AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.883

Trimma 850 Ci

Finnes: En styck BMW 850 Ci.
Önskas: Mer effekt.

Det torde finnas mera att ta ut effektmässigt ur en såpass stor motor som V12:an. Jag letar efter information om olika sätt att få ut mer effekt ur motorn. Vilka alternativ finns det? Är turbo en väg att gå eller är det kompressor som gäller? Jag inväntar svar från MotorNord men fick tipset att skriva på det här forumet, och av innehåller att döma så torde det finnas en del personer här inne som sitter inne med svar till mig.
Går tydligen inte att redigera inlägg så jag förtydligar med ett nytt sådant. Bilen är en 850i, årsmodell 1991, inget annat.
pl
109
plextor
850ia -91
335i E92 -07 V4
Det enklaste och billigaste (om nu nått kan kan kallas billigt till desa ) är att bytta kammarna, bättra på luftgenomsläppt i insuget, sammt en ordentlig mappning. Bör ge 60-70kh i ökning för ca 25000:-
Att montera biturbo är inget att rekomendera, detta på grund av plats bristen. Visst går det men en kille som hänger på roadfly forumet vid namn john. Har gjort just detta, och han avråder starkt detta. Han skulle hellre begå självmord än att göra det igen.
Så om man vill överladda så är kompressor ett vettigt allternativ, vill man inte ladda så mycket typ runt 0.4 bar så räcker en lysholm 1600ax finnt. Blir då en effekt ökning på ca 80hk för runt 32000-35000:-
Vill man ladda mera så är det lysholm 2300ax som gäller, denna bör vara god för ca 0.7-0.8bar. Vilket är vad man bör kunna ladda på en standard M70b50, gr då ca 170hk för ca 40000:-
Sedan så kan man ju kombinera kompressor med trim kam om man vill, vilket troligen blir det jag gör på min. Gissar på ca 210hk i ökning och 100k. Då med räknat renovering av motor, vilket bör göras vid trimning.
Sedan så är en akilles häll växellådan, om den nu är automat. redan orginal så ligger den på grännsen, lådan specar 490nm och motorn 450nm.
Vill man få den lite rappare så rekomenderas att montera bakväxel från M5 E34, då den dels är diffat och även lägre utväxlad. Detta är ju det allra billigast för att pigga upp sin 850, har gjort det på min och blev hel nöjd. Den enda nackdelen är att den blir lite törstigare, ca 2dl/mil.

//Cristian
Tack för det mycket utförliga svaret!
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Du kan prova med att chippa den hos JWR först och sedna känna efter
kostar runt 2000:-
betriebsanleitung3
Sälj den och köp en CSI, billigast& bäst i längden.
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Ja vaför inte köpa senaste M6 så slipper man ju allt :-)
Kan starkt rekommendera ett chip från ITSFUN.NU

www.itsfun.nu
Om du söker mer effekt än bara ett chip så kika på följande länk. Finns ett par som trimmat rejält. Även ett par svenskar.

Länk

MVH / Jacob
He
347
Hellboy
440i GC -18
Jag vet en kille som hägde här förut. Han hade bytt kammar och ökat kompressionen med tunnare packningar+mappning såklart. Han hävdade att den gav 450hk på veven.
Osäker på om han gjort något mer, men detta var de "stora" ingreppen.

Mvh,
Hellboy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.