AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.919

Använder ni DTC när ni kör?

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Jag har aldrig använt det? Jag under ska man det? eller bara när det regnar och är snöslask m.m.?

Min BMW 116i
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
DTC är ju ett 'till hälften' urkopplat DSC-system, dvs det tillåts lite hjulspinn och viss sladd innan systemet ingriper. Ska man köra snabbt och 'entusiastiskt' på lite slirigare underlag (grus eller snö t ex) kan det vara en fördel med DTC-läget, men i vanlig körning skulle jag nog rekommendera att inte röra knappen - dvs att låta 'hela' DSC-systemet vara inkopplat och ta hand om eventuella överraskningar - säkrast, men knappast roligast!
F.ö. kan du ju koppla ur alltihop genom att hålla in knappen i 4-5 sekunder, sen kan du sladda av hjärtans lust! Helt utan antisladd är 1-serien ganska lurig i halka, med sin jämna viktfördelning och korta överhäng sladdar den ganska 'snärtigt' - det gäller att vara alert!

/// Gunnar E.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Som jag ser det så är det precis som gunnar skriver ett bra läge om man vill köra lite aktivt men ändå känna sig trygg i att bilen hjälper sig själv om det skulle vara på väg att gå dåligt.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Do
382
DonAmir
ahh ok det var därför varnings lampan tändes när man kopplade in DTC alltså

Min BMW 116i
Länk
ba
92
badboy81
120i -06
Kör själv med DTC bara när man ska busa.
På väg till och från jobbet och liknade är den urkopplad

Testa DTC nu i halkan så ska du se hur bra det är! Bilen tillåter mycket men stryper när det börjar gå åt... :)

/Manray/
Do
382
DonAmir
jag fick min första sladd i lördags. Utan DTC inkopplad. Jag hävde sladden lätt. Vet inte om det var min skicklighet el om det var bilen som hjälpte. Nja det var not båda:D

Min BMW 116i
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hade du DSC inkopplat, eller var systemet helt urkopplat?
Om du inte hade 'tryckt på knappen' alls, är hela antisladd-funktionen aktiv och då lär det vara svårt att INTE häva de små sladdar som möjligen kan uppstå om man provocerar ordentligt.

När du startar bilen är DSC-funktionen igång, och den tillåter varken sladd eller hjulspinn innan den ingriper.
Trycker du kort på knappen kopplar du ur det mesta av antispinnen och sätter antisladd-funktionen i DTC-läge. Då går det att sladda och 'leka' lite, men bilen hjälper fortfarande till om det blir för brett.
Håller du in knappen några sekunder, kopplas alltihop ur. Då lyser påde DTC-symbolen och 'antispinn-lampan' gult på panelen, och det går att sladda hej vilt.
Så fort motorn stängs av, kopplas 'normalläget' med full DSC in automatiskt.

/// Gunnar E.
av
167
ave
520dAT -12
Innebär det att bilen har DSC om knappen DTC finns?
Är detta tecknet på att bilen har antisladd eller finns andra knappar eller synliga tecken på detta?
Alla nyare BMW har DSC (antingen generation II eller III)

DTC är endast ett mellanläge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.