AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.351

Oljud från bensintanken? M-roadster

Sida 1 av 2
Tjena

Jag har tittat på en M-roadster igår som det ibland kom ljud från Typ bakaxeln när man byter växel i låg fart....klonkar till lite ibland, låter inte så allvarligt men kan dock vara lite störande kan jag tänka mig...

Jag påpekade ljudet o han lovade att BMW skulle få titta på bilen.

Man påstår att det kommer från bensintanken (ej innuti den), typ ngt fäste eller likande som måste fixas. Bilen är enligt försäljaren kollad hos BMW idag angående detta fel och dom menar att det kostar ca 800e att fixa. Detta på grund av att man måste montera ner bakaxeln och därmed blir det många timmar på jobbet.
Enligt försäljaren (som fått infon från BMW påsåtr han) så har många m-roadsters fått detta fixat på garantin, men alla bilar som inte har ngn garanti kvar struntar i att fixa detta, då det ej är ngt allvarligt fel o för dyrt o fixa..

Jag har fått nummer o namn till verkstadschefen hos BMW och skall ringa honom imorgon bitti.

Vad säger ni...tror ni att det stämmer som bilförsäljaren säger?

Är det ngn som hört talas om detta fel??

/Peter

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Aldrig hört talas om?? Det är inte "silent blocksen" som de ska byta?

Z MMM Coupe
Försäljaren trodde först att det var ngn gummilagring eller lager mellan kardanen o bakaxeln eller liknande oljud....Men han menar att efter att BMW tittat på den idag så menar dom att det var ngt med tanken som innebär demontering av bakaxeln....inte vet jag...o en kostnad på 800e

Jag lär ju bli klokare när jag ringer till BMW imorgon iof, men jag tänkte att det var ngn som hade hört talas om detta...........

Jag fick informationen nu ikväll så jag har ej kunnat ringa BMW idag, men numret som jag fick av försäljaren går iaf (eft kontroll) till en BMW handlare så det verkar inte vara ngt skumt så långt....

Oavsett om det är ofarligt "ljud" så kommer jag förmodligen att störa mig på det....men kanske inte tillräckilgt för att hosta upp 600e (han gick ner 200e till från tidigare prut på priset)

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är säkerligen inte från tanken utan ett ljud som man blir galen på i början men man vänjer sig. I slutväxeln på M bilarna finns det ett glapp redan från början och det har diskuterats i flera trådar här på forumet, det finns någon vettig förklaring till varför det skall vara så också om du orkar leta i trådarna.

Själv lämnade jag in bilen pga detta och fick betala ett antal tusen för en ny slutväxel, helt i onödan, den låter precis likadant efteråt. Tyvärr är många BMW åf snabba med att byta grejer till höga kostnader direkt. Provkör någon annan M bil så kommer du säkerligen att finna samma ljud i den. Det uppkommer precis som du säker vid växlingar i låga farter.

Mao, det är ofarligt och tom som det skall vara, förstår att Toyota handlaren inte vet det då det inte är någon bil de är vana vid. E36 M3 har precis samma "fel".

/Caspar
Caspar

Jo fast handlaren (ej toyota handlare) påstår att det är BMW som säger att det är ngt med tanken, han har själv ingen koll....BMW har ju tittat på den. Och att det är ett vanligt fel som kostar 800e att fixa på grud av tidsarbetet.....

Peter

Hursomhelst.....

Jag skall ju ringa BMW imorgon bitti.....bättre med förstahands ifo från dom än genom ngn annan handlare....

Men jag tror nog att du har rätt Caspar......det låter mysko det där med att det skulle vara ngt med tanken.

Har sökt på M-forumet.de oxå...inga napp där heller på tank problem

Peter
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Har ju svårt att begripa vad som ska ligga & slå: Länk
Däremot när 3an är slut på denna bild så klonkar det när man växlar halvfort: Länk

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Supra: Jag blandade ihop trådarna i huvet, det är CompactK som kollar på en Z3 Coupe hos Toyota, sorry. I tanken finns inte så mycket som kan skramla förutom mätaren och en bensinpump som sitter där. Kolla på skissen över tanken på Länk

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Anders: Som sagt, vi verkar tänka lika... Jag gjorde ett litet avbrott när jag skrev mitt inlägg så vi måste ha länkat till samma sida samtidigt.. crazy!! :-)

/Caspar
men jag tycker att 800 e för att byta ngr gummibussningar låter lite saftigt....
man måste väl inte riva ner hela bakaxeln för att byta dessa..?

Ljudet låter precis som i dom gamla trådar som caspar tog upp....

Peter
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tror att BMW verkstan försöker tjäna en liten hacka på inte ont anande kunder.. Tråkigt, men det verkar vara så på många BMW verkstäder..

/Caspar
fast i det här fallet påstår bilhandlaren att BMW sagt Jag inte behöver åtgärda detta "fel" .Att alla som upplevt samma "fel" eft garantitidens slut har inte åtgärdat det hos BMW, på grund av den höga kostnaden för ett fel som ej är så allvarligt.....bara lite störande kanske....

Jag skall berätta vad BMW har o säga imorgon...

Peter

Tjena

Har precis pratat med BMWs chefs mek, han påstår att ljudet kommer innuti "krafttanken" alltså bensintanken. Det är helt ofarligt men att man måste montera ner bakaxeln för att åtgärda detta. Dom ville ha 690e för att fixa detta men påstod samtidigt att det ej var nödvändigt...endast ett "ljud fel"

/Peter
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Då är det vl bara att vänja sig vid det.. :-?

/Caspar
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Hej har kört å ägt ett antal Z:or ljudet som blir i krypfart å vid urkoppling är helt normalt och går inte få bort.

Men det är inte ovanligt att det blir en kraftig dunk när man släpper gasen efter ha "segdragit" på någon växel.Brukar kännas i hela bilen å är inte trevligt. Detta åtgärdar man med kraftigare bussningar å lite annat pyssel sen blir bilen som den bör vara= skitkul å betydligt riktnings stabilare
men lite mer ljud eftersom det är hårdare bussningar.

Enligt min erfarenhet så håller inte orginalgrejerna längre än 2000-3000 tusen mil på en hårt körd M-Z innan man känner att hela bakvagnen rör på sig vid gas uppsläpp.

Kontruktionen är vädigt gammaldags å orginalbussningarna orkar inte hålla emot riktigt hundra så dom "bottnar" så därför blir det ett BA-DUNK när man släpper gasen.

Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Glömde ju säga att det inte räcker med att bara byta silentbussningarna
(i de flesta fall)
Utan man ska byta allt inkl bärarmsbussningarna oavsett vad verkstaden säger...

Powerflex bussningar funkar till Silentbussningarna sen får man tillverka resten själv om det ska hålla för för lite tuffare tag.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,

Oljudet är välkänt på gamla E30M.
Sitter det även E30 delar i Z3M ?
Snacka om reservdelsbil : )

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Lillen: Kan du tillverka och sälja de bussningar som man inte kan köpa?? Allt som gör bilen mer tight är önskat. Högt ljud.. Äh det är en cabbe så det skall låta.

Hobbe: Jo du, allt möjligt gammalt junk sitter på Z3'orna. Bakvagnen är gamla E30 så.. Fast de fortsätter ju i samma anda med Z4M som har gamla E46-M3 motorn tex.. ;-)

/Caspar
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
Jo, den gamla skräpmotorn vill man verkligen inte ha ;)

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Tjena Grabbar

Nu finns det ingen återvändo, har skrivit kontrakt på bilen nu....:)

Det är nog bara o leva med ljuden...man får väl se hur pass störande det är när man får nycklarna till bilen....har endast kört den i ca 30 minuter..

Sitter just nu i Jönköping eft ett hårt körpass på 110 mil i min Hyundai Atos, fyfan vilken resa....
Men o andra sidan var den tungt lastad med diverse tyska o danska drycker :) 55hästarna fick jobba på bra :)

Atosen skall nu få byta plats till föredel mot M-roadstern...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.