AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.837

sugtrimma för 30 000?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Hej. hoppas på lite kloka svar från er motorintresserade...
Jag har en 328 E36 som jag ev ska sälja.. Anledningen är att jag tycker jag har vant mig vid originaleffekten, och bilen känns inte riktigt lika kul längre som i början.. Känns ändå som jag vill ha den kvar eftersom jag är helnöjd med den ändå.. I sommras köpte jag en ENEM kompressorsats, för att råda bot på problemet.. Att bilprovningen inte skulle godkänna konverteringen fick jag snabbt veta.. men sen uppstod ett annat problem, det va när BMW SC skulle ha sin banträff i anderstorp som jag fick veta att jag inte skulle få köra några av deras banträffar med satsen monterad.. då tappade jag sugen helt!
Efter det satte jag ut kompressorn till försäljning (fortfarande till salu för 26000:-) om någon e intresserad... så nu till frågan!
vanligtvis räknar man ju ca 1000.- /hk, men va kan man få ut för effekt för ca 30 lakan? känns som mkt pengar för 220hk.

I min hemort gick för ett par år sedan en Köhlertrimmad 325 E36 som gick ruggigt bra! Vet någon va han har för knep?
köhler har sin verkstad bara ca 6 mil hemifrån så han är väldigt attraktiv för min del..! någon som har egna erfarenheter av honom eller av annan sugtrimmning i denna prisklass?
att sätta dit kompressorn igen e inte aktuellt eftersom jag vill kunna köra på bana och det är där jag vill ha lite krut i maskinen.. på gata använder jag sällan originaleffekten ens.

tacksam för svar!

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hej, lite tips jag kan ge dig =).
motor:
Borra,plana,porta,fräsa ur ventilfästena så dom kommer längre ner , byta kamaxlar, andra kolvar, trim kamdrev, m.m
Bränsle:
fuel rail med större spridare ( omkring 700-1550cc) , byta ut insuget mot ett grövre, minst 2st högeffekt soppa pumpar, progressive bränsle inställare mm mm.
Måste också tillägga att alla köhler bmw jag sett har gått ruggit bra så det är nog värt att satsa på.

DTM system och rak 6a ;)
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
glömde säga att det var tråkigt att höra att du inte fick på bana med Enems komp.. =S

DTM system och rak 6a ;)
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Hej! låter som många bra tips de där men oxå väldigt dyrt. Att utföra detdär sj klarar jag inte. alldeles för lite erfarenhet och alldeles för lite verktyg;)

japp de e skit att man inte ens kan få testa på bana..
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
M3 grenrör, metalliska kattar, 325-insug, större spjällhus...saker som du med enkla verktyg klarar själv. Pris 5-6000kr..

Lämna bort toppen på portning / planing & en fin mappning på det, så hamnar du på runt 240-250hk
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Bhlomberg>> Konstiga tips du ger. Vad ska han med "700-1550cc" spridare och progressiv BTR till? Dubbla soppapumpar osv?? Ska du dränka bilen i bensin kanske...

Mina tips:
1. Höj kompet på något sätt. Andra kolvar tex. Kostar en del, men du måste höja kompet om du ska plocka ut hygglig sugeffekt. Se då till att det finns tillräckligt med marginal i ventilurtagen för kammar med högre ventillyft. (Precis som Bhlomberg påpekar ovan)
2. Bättra på flödet in och ut genom bättre insug och grenrör av extraktortyp. Billiga alternativ är 325 insug och M3 grenrör. De är långt ifrån bäst, men finns till relativt lågt pris på begmarknaden.
3. Skaffa ett par halvvassa kammar. (Ev med justerbara kamdrev, dock inte 100% nödvändigt)
4. Mappa bilen och höj varvspärren en bit.
5. Om de skulle finns mer utrymme i budgeten skulle jag överväga att lämna in toppen för en lätt putsning av kanalerna och flödesprep av ventiler+säten innan mappningen.

Har du riktig otur bottnar du spridarna och behöver då skaffa större (alt justerbar BTR), dock långt ifrån de storlekar som nämns ovan. M3 spridare finns för omkring 1000:-/6st och flödar ca 270cc vilket räcker gott och väl.

När du är klar kommer du ha en helt annan bil. Dock kan man (om man vill) köpa en M3 motor för samma pengar och sänka ner i bilen. Men då följer ju besiktningsproblem och ev. problem med att få köra på SC evenemang.

Sen finns det ju 100 andra grejer man vill ha på bana. Bra/styvt chassie, klistriga däck, diffbroms, styvare bussningar osv. Listan kan göras lång...

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Som jens ek skrev dem sista två raderna köp det istället och ett sportavgas för ljudet sen har du kul på bana och du "sabbar" inte bilen så mycket :-)

Mpower
Det här tipset kommer du att få förr eller senare.
Sälj bilen, lägg till 30kkr och köp en M3. Det skulle jag ha gjort direkt.

Flåklypa
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Grejen är ju den att de kostar hur mycket som helst att äga en m3:a.. Inte bara själva inköpet som kan ses dyrt.. Försäkringen å den biten är ju ett rent helvete!

Jens ek´s tips är inte alls dumma.. Han vet ju tydligen vad han pratar om med tanke på vad han har åstadkommit med sin vackra racer =)..

en ballanserad underdel och kanske ett lättat svänghjul för responsen vore inte heller dumt. Ring Herr khöler å fråga vad han skulle gjort för 30 loppor! =).

mvh
uffe
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Varfør fick du inte køra på bana før?

Bojkotta BMW club sverige istællet.
Åk till Norge,dær får du køra med vad du vill.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag fick inte köra på bana eftersom BMW SC krävde ett helbilsgodkännande från svensk bilprovning. Att andra regler gäller i norge vet jag sen tidigare, och man önskar att sveriges lagar kunde va till fördel för oss bilintresserade emellanåt! japp det är just försäkringen som gör att jag inte med säkerhet vet om jag skall satsa på en m3 istället. jag är 22 år/haft körkort sen 01 utan att orsakat någon skada/ bor i liten ort men jag skulle få betala 25 kkr /året.. känns som extremt mkt pengar.. Eftersom jag har hus mm så har man ju en del andra saker att betala för oxå.. jag får helt enkelt ta kontakt med Lennart Köhler och se vad han har att komma med.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Vi kan bygga en 3.4lit motor åt dig.
Men det kostar en hel del pengar.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Passar de ihop med drivlinan mm?? alltså vxl låda.. va skulle de kosta?
MVH Andreas. Går de att få igenom bilprovningen?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja vi bygger på en M50 motor.
Besiktning ær svårt nær man har trimkammar.
Men det går nog fint med en racekat!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Mums! 3,4l M50 skulle inte vara fel. Skulle jag kunna tänka mig i E30:n... Visste inte att det gick att ta upp dem så mycket. Men nu menar du väl inte att ni kan bygga en 3,4l halvvass M50 för 30 lakan? Bara vev och stakar/kolvar måste ju gå på minst 15000:-

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
låter som det skulle bli en verkligen maxborrad motor om man ska få upp dem till 3,4l. jag e inte intresserad av nån motor som bara går sönder och e alldeles för hetsig för att kunna köras normalt med.... inga andra alternativ?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Tror iofs inte du behöver vara orolig för att motorn ska bli skör som glas... Givetvis blir det lite större belastning på lager mm än vad blocket är designat för, men det kommer du sannolikt inte att märka något av. Finns de som kör med upp emot 500hk med orginal M50 bottendel. Fast då håller det inte så länge. 300hk borde botten hålla för kontinuerligt, dock bara en subjektiv uppskattning från min sida.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Obs. PPF killarna borrar absolut inte blocket så mycket att det äventyrar hållfastheten. En stor del av volymökningen ligger i en vevaxel med större slaglängd, sk. strokning.

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Bara 86mm borr!
Mycket mer slag bara.

Man kommer inte under 30000kr bara før delar.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
låter ju bra det där.. fan att man inte hade obegränsat me pengar.. skulle vart kul att ha en riktig banbil.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Vad menar du med en riktig banbil...!?

En 328 ha sannolikt tillräckligt med motor för att gå bra på bana !

Om du verkligen kan tänka dig att kompromissa lite på komforten så rensa ur lite skit och få bort en massa vikt, satsa på ett vettigt chassi och fixa hyffsade bromsar ( lite uppgraderade orginalgrejer duger bra...) och sen har du en kanonkul "banbil".....

Motorn är oftast det sista man satsar på gällande en "banbil", väghållning och bromsar etc är sååååå mycket viktigare !!

Lycka till.....: )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.