AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
15.191

Renovering 3.0 CS -74

Sida 1 av 2
beemah
För dom som är intresserade samt dom som följt min renovering besök gärna Länk

Bilen är nu i stort sett klar!

MVH
Magnus

BMW CS #2769
Min E9 renovering: Länk
Underbar bil! Tack för att du bevarar den till eftervärlden, bra jobbat!

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Mycket fin bil ! Får man sticka ut hakan och säga att en kromad främre kofångare skulle göra bilen mer "balanserad" i stället för spoiler.

Håkan
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Bra jobbat pöjk!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Härligt att se lite engagemang,mycket seriöst gjort måste jag säga.

Snygg vagn...Men jag tycker nog också som "Håkan02" att en kofångare också fram skulle gjort bilen/renoveringen ännu mera rättvisa,men det är ju inget "hemmansjobb" att montera en dit om man/någon vill det :)

Mvh Janne.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det är bara att hålla med. Vilken fantastiskt fin bil, bra jobbat!!

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

parolof
Snyggt jobbat, hur många timmar gick det åt? Men måste hålla med Håkan02
om spoilern;-)
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Varför spoilern fram? Förstör helhetsintrycket.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tyvärr måste jag instämma, gillar inte att tjata men bilen är 100% original och ser fabriksny ut på alla sätt och vis, riktigt bra och seriöst arbete förresten. Frontspoilern är dock mkt fin men passar inte riktigt en bil med original fjädrar och övrig utrustning. Skulle bilen ha lägre fjädrar och vara utrustad med CSL-paketet skulle jag därimot ha påpekat att en CSL spoiler fram saknas! Jag ska själv renovera min 323E21 på liknande sätt, den har BBS frontspoiler i dag, men kommer nog inte att sitta på efter renoveringen då allt ska vara 100% original.

Personligen finns det inget vackrare än fin lack i kombination med blänkande krom! Detta ser man aldrig numera på dagens plastikopererade bilar.
beemah
Vad alla tycker om CSL spoilern eller inte är för mig ganska ointressant men de är ju fullt tillåtet att ha sin åsikt. Tycker att det är snyggt och vill ha de så. Är inga större problem att återställa till orginal! Förövrigt är bilen inte helt färdig, Den ska både sänkas fram och få 17" fälgar. Jag vill ha ett modernt stuck på min gamla bil utan att för den delen förstöra bilen.

Mitt mål blev att renovera bilen till orginalskick alt bättre än nyskick. Men jag vill ha den på mitt sätt nu när jag ska börja bruka bilen! För jag tänker inte ha den i ett garage som många andra. Den ska användas som bruksbil på somrarna och inte ställas ut på utställningar. Åka på bilträffar kommer jag att göra men ställa ut den är inget mål jag har. Kul att träffa andra med samma intresse.

Men tack för er synpunkter om bilen och CSL frontspoilern.

MVH
Magnus

BMW CS #2769
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Fantastiskt jobb du gjort!!
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Imponerande jobb du har lagt ner! Tror CSL-plogen kommer att göra sig bra ihop med 17" fälgar och sänkning.

Kul att du tänker använda bilen också.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, efter sänkning+fälgar blir det helrätt med CSL-spoilern. Hur mycket är nytt på den renoverade 3.0CS undrar jag? Måste kosta skjortan, frågan är hur långt 100 000kr i budget räcker? Vilken färg har underredet original? Jag gillar helskarpt grått, just i kombination med svart och silver, man verkligen ser hur fint och rent det är, ska du lägga på underredsmassa eller är det gjort?
beemah
De är väldigt mycke som är nytt på bilen. Motorn är totalt genomgången och balanserad. Motorn är dock orginal renoverad. 100 000 kr budgeten har nog spruckit med råge. Vill inte räkna ihop kostnaden för detta projekt. Man mår nog bäst av att inte veta tror jag. Orginal så är det en beige färg på underredet som är lite gummiaktig och tjockar än vanlig lack. De som jag dock har kvar att gå igenom är diffen och växellådan men de finns inga kända fel på dessa så de kommer isåfall senare.

Underredet är behandlat med först rostsskyddsprimer sen ett lager med body sen är det grundat sista lagret är en gråblå nyans som jag blandat själv. Så den färgen är en ren slump, blev så när färgen var gratis. Hade tänkt lacka bilen med samma som karossen men de är ju ännu längre ifrån orginal än man kan komma så de blev denna lösningen bra eller dåligt vet jag inte, tycker dock att de blev bra ihop med karossens färg. Sen så är bilen sprutad med hålrumsmedel precis överallt i alla hålrum.

MVH
Magnus

BMW CS #2769
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Sånt här gör en glad!
Mycket bra gjort!

/Fredrik
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Kan bara instämma med 635 CSi,mycket bra gjort.Alltid trevligt att få se gammal bil få ett nytt liv..

hjorten
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja det är en helt underbar kombination, underredsfärgen + det svarta och alu/silver detaljerna.

Diffen lär vara jobbig att ta isär och renovera, på min 323E21 lönar det sig inte iallafall om man måste byta detaljer då varje kugg kostar sjuka summor, ett nytt för 15000kr skulle vara att föredra i så fall.

Är det mycket plåt som bytits på din CS, eller har du svetsat upp det mesta själv? vad jag förstår har du med en del hjälp inom familjen utfört det mesta själv förutom själva hellackeringen i slutänden? Jag ska ju själv göra ett liknande projekt som du med min 323a så jag undrar lite, är ju onödigt att köpa på sig en massa plåt om man inte behöver, tyvärr märker man väl det först när man river.

Jag fick en uppfattning om att själva rostlagningen gick förhållandevis snabbt jämfört med det andra, dvs renovering av alla detaljer och ihopsättning av allt. Det första du gjorde var det att rensa bilen och sedan blästra underredet? Dvs du började underifrån, av din bildserie är det svårt att följa själva ordningen.
beemah
Jo jag misstänker att diffen är en krånglig historia. Grejen är ju den att målsättning med bilen har förändrats under renoveringens gång från början var de ju mening att bilen skulle rostlagas (synlig rost som såg väldigt enkelt ut) och lackas och sen ut och köra med den.

Rostlagningen har jag jobbat med under en period på ca 4 år. Hur många timmar jag höll på med de vet jag inte, parallelt med rostlagning gjorde jag i ordning delar. All plåt som jag byt är handknackad förutom trösklarna som jag tillverkade på mitt förra jobb.

Jag gjorde så enkelt att jag köpte in en plåtbit på 1,5x1,5 meter åt gången av en plåtslagare. När den tog slut köpte jag bara en till. Men detta beror ju helt och hållet på hur mycke kunskap och vilka maskiner och verktyg man har tillgång till samt hur stora rostskador man har på bilen. Karossen i sig var ju relativt rostfri med de menar jag skärmar, dörrar och sånt. Mest bärande och golv som var rostangripet.

Bilen hade klarat sig relativt bra från rost mot andra 3.0 bilar jag tittat på. Detta tack vare att bilen blev rostskyddsbehandlad 1978 och försedd med innerskärmar fram.

Jag har ju aldrig tidigare renoverat en bil på detta sätt så man kan ju lugnt konstatera att jag skulle gjort saker helt annorlunda om jag haft kunskapen jag har idag.

Skulle jag göra en ny renovering så skulle jag börja med
1. Fotodokumentera bilen i detalj nivå.
2. Se till att ha BMW:s reservdelskatalog samt verkstadshandbok vilket jag haft.
3. Plocka ner hela bilen på en gång och märka upp alla grejor inkl bultar, muttrar och skruvar och helst låta dom sitta kvar på delarna.
4.Avlägsna ev underredsbehandling med skrapa alt. luftmejsel funkade bra för mig detta för att blästringen ska gå lättare och där med bli billigare.
4.Kapa bort plåt som du vet att du måste byta, plocka lös skärmar dörrar om de är nödvändigt och staga upp bilen om ingreppen är stora.
5.Skicka iväg bilen på en helblästring (dyrt men de har man igen) samt grundning vid det tillfället så att inte yttor som ej varit angripna av rost börjar rosta pågrund av den anledning.
6.Börja laga rost. Antingen göra egna delar eller köpa färdiga.
7.Varva rostlagning med att renovera delar och lägga på hylla. De är ett bra sett att se till att man inte lessnar vilket jag gjort när jag lagat rost.

Ett tips som jag varmt kan rekommendera är att när orken är slut och man bara vill spy på bilen. Ta en månads break och pyssla med annat tex leta och köpa grejor till bilen. Mycket av min tid har faktiskt gått åt till att sitta på BMW och beställa grejor.

Hoppas detta är till nån hjälp.

Jag kan inte direkt säga att jag började underifrån och jobbade mig uppåt på bilen, de var mer vilda western från början.

MVH
Magnus

BMW CS #2769
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tack för bra information!

Ja det finns lite att göra som sagt och det där med märkningen av delar är något man ofta glömmer/slarvar med. Blästringen har jag planer på att utföra själv, allt förutom slutlackering av bilens grundfärg hör till mina planer, om det är eller blir möjligt återstår att se.
beemah
Det är absolut möjligt, men de är ett jävla jobb!!

Lycka till!!

MVH
Magnus

BMW CS #2769
beemah
För er som följt min renovering så har sida ny adress.
Länk

Nya bilder i galleri 11 och 12. Bilen är nu helt färdig.

MVH
Magnus

BMW CS #2769
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.