AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.693

Frågor ang mid + Stereo i E39

Hej!

Jag undrar vad som skiljer i funktioner mellan de olika mittkonsolerna under radion i E39

Dels finns ju den med 1-rads display samt den med dubbla displayrader.

Vad är egentligen skillnaden på dem?

Har en bil som har den "lilla" allmänt färre funktioner än de med stora?

Har det med färddatorn att göra?
Har en bil med stora fler möjligheter till inkoppling av fler enheter som farthållare mm, eller har det inget samband?

En bandspelare med cd-vxl. Kan man enkelt byta ut denna mot en enkel-cd och samtidigt behålla cd-växlaren, eller finns ingen styrning för denna inbyggd?

Kan man koppla in en extern cd-spelare via t.ex. aux-in på en bandare i E39?
Vet att dension har en interface till cd-växlaringången, för ipod
men finns det något liknande till en extern cd?

Många frågor, men hoppas ni har överseende.

Tacksam för svar!

Mvh Carl.

Pärlan: Länk
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Många frågor.... ska försöka svara efter mina erfarenheter:

För att sammanfatta skillnader mellan den lilla (IRIS) och den "stora" tvåradiga (MID):

*IRIS finns i många utföranden och kan lätt förväxlas med sammanbyggda enheter där över och underdel på stereon sitter ihop. (reversen & en ovanlig modell av business)
*IRIS i avdelat utförande har alltid styrning för växlare.
*IRIS kan ej visa ID3 taggar från Densions Ice>link.

*MID har alltid möjlighet att styra växlare oavsett om kassett eller cd sitter ovan.
*MID kan visa information för färddator om bilen är tillverkad på det viset.
*MID kan visa ID3 taggar från Densions Ice>link, tex artist, titel, menyer.
*MID kan ha en funktion för hastighets "limit" om bilen är tillverkad på det viset.
*MID kan i vissa fall behöva kodas vid montering av BMW-verkstad.
*Och så icke att förglömma.... MID är snyggare =)

Man kan alltid byta en lös IRIS-panel mot en MID, men i vissa fall kan det som sagt behövas en kodning på verkstad. (beroende på bilens övriga utrustning)

Det andra du undrar är hurvida du kan byta bandaren mot en enkelcd:

*Går alldeles utmärkt, förutsatt att du har en "delad" stereo idag, om du skulle tillhöra den lilla skara som har en sammanbyggd business-stereo så behöver du en kabel från BMW till den lösa MID eller IRIS panelen.
*Alla enkelcd har styrning för cd-växlare ELLER Ice>link med Ipod. Dvs du kan fortsätta använda växlaren.

Och så sista funderingen, om AUX för extern cd:

*Dension har en AUX-adapter Länk som löser detta, då det inte finns någon AUX från början, men då tar den platsen för cd-växlaren (inte bra). Alternativet är att dela kablarna, med sämre ljud som följd (ännu värre).
*Dension har ett komplement till Ice>link Plus Länk detta ger möjligheten att ansluta fler källor som blir tillgängliga då Ipoden är urtagen från dockan. Men då blir det till att använda Ipoden istället för din växlare ändå.

Var jag du, skulle jag satsa på att hitta en enkelcd med MID för 1000-1500:-. Och därefter fundera på att skaffa Ice>link med Ipod.

6a - för det är du värd
Okej, tack för svaren!

Följdfråga då, man kan alltså byta ut IRIS (delad) mot en MID, utan större bekymmer (förutom ev. kodning). Kontakter mm passar rakt över? Förstod jag rätt?

Pärlan: Länk
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Svar: JA kontakten på baksidan är precis den samma, även om placeringen av denna skiljer något.

Efter montering är det bara att prova om allt fungerar, annars får man ta en sväng till verkstad för kodning som sagt. Jag behövde inte det.

6a - för det är du värd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.