|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur kommer man åt dessa då? Finns de kanske nån bra beskrivning eller beskruren bild... |
|
|
Jag har nu efter 16300 mil fått större och mer tydliga problem med klonket i bakvagnen och tycker väghållningen är lite gungig... Har köpt 4 nya bussningar på BMW idag men jag kan inte hitta någon bra beskrivning på hur man byter på E39. Ingen som har några bra tips för en hemmameckare? |
|
| Alla pratar om bakvagnsbussningar och silent block men ingen har bytat nån gång och har några sköna tips? | |
|
bakvagns bussningar. lossa bulten som går genom bussningen använd en avdragare/skruv mejsel + skärbrännare för att pressa ur/drag ut det är lättare på e39an mot e34an. funkar inte det då kan man ju alltid "smälta" lite på bussningen så den lossnar mera är men det ÄR segt at få loss dom. gör rent i fästen ordentligt. monteringen e lätt klena in med YES både bussning+ bussningens fäste använd en domkraft med en platt träbit för att pressa in bussningen. (OBS. se till att bilen ÄR rejält säkrad! då du faktiskt lyfter bilen i bussningen för att pressa in den) det är ett tufft jobb som lite mera tid men resultatet blir gudomlig skilland på bilen efteråt. ----------------- det var så jag bytte på min gamla e34a. hade dock tillgång till en skärbrännare lr va det heter , yes diskmedel, lift, ett par stora spår mejselar, 160-170cm trä bjälke för i pressningen (sänkte ner bilen på bussningen+bjälken) fick dock göra 2 hål på högra bussnings fästet då den satt som bare faen stödlagret e lätt o byta DOCK ska du vara mycket noga OM det är så att du får DELA på kardanen för at få loss stödlagret. se illustra. Länk 7an är stödlagret. där ser du även splinsen som går in i andra delen av kardanen se till at du har minst 3 olika rikt märken på kardanen med NUMMER också så du får på den rätt!!! använd risp penna ! för blir det fel så går kardan balanceringen åt skogen och du kan då knäcka hardy skivan/stödlagret/ ja alt som sitter kopplat där även växel lådan/diffen. så var väldigt noga! hardy skivan lossa hardy skivan + stöd lagret annars får det stryk. dock så behöver du inte ta AV stödlager bultarna utan låt det sitta kvar så du får tillräckligt med ytrymme för at kunna föra in den nya skivan. montera fast igen. dra ned kardan försigtigt annars kan du skada packboxen som sitter i kardan knuten med byte av den som resultat. hoppas det hjälper dig på en bit på vägen. p.s. säkra bilen REJÄLT!!!! du kommer att lyfta den en liten bit!!!! var EJ UNDER DEN när du pressar IN bussningarna!!!! bara så du verkligen vet at det finns en risk at den kan glida av bockarna/liften ! |
|
|
Fin beskrivning, tack så mycket. Har man kanske nytta av en slaghammare för att få ur bussningen? Kommer man åt bussningen ovanifrån så man kan knacka ur den eller de är kappslat förutom underifrån? Kanske kommer man inte åt de iaf även om de är öppet upifrån... Räcker det med att palla upp bilen och lossa bulten till bussningen eller ska man plocka av hjulet eller eventuellt lyfta de också lite när bussningen ska ut? Lossar man en bussningn i taget eller tar man av båda först och sen sätter in de nya? |
|
|
Jag har ännu inte tagit mig tid till att byta bussningarna. Ingen som har några nya tips? Kollade denna skissen igen och blev lite osäker på om man behöver 2 eller 4 bussningar per sida? Länk |
|
| Hej! Angående hur många bussningar du behöver så är det 4 st. 2 st främre och 2st bakre. Jag har precis köpt PowerFlex och det känns bra att man sätter i lite stummare och lite mer slit tåligare grejjer. Dessa köper du på Meconomen. De skickar efter dem från Forza. Eller så kan du ju köpa dem direkt från Forza om så önskas. Varför jag föreslår PowerFlex är framförallt att man hört dem ska vara mycket slit tåligare än orginal och det skilljer inte alls mycket i pris från orginal. Skillde inte mycket i pris på min M3:a iallfall. Men jobbet ser ut som att jag får lämna till nån annan. Verkar krångligt att få ur dem och så har jag pajjat ryggen fullständigt. Hellre bra i ryggen till sommaren så man kan nyttja bilen med dem nya bussningarna. ;) Lycka till med bussnings bytandet! Mvh: Fredrik | |
|
Jag har bytt i min. Dom som satt i va de inga fel på, jag har inte märkt nån skillnad efter bytet men det känns skönt att ha de bytt. Värmde ut dom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.