AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.977

Vad betyder restvärme ?

När man kollar på div annonser ang E-39 , så står det restvärme ???
Vad är det ?

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
Sök och du skall finna...

kan dock snabbt berätta vad det är. När du lämnar bilen en kort stund för att till exempel handla, elle rom du sitter kvar i bilen utan att ha den igång, kan du trycka på en knapp så sätts fläkten igång och en särskild cirkulationspump för kylarvattnet. Dessa två gör att kupén värms upp med den värme som finns kvar från när du körde dit.

Fungerar dock endast när motorn är varm, batteriet är tillräckligt laddat m.m.

mvh

Martin
Tack tack,,,
Då vet man..

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
billy: Det går också under namnet latent värmeackumulator. På en arbetskamrats MB 300 skulle den enligt uppgift hålla i 72 timmar.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
Hej Magnus och Billy,

bmw har denna "termos" också, men då heter det nåt annat, kommer inte på vad. Restvärme är alltså inte samma sak som att man har en sån här "termos"... "Termosen" i Bmw är dessutom (som jag har förstått det, rätta mig gärna) mest till för att motorn ska nå full arbetstemp. fortare.

mvh

Martin
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Som jag har förstått det så betyder "restvärme" oftast att bilen är utrustad med just värmeaccumulator eller "termos". Den kan också användas till att värma upp kupen, det är ju en passiv kemisk värmereservoir som avger värme till det sirkulerande kylvattnet.

MVH:Sakke
Restvärme och latentvärme är två helt skilda saker... Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
En till Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Citerar mig själv i tråden Udo länkar till:

"Det finns rest värme och det finns latent värmare,

Restvärmen använder motorns värme att hålla varmt så länge värmen nu räcker. ( beror på utetemp, batteri kondition mm mm)

Latent värmaren innehåller saltgegga och lagrar energi som sedan vid kall start frigörs och gör att motorn mycket snabbt kommer upp i arbetstemp"

Restvärme sitter väl på alla bilar med ACC fram till facelifften (??) då man ersatte dena fina funktion med AC max (tror jag)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Restvärmefunktionen håller temperaturen i bilen en stund även sedan motorn stängts av.
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Mellan tummen och pekfingret...hur länge håller *restvärmen* bilen varm??

///BMW 4-ever
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Hade tidigare en 523 -00 med restvärme. Efter faceliften -01 verkar dock restvärmen ha försvunnit till fördel för max knappen. Varför tog bmw bort denna underbara funktion på E39 efter -01 och nu satt dit den igen på nya E60? Fruktansvärt tråkigt....
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Vad är är max knappen för något?

///martin

///BMW 4-ever
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Vid grader runt nollan går väl restvärmen ca 20 min, beror ju på hur varm motorn är.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
När det gäller restvärmen på bilar årsmodell 2001 och senare så finns den funktionen fortfarande kvar. Däremot så har BMW lagt till ytterligare en funktion på samma knapp, MAX kylning av kupén varma dagar, när motorn är igång vill säga. Men restvärme funktionen finns kvar, i alla fall på min förra 525d -01 och 530i -01.
to
17
tobbe78
525i M-sport -01
Hej!

jag har läst en del inlägg på forumet och ännu inte funnit svar på mitt problem, diplayen i min klimakontroll har lite löskontakt så siffrorna ser inget vidare ut. Ja läste tidigare om en som hade fixat liknande problen på en e38.

Jag kom över en klimakontroll unit mycket billigt, så ja tänkte om man kan byta hela delen så slipper man allt småpetande, men den har inte samma produkt nr: som den som är i bilen från fabriken. Dom har ju samma funktioner, båda restvärme/kylning på MAX-knappen, samt att det står på båda "DO NOT MOUNT IN CARS WITH LATENT-HEAT STORAGE SYSTEM" och som redan tidigare nämt på forumet så har alla e39:or f.r.o.m 09/2000 restvärme.

Nu undrar ja om någon vet hur det ligger till för enligt www.realoem.com så finns det tiotals olika podukt nr på klimakontrollunitar endast till e39:orna och e53=x5 använder ju samma unit som e39:an, det är väl bara för att kunna föra någon form av årlig produktions statistik hos bmw hoppas man.

Alltså kan ja koppla in den andra "nyare" klimakontrolluniten hemma, eller med eventuellt bara kodning på bmw eller kommer det inte att fungera, fast de har samma grund funktioner. " fasar för en massa felmeddelanden"

Uniten som är i bilen är från 04-2001 nr:64.11-6 927 894
Nya är från 06- 2005 nr:64.11-6 972 163

Dom är nämligen inte så hjälpvänliga på BMW-finland fast dom även sku ha svar på såna frågor, fick inget annat direktsvar än att bäställ en ny likadan från oss för 604€ så ska vi nog fixa det!!!!!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Vår 520 Touring från 2002 hade restvärme så visst fanns det kvar efter facelift.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På min -03 finns rest värme funktionen kvar. Det står MAX på knappen. När bilen körs så ställs AC-n in på 16grader och fullt sprut på fläkten. Kallt ska det bli och snabbt :-)

När man stängt av motorn och trycker på knappen kommer värme och "normal" fläkt. Går lite olika länge men ca 15 min i vart fall. I min så stängs både radio (om jag har den på vill säga) och rest värmen av samtidigt. Men det beror nog på att bilen går in i Sleep-Mode eller vad det heter.

Funktionen är VÄLDIGT praktiskt, i synnerhet på vintern när man sitter i bilen och tjejen valsar runt på ICA. Immfria rutor när man ska åka. Förutsätter självklart att shoppingen inte tar mer än 15 min då :-D

Niklas

Fransosen
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
...och hur ofta klarar en kvinna att handla på 15 minuter!? :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.