|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni, är en 520 på E39 en mindre eftertraktad variant än 525 och uppåt. Den är väl upptrimmad till 170hk från 01 och framåt? Lite intressant att få veta vad ni tycker. | |
|
Hade jag gått i E39 köptankar så hade 520 inte sets som ett alternativ. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Varför inte? |
|
| Jag har kört både 150- och 170-varianten och anser att båda räcker till som vardagsbil till/från jobbet/dagis/skola/hockeyträning/fotbollsträning etc. När det blir aktuellt med smått för min del så kommer jag absolut inte att avfärda 520i Touring oavsett motor. Om jag skulle ha bilen mest till nöjeskörning och för att få "sträcka ut lite" eller inte hade någon annan bil så hade jag troligen hellre valt 530. | |
|
Ska man lägga ut så mycket pengar på en bil (som en nyare E39 kostar) så vill jag ha valuta för pengarna. Det skiljer inte mycket mellan en 520 och en 525, 530 eller 540 för den delen. Det känns inte motiverat att lägga ut pengar på en 520 när du kan få en bil med bättre prestanda, körglädje och utrustning för ungefär samma pengar. Sedan tvivlar jag inte på att det går att bruksköra en 520, men varför satsa på en snikmodell när det ändå rör sig om så mycket pengar? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Mugge - Förstår hur du tänker, men det är fel att generalisera och säga att en bil med större motor alltid har mer utrustning och ger mer valuta för pengarna. Dessutom finns det ett STORT segment människor som köper E39 Touring som kommer från 9-5- eller V70-ägande och anser att det räcker ypperligt med 170 hästar, taklucka, rails och en bra stereo. Alla vill inte ha skinn, navi, PDC, 18"-hjul och annat kul. |
|
|
Jo visst finns det köpare till 520, men frågan var inte om den går att sälja en 520, utan om huruvida 525 och uppåt var mera eftertraktad än 520. och mitt svar är att jag tror att 530/ 525 eller (528/523 om man snackar innan face-lift) kommer att vara de mest lättsålda varianterna av E39. Varför kanske någon undrar då, jo för 523/525 erbjuder den bästa kompromissen mellan förbrukning och låga driftskostnader och bra prestanda, bra instegsmodell om goda fartresurser uppskattas. (Skillnaden mellan 520 och 523 är rätt stor). 528/530 förblir det bästa alternativet för de som prioriterar goda fartresurser och körglädje men som inte tycker att merkostnaden för V8 motorn är väl motiverad. För de övriga som inte nöjer sig med ovanstående modeller, återstår 2 alternativ, 540 eller M5. Personligen uppskattar jag goda fartresurser och hög-utrustningsnivå, och V8 motorns karraktär (i min gamla 530) tilltalade mig betydligt mer än alla de raka sexor jag har kört. Så för min del blir en 520 aldrig ett önskvärt alternativ. Jag kör idag en 518i, detta p.g.a. att min sambo håller på att ta körkort och behövde en manuell bil som är enkel att köra. Även om bilen är i väldigt fint skick och allt, så ser man bara alla egenskaper bilen saknar. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Men som jag skrev tidigare så har väl 520 från 01- 170hk,borde inte det vara som en motsvarande 523 innan faceliften? Min fråga var nog inte så tydlig, alltså hur upplever man skillnaden efter faceliften när det gäller prestanda samt hur eftertraktad den är med just den lilla motorn(520)? |
|
|
Prestandan påverkas av mycket mer än antalet hästar. visst 520 2.2 har 170 hk precis som 523, däremot så skiljer det en del i vridmoment, och då inte bara det maximala vridmomentet. 523 har bättre vridmoment över hela registret och är också påtagligt snabbare, och då inte bara från stilla stående till 100. Men visst 520 (M54) 2.2 kommer att vara populärare än 150 hästaren. Står valet mellan en 520 (M54) och 523, så kommer de som vill ha motoreffekten att välja 523an och de som vill ha en nyare bil att välja 520. Men då har man förbisett den mest avgörande faktorn,som troligen att vara priset. Jag tvivlar nämligen på att en 523 kommer ligga lika högt i kurs som en face-liftad 520 2.2. Man kan få mycket information genom att kolla på marknaden för E34 och se hur utveckligen gått. Precis som E39 byttes motorerna ut på E34 ett antal år inpå modellens levnadstid, 1991 ersattes M20 av M50, samt 1993 då den face-liftade V8an gjorde sitt intåg. 525 M20 och 520 M50 har inte riktigt legat i samma prisklass, utan den nyare 520 M50 har alltid varit lite dyrare och jag tror att även den nyare E39 520 (M54) kommer att ligga högre i pris än vad 523 kommer att göra. Tar man och tittar på en E34 520 M20, så är den ju inte speciellt eftertraktad idag, jag tror att den 150 hästarsvarianten av 520 (M52) kommer att gå samma öde till mötes så småningom. Marknaden ser dock betydligt bättre ut för en 520 M50, även om de flesta letar efter en 525 M50. Så kommer det även att vara för 525 (M54) som kommer att vara populärare än 520 (M54). För att få sig en bild av populariteten mellan E39 520 2.2 (M54) mot 523(M52), kan man titta lite på hur marknaden för 525 M20 jämfört med 520 M50 har sett ut. Bland M20 modellerna var 525 M20 populärast, mellan M50 modellerna var 525 M50 populärast. vilket kanske ger en bild om hur resp E39 modell kommer ligga till på beg. marknaden. När jag tittar på E34ans marknad så tänker jag inte på hur E34an ser ut just nu utan försöker hitta hur modellerna har förhållit sig till varandra prismässigt under sin livstid som begbilar. Jag hoppas att du lyckades hänga med i hur jag tänker och hur jag tror att utvecklingen kommer att se ut, fastän jag förklarar lite rörigt. Lite svårt att ge bra förklaringar när klockan är så mycket :-) ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
När det gäller 520 2.2 jämfört med 523 är det precis som Mugge säger stor skillnad på bilarna. Har kört en del 523 och väldigt mycket 520 2.2 eftersom vi tidigare har haft en sådan i familjen. 520in upplevs som ganska tunn och kräver mycket gas och höga varv för att det ska hända något. Detta medans 523an sitter inne på en mycket trevlig maskin. Sen kan man tilläga att det är bevisat att 523an har mer effekt än dom 170hk som anges från fabrik vilket även det spelar in. Personligen skulle jag om det var beg. som var intressant hoppa över 520 framförallt innan facelift men även efter. Hade vi pratat privat nybilsköp eller leasingbil så fyller dom mindre motorerna en bra funktion vilket var fallet med vår 520. Ja skulle satsa på 523/528 alt. 525/530 med tanke på dagens bensinpriser. V8 kommer inte bli mer lättsålt när soppan kostar 15kr/l... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.