|
|
|
|---|---|
|
Jag har aldrig använt det? Jag under ska man det? eller bara när det regnar och är snöslask m.m.? Min BMW 116i Länk | |
|
DTC är ju ett 'till hälften' urkopplat DSC-system, dvs det tillåts lite hjulspinn och viss sladd innan systemet ingriper. Ska man köra snabbt och 'entusiastiskt' på lite slirigare underlag (grus eller snö t ex) kan det vara en fördel med DTC-läget, men i vanlig körning skulle jag nog rekommendera att inte röra knappen - dvs att låta 'hela' DSC-systemet vara inkopplat och ta hand om eventuella överraskningar - säkrast, men knappast roligast! F.ö. kan du ju koppla ur alltihop genom att hålla in knappen i 4-5 sekunder, sen kan du sladda av hjärtans lust! Helt utan antisladd är 1-serien ganska lurig i halka, med sin jämna viktfördelning och korta överhäng sladdar den ganska 'snärtigt' - det gäller att vara alert! /// Gunnar E. |
|
|
Som jag ser det så är det precis som gunnar skriver ett bra läge om man vill köra lite aktivt men ändå känna sig trygg i att bilen hjälper sig själv om det skulle vara på väg att gå dåligt. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
ahh ok det var därför varnings lampan tändes när man kopplade in DTC alltså Min BMW 116i Länk |
|
|
Kör själv med DTC bara när man ska busa. På väg till och från jobbet och liknade är den urkopplad |
|
|
Testa DTC nu i halkan så ska du se hur bra det är! Bilen tillåter mycket men stryper när det börjar gå åt... :) /Manray/ |
|
|
jag fick min första sladd i lördags. Utan DTC inkopplad. Jag hävde sladden lätt. Vet inte om det var min skicklighet el om det var bilen som hjälpte. Nja det var not båda:D Min BMW 116i Länk |
|
|
Hade du DSC inkopplat, eller var systemet helt urkopplat? Om du inte hade 'tryckt på knappen' alls, är hela antisladd-funktionen aktiv och då lär det vara svårt att INTE häva de små sladdar som möjligen kan uppstå om man provocerar ordentligt. När du startar bilen är DSC-funktionen igång, och den tillåter varken sladd eller hjulspinn innan den ingriper. Trycker du kort på knappen kopplar du ur det mesta av antispinnen och sätter antisladd-funktionen i DTC-läge. Då går det att sladda och 'leka' lite, men bilen hjälper fortfarande till om det blir för brett. Håller du in knappen några sekunder, kopplas alltihop ur. Då lyser påde DTC-symbolen och 'antispinn-lampan' gult på panelen, och det går att sladda hej vilt. Så fort motorn stängs av, kopplas 'normalläget' med full DSC in automatiskt. /// Gunnar E. |
|
|
Innebär det att bilen har DSC om knappen DTC finns? Är detta tecknet på att bilen har antisladd eller finns andra knappar eller synliga tecken på detta? |
|
|
Alla nyare BMW har DSC (antingen generation II eller III) DTC är endast ett mellanläge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.