har inte sagt mig nånting då mitt grenrör kommer från en m3 e36 och avgassystemet är handbyggt på plats. Min Bil - Länk |
|
| Man mäter hk. i bromsbänk. Vad jag föstår det mest riktiga resultatet. | |
|
Exakt Min Bil - Länk |
|
|
Jo, det pratades om avskärmning av luftfiltret här med.. Det är inte jag som pillar med bilen, utan min pojkvän. Och han snackade om att avskärma för att det inte var lönt att låta filtret suga varmluft. Så en avskärmning är aktuell. Turbokonvertering.. Pris...? :S |
|
|
Ronny: Jo, det är sant! :) Motorcyklen skänker också mer körglädje..! ;) |
|
|
Jeg har extraktor grenrør+effektanl+ingen kat. og chip, men mer enn 15 HK tviler jeg på at det gir. Min bil:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.